Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Patio tamme Kastanje, blijven ze echt klein? Vruchten?


vercouluh

Aanbevolen berichten

Ik weet niet waar je deze gezien hebt, maar waar ik ze gezien heb staat netjes bij dat ze groot worden als ze in de volle grond worden gezet.

 

Dwerg walnoten zijn er wel: http://www.achtplagennuts.nl/?item=dwergnoten en: Westhof's Dwarf: http://www.esveld.nl/plant.php?plant=Juglans+regia+%27Westhof%27s+Dwarf%27

 

Dwerg beuken die ook beukenootjes geven zijn er ook.

 

Dwerg hazelaars ook (corylus avelana anny's red dwarf), maar ik geloof dat die geen noten geeft.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kijk op de soortenbank, wemelt het in Nederland in het wild van de tamme kastanjes. Waarom zou je dan al die moeite doen om hem op te sluiten in een pot en krampachtig met snoeien klein te houden, waarbij de oogst niet erg hoog zal zijn? zie http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&menuentry=atlas voor verspreiding.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dit is hem geworden, een geënte kastanje. Hij zal in deze pot blijven en qua hoogte zal ik hem ook niet hoger laten worden. Verder ga ik zijn zijtakken tot maximaal 20 cm inkorten wanneer deze komen. Vrucht heeft hij dit jaar gedragen dus ben benieuwd volgend jaar.

2014-10-28-0847051414479900.05

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heb ik zo op dit formaat gekocht. Ga er vanuit dat hij in het voorjaar zijtakken gaat geven, deze hou ik dan gelijk op de juiste lengte. Dus na komende zomer heeft de boom de vorm die ik wens. Daarna zal het nog een paar jaartjes duren totdat de stam en de zijtakken een beetje body hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

De term 'patioboom' is inzake tamme kastanjes een marketing truc. Het is een 'gewone' tamme kastanje' die bij uitplanten in de volle grond tussen de 6 en 10 meter hoog wordt. Als je die in pot wilt houden: tamme kastanjes zijn gevoelig voor phytophthora en verwelkingsziekte. Bij te veel water geven of een slemperig potgrondmengsel krijgen ze hier tamelijk snel last van. Verder: voor bestuiving heb je in de regel 2 exemplaren nodig. Dit kan een boom zijn die op 100 meter van jouw exemplaar staat, hoeft dus niet in dezelfde tuin te staan. Er bestaan ook een aantal zelfbestuivende rassen. Die moeten worden geënt en zijn daarom aan de prijs.

aangepast door Brabantse Tuinprins
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je van een tamme kastanje een kastanje in de grond doet, komt daar dan altijd een tamme kastanje boom uit, met vruchten die eetbaar zijn. Of is het net als een appel zaadje, dat je geluk moet hebben dat de boom die uit het zaad groeit eetbaar is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar komt altijd een tamme kastanje uit met eetbare vruchten. Over de smaak valt echter niets te zeggen. Persoonlijk vind ik de meeste 'wilde' tamme kastanjes aan de bittere kant. Bij mij in de buurt staat er echter eentje in een 'tuinstruweel' die goed smakende tamelijk zoete vruchten geeft (zo goed als zeker een zaailing, een geënte soort zou je op zo'n plek niet neerzetten, bovendien is de boom al redelijk oud).

 

Wat je verder moet bedenken bij tamme kastanjes: wij zitten zo'n beetje aan de noordgrens van deze boom. Castanea sativa is warmte minnend en doet het daarom goed in Italië, Frankrijk en de warme streken van Midden Europa. Daar vind je ook de best smakende tamme kastanjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boom heeft tot 2017 in een pot gestaan, daarna door verhuizing op een ongunstige locatie in de volle grond (noord en onder grote boom). Sinds voorjaar 2019 staat hij in de volle grond waar wel zon en water komt :). Nu 2 zomers gehad en merk dat hij dit jaar meer en grotere vruchten had. Tevens willen de zijtakken nu verder uitlopen.

 

Toch hoop ik dat ik hem nog altijd redelijk klein kan blijven houden.

IMG_20201031_104529.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...