aalterse-willy Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Heeft iemand al eens geprobeerd om kardemom te kweken in onze streken, in de kas natuurlijk want gewoon buiten zal het wel niet lukken, denk ik toch. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Maarten Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Ik heb sinds 2012 een kardemomplant in de kas. Dat wil zeggen: zomers in de kas en in de winter in de woonkamer. Heb de plant toevallig vandaag uit de kas naar binnen gehaald. In mijn update van september 2012 staat een foto van het plantje zoals die toen was. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 27 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2014 Ben gaan zoeken maar kan de updates niet vinden, hoe moet dat?Kan iemand me dat vertellen?Pépé is niet zo heel handig met die pc hoor. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Maarten Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Om het wat makkelijker te maken voor je hierbij de foto van september 2012: Ik zal morgen een foto maken van hoe de plant er nu uitziet. Quote
riekie2 Geplaatst: 28 oktober 2014 Geplaatst: 28 oktober 2014 Heb dit jaar een Kardemom bij Intratuin meegenomen, barstte al snel uit de pot, gedeeld, alle stekken zijn al weer groot, groeien als een gek. Ik houd ze wel in de kas, en straks haal ik er in ieder geval 1 naar binnen want als ze in de kas doodgaan heb ik niets meer. Je hoort in het voorjaar of het is gelukt. Als je in de buurt van de Hoeksche Waard woont heb ik een stek voor je. Quote
Maarten Geplaatst: 28 oktober 2014 Geplaatst: 28 oktober 2014 Zoals beloofd een foto van de kardamomplant zoals die nu is: Quote
aalterse-willy Geplaatst: 28 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2014 Mooie plant is dat nu wel, maar wanneer denkt ge er zaden van te kunnen hebben?Of gaat dat in ons klimaat niet lukken? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Maarten Geplaatst: 28 oktober 2014 Geplaatst: 28 oktober 2014 Vanaf het derde jaar kan de plant gaan bloeien. Ik reken er echter niet op, zal nog wel 1 of 2 jaar duren. Maar wie weet... Quote
aalterse-willy Geplaatst: 28 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2014 Heb dit jaar een Kardemom bij Intratuin meegenomen, barstte al snel uit de pot, gedeeld, alle stekken zijn al weer groot, groeien als een gek. Ik houd ze wel in de kas, en straks haal ik er in ieder geval 1 naar binnen want als ze in de kas doodgaan heb ik niets meer. Je hoort in het voorjaar of het is gelukt. Als je in de buurt van de Hoeksche Waard woont heb ik een stek voor je. Even geloerd op Google Maps en zo dicht in de buurt is het toch niet, 157km.Beetje teveel voor een stekje te komen halen denkt ge niet?Zou opsturen kunnen lukken, uiteraard op mijn kosten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
riekie2 Geplaatst: 29 oktober 2014 Geplaatst: 29 oktober 2014 Beste Willy, ik wil best een stek opsturen. Zal 'm in een bolletjes envelop doen, kijken of het lukt. Geef me je adres maar, dan doe ik de stek zaterdag op de post. gr Riekie Quote
Uppy Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 Ik heb sinds 2 jaar een kardemomplant, afgelopen winter binnengehaald en toen verwelkte hij helemaal.Dit voorjaar helemaal tot de bodem afgeknipt, en nu staat hij er zo bij.Nu moet hij zo langzamerhand weer naar binnen, maar ik ben bang dat hij weer verwelkt. Quote https://www.facebook.com/pages/Uppys-moestuin/429899817149798
thea Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 Verwelken/winterrust?? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
aalterse-willy Geplaatst: 26 januari 2016 Auteur Geplaatst: 26 januari 2016 Rats vergeten om de kardemomplant naar binnen te halen, is bovengronds afgevroren maar ik hoop dat hij er terug door komt want niet alle stengels zijn kapot, sommigen zien er nog fris uit. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
mw vogel Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 Maar heeft iemand al eens peulen gekweekt?Plant ziet er in elk geval patent uit! Quote
riekie2 Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 Heb al 2 jaar plant maar nog geen bloem gezien, laat staan peulen. Dit jaar een beetje beter voor de plant zorgen, herkansing. Quote
speets Geplaatst: 13 december 2017 Geplaatst: 13 december 2017 In mijn (gekochte) kardemompeulen zitten weinig en heel kleine zaadjes. Dus ik maal ze met peul en al. Zijn er meer mensen die dat doen? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
riekie2 Geplaatst: 13 december 2017 Geplaatst: 13 december 2017 De kardemom houdt het bij mj in de winter in de kas maar moeilijk vol, zomers buiten s winters binnen gaat het best. Plant groeit heel snel. Quote
Mellie Geplaatst: 14 december 2017 Geplaatst: 14 december 2017 In mijn (gekochte) kardemompeulen zitten weinig en heel kleine zaadjes. Dus ik maal ze met peul en al. Zijn er meer mensen die dat doen? De smaak van kardemom zou op zich sterk genoeg moeten zijn als je het even laat trekken in je kookvocht. Zelf gooi ik ze Incl peul (meestal 3 peulen) in bv de Jordanese thee of bij de peertjes en laat het dan meekoken. Het geeft een lekkere kardemomsmaak. Quote
speets Geplaatst: 14 december 2017 Geplaatst: 14 december 2017 Jawel, maar bij het maken van toetjes of gebak heb je geen kookwater Heeft er intussen al eens iemand peulen geoogst? Na 3 jaar kan hij bloeien... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 14 december 2017 Geplaatst: 14 december 2017 Mijn gekochte peulen gebruik ik óf heel (gekneusd in de vijzel) in de thee of gerechten of de zaadjes (gekneusd in de vijzel) in gerechten waar je geen huls in wilt tegenkomen.Verder heb ik een potje gemalen Kardemom zodat ik die pitjes niet zelf hoef te vermalen. Jouw methode van alles vermalen heb ik niet eerder gehoord maar als het je bevalt... waarom dan ook niet. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 december 2017 Geplaatst: 14 december 2017 Ik maal ze meestal met mijn koffiebonenmolentje, en de grove stukjes/schilletjes zeef ik er dan uit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 14 december 2017 Geplaatst: 14 december 2017 Ook met peul en al begrijp ik? Ik vroeg het omdat ik las dat de peul wat bitter is. Maar ik proef dat er niet aan af.Lekker spul hoor Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2017 Geplaatst: 15 december 2017 Ja met peul en al. Ik moet zeggen dat ik niet eens wist dat dat niet moest Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.