Antoine Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Vandaar, spuit ik tegen aardappelziekte... Yep.....en de opbrengst.....lekkere tomaten met gratis gif......YEAHHHHHH.... Word ik niet echt jaloers van.Ik hoor wel wanneer je licht begint te geven..... Nee hoor, even wassen en het is er af. Ik heb begrepen dat het gif niet in de tomaat zelf komt, idem bij een aardappel. Maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.... Ik geef nog geen licht, maar dat komt omdat ik geen energie heb Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Bozo Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Welja, slaap zacht! http://voedzo.nl/biologisch-2/bio-logisch/ Quote
Antoine Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 http://www.vwa.nl/onderwerpen/inspectieresultaten/dossier/bestrijdingsmiddelen-op-groente-en-fruit Dit lijkt me relevanter dan de link die jij stuurde... Natuurlijk zijn bestrijdingsmiddelen niet gezond, maar je moet het niet overdrijven natuurlijk, als je dat echt wilt kan je niks meer kopen of eten. En een algehele zelfvoorziening is volgens mij een utopie. Ik heb een moestuin genomen voor mijn hobby en tijdverdrijf cq therapie. Het is vele malen gezonder als de supermarkt. En daarom sta ik me toe de meest onmogelijke ziekten te bestrijden zoals aardappelziekte. Slakkenkorrels gebruik ik ook niet dat soort zaken zijn goed natuurlijk te bestrijden. De veenmol hebben we in 2014 bestreden door middel van het uitzetten van aaltjes, deze leggen eitjes in de veenmol en die larfjes eten de veenmol op, zoiets. Witte vlieg en wortelvlieg zijn makkelijk te bestrijden door bepaalde gewassen bij elkaar te zetten. Ik kan zo nog wel even doorgaan, zeker over die plaatsing van gewassen, daar zitten geweldige theorieen achter. Maar goed, dit is nogal offtopic aan het worden... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Bubbels Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 De "wettelijke eisen" zijn niet dat de vruchten schoon moeten zijn. Een klein percentage van bepaalde stoffen wordt gedoogd. Net als dat Round Up tot voor kort ook gewoon mocht in Nederland. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Bozo Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 http://www.vwa.nl/onderwerpen/inspectieresultaten/dossier/bestrijdingsmiddelen-op-groente-en-fruit Dit lijkt me relevanter dan de link die jij stuurde... Nah......die is helemaal niet relevant.......gewoon propaganda....Maar zoals gezegd......Slaap zacht!! Quote
Antoine Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 (aangepast) Tja, RoundUp! Wow, maar dat is écht troep! Veel simpeler te vervangen door in de hete zon zout of pekel over ja paadje te strooien, (en nee, niet voor de gladheid hoor.... maar echt om je ongewenste groen te verwijderen...) dat spoel je weg later en is ook niet zo gevaarlijk als die troep... Nogmaals, gif is niet gezond, maar er is niet voor niets een gedoog-percentage. Als het serieus slecht voor de gezondheid is zal dat toch wel verboden worden? Mwa, als je kijkt waar ze tegenwoordig allemaal plastic in verwerken, schrik je je ook een hoedje Tandpasta, Scrubs, douchegel, handsoap, afwasmiddels, schuurmiddels enz. Het schijnt dat we al vis hebben gevangen met micro-deeltjes plastic in de organen... Maar ja in heel de voedselbranche is er natuurlijk veel mis. Daar kunnen we best een nieuw topic over starten, want ik ben nog zeker niet uitgepraat.... Gr Anton 3 januari 2015 aangepast door Gast Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Antoine Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Welja, slaap zacht! http://voedzo.nl/biologisch-2/bio-logisch/ Waarom slaap zacht? Ik mag toch wel een 'gezonde' mening hebben? Er lopen genoeg wereld verbeteraars in de rondte. En wat bereiken zij? De staat kan zich beter verdiepen in CO2 en klimaatverandering, illegale houtkap en uitzuiging van moderne slaven in de 3e wereldlanden... Fairtrade moet de toekomst worden, daar sta ik dan weer vierkant achter. Biologisch is natuurlijk heel logisch maar overdrijven is een vak terwijl er veel betere prioriteiten zijn!! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
weknow Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 @ Antoine. Natuurlijk maak je je eigen keuzes. Toch nog een gedachte/tip: Het probleem van aardappelziekte op tomaten kun je bijna helemaal oplossen als je die onder een soort overkapping kunt telen. Iets dat licht doorlaat en waar liefst ook de wind kan waaien. Doordat de bladeren niet nat worden en vochtigheid ook snel opdroogt, krijgt fytoftora geen kans. Mijn ervaringen daarmee zijn goed, zelfs beter dan in een kasje, waar het toch makkelijk warm en vochtig wordt Als je daarnaast kiest voor rassen die vroeg of middenvroeg zijn (late rassen kan ook, maar in een mindere zomer worden die misschien niet rijp) kun je je kosten van spuit en chemicaliën sparen en volop tomaten telen. Dit (onderaan) is mijn versie. https://www.moestuinforum.nl/tomatenafdak-wie-bedenkt-ontwerpt-iets-praktisch-t12218-50.htmlIs prima bevallen. Alleen het witte zeil, wordt volgend jaar transparant en bevestigd met spin-snelbinders tegen het gaas. Bovendien wordt ie dan 2x zo groot. En vooral dat ie makkelijk te verplaatsen is en zo de tomatenvakken kunnen meedraaien in de teeltwissel, vind ik een plus. Zo voorkom je bodemziekten, waar je na enkele jaren tomaten in een kasje toch veel last van krijgt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bubbels Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Teveel zout is ook weer de pest voor je grond. En over dat er geen pesticiden in je tomaten zouden komen, daar heb ik enorm mijn twijfels bij. Als er vloeibare meststoffen zijn die je via het blad dient toe te passen (en tomatenblad, zeker de onderkanten, slurpt netjes op wat er op wordt gespoten) dan is het toch geen vreemde gedachte dat bestrijdingsmiddelen ook worden geabsorbeerd en dus ook naar je vruchten getransporteerd worden. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Antoine Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Ach, langzamerhand wordt de aarde toch echt zouter hoor.... Goede tip wat die overkapping betreft, maar ik mag op ons complex geen bouwsels maken anders dan een koude bak... Ik mag er wel een zeil over spannen denk ik, maar dat lijkt me lastig wat onderhoud betreft, denk aan dieven en bladeren rooien... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Enjoy! Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Op de één of andere manier heb ik dit jaar in de koude kas geen enkele last gehad van phytora en andere ellende. Het was mijn eerste jaar met kas, ik ben heel tevreden. We hebben eindeloos tomaten gegeten.Vooral de gele mirabelli en de gold-medal hebben het geweldig gedaan.Komende zomer dus weer heel veel tomaten Quote
Enjoy! Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Ik heb trouwens geen enkel soort pesticide gebruikt. Achteraf wat te weinig mest. Dat kan komend seizoen beter. Quote
tds Geplaatst: 4 januari 2015 Geplaatst: 4 januari 2015 (aangepast) Een kas, glas of plastic, is zeker geen oplossing voor phyto... vorig jaar zijn al m'n planten er aan dood gegaan. (enja er was veel verluchting, planten kregen nooit water op de bladeren enz)Het blijft nog steeds veel te vuchtig in zo'n tunnel. Misschien heb ik de planten te laat geplant, en waren het niet al te vroeger soorten ... kijk daar leer je uit en doe je beter het jaar erna. Daarom kies ik dit jaar voor resistente soorten (we zullen wel zien in hoeverre die zoveel resistenter zijn dan andere soorten).Ik ga terug een deel in de tunnelserre planten, maar ook buiten onder een tomatenafdak.(Even het afdak-topic doornemen, bedankt weknow!) Spuiten met gif doe ik nooit. Het is net omwille van alle gifstoffen en chemische meststoffen die we tegenwoordig in zoveel groenten en fruit terugvinden dat ik zelf een moestuin heb. Als je dan zelf ook begint te spuiten dan kan je evengoed terug naar de supermarkt ... . 4 januari 2015 aangepast door Gast Quote
Bozo Geplaatst: 4 januari 2015 Geplaatst: 4 januari 2015 Welja, slaap zacht! http://voedzo.nl/biologisch-2/bio-logisch/ Waarom slaap zacht? Ik mag toch wel een 'gezonde' mening hebben? Het gebruik van pesticiden is geen "gezonde" mening!! Biologisch is helemaal niet overdrijven, pesticiden gebruiken is overdrijven en een vorm van onkunde.Overal ter wereld staat het gebruik van pesticiden ter discussie vanwege het bederf van biodiversiteit, monoculturen, vervuiling en uitputting van akkerland en jij noemt dat een "gezonde" mening?Geef je later je kinderen een zakje chemicaliën mee als ze groente gaan kopen in de supermarkt?Om de pesticiden te neutraliseren......Slaap lekker verder!! Quote
Bubbels Geplaatst: 4 januari 2015 Geplaatst: 4 januari 2015 Probleem met "de mens" is dat die alles onder controle wil hebben. We lijken wel vergeten dat we ook anders met ongemakken om kunnen gaan dan er gif, kunstmest, antibiotica etc tegenaan te gooien. We willen ellende voorkomen of zo snel mogelijk de kop indrukken. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Antoine Geplaatst: 4 januari 2015 Geplaatst: 4 januari 2015 Nogmaals, de meeste ziekten, vliegjes en weet ik al meer, kan ik bestrijden door de gewassen goede plaatsen te geven Ui en Wortel zorgen ervoor dat er geen wortelvlieg in komt. Zet je Ui en Kroten naast elkaar zorgt dat voor grotere Bieten. Sla naast Bonen geeft minder slakken. Brocolli die geoogst is laat ik staan naast de Bloemkool, zodat slakken sneller in de oude stronken blijven.... En zo kan ik nog wel even doorgaan... Allemaal wijsheden van de oudere garde tuinders bij ons, en het werkt ook!! Maar Phyto kan ik niet natuurlijk bestrijden, dus is dat het enige waar ik tegen spuit. Ik wil gewoon die 125 kilo aardappels hebben en genoeg tomaten voor de soep.... Misschien zwak, maar een betere optie heb ik niet.. Even een andere vraag aan jou: Gebruik je ook geen vaatwasmiddel of bleek? Waar was je je mee? Weet je wel hoe slecht dat is voor het milieu? Ik zou zeggen, denk daar aan en droom lekker verder.... Verbeter de wereld maar begin bij je zelf!! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
greetje Geplaatst: 4 januari 2015 Geplaatst: 4 januari 2015 misschien moeten wij eens leren genoegen nemen met minder!gewoon laten groeien wat groeit zonder chemo! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Bozo Geplaatst: 4 januari 2015 Geplaatst: 4 januari 2015 Even een andere vraag aan jou: Gebruik je ook geen vaatwasmiddel of bleek? Waar was je je mee? Weet je wel hoe slecht dat is voor het milieu? Ik zou zeggen, denk daar aan en droom lekker verder.... Verbeter de wereld maar begin bij je zelf!! Gr Anton Ik gebruik in de vaatwasser ecoKlok vaatwas tablettten, bio, en ik gebruik UrteKram tandpasta, ook bio en ik gebruik zeep van de Traaij, bio-zeep wel te verstaan.Dus dat is niet dromen maar werkelijk iets bijdragen.Inderdaad......ik begin bij mezelf! Quote
loes Geplaatst: 4 januari 2015 Geplaatst: 4 januari 2015 dan nog hoef je je mening (want dat is het, niets meer niets minder) niet op te dringen aan anderen.iedereen kan voor zichzelf de keuze maken, ook Antoine. Quote
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 dan nog hoef je je mening (want dat is het, niets meer niets minder) niet op te dringen aan anderen.iedereen kan voor zichzelf de keuze maken, ook Antoine. Ik dring niets op, ik geef slechts mijn mening.Dus zou ik dat misschien zelf uit mogen maken? Quote
simonvb Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Zelf gebruik ik geen bestrijdingsmiddelen omdat ik mijn tuin zonder pesticiden wil hebben om toch wat voor het milieu te doen. Al begrijp ik wel dat mensen hiertegen spuiten. Je moet ook kijken wat het alternatief is: Als je echt tomaten wil hebben en bij jou in de buurt is alles aangetast, haal je ze waarschijnlijk uit de supermarkt/fruitwinkel waar ze ook bespoten zijn geweest. @Antoine: Je had misschien beter kunnen vragen of hij met de auto rijdt of ooit het vliegtuig heeft genomen. Deze zaken zijn nog veel schadelijker voor ons milieu. Quote
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Je kan het gebruik van pesticiden dan als "eigen keuze" beschouwen, maar vroeg of laat krijgen zijn tuinbuurtjes ook die rommel in hun gewassen via het grondwater etc.Dat betekend dat het dus voor de omgeving geen eigen keuze meer is als je zo iemand hebt die, jaar in jaar uit, met die troep aan de gang is.Bij ons op het tuincomplex zijn pesticiden dan ook strikt verboden en word de grond om de 2 jaar bemonsterd op verontreinigingen.Het ligt dan voor de hand dat je dan kiest voor resistente rassen i.p.v. dat je boel verontreinigd.De meerkosten van zulk zaad of pootgoed bespaar je weer door geen pesticiden te gebruiken.Als er nu werkelijk geen alternatief was zou ik zeggen: ok, dit kan niet anders, maar alleen maar omdat men veel op een goedkope manier wil vind ik dat een verwerpelijke keuze die feitelijk verboden zou moeten worden, zeker voor hobbytuinders. @ simonvb: Nee, ik neem nooit het vliegtuig en ik heb 2 elektrische auto's, een Renault Kangoo Z.E. en een VW E-Up.En ja, die worden opgeladen door zonnepanelen. Quote
Antoine Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 (aangepast) Klinkt als een nachtmerrie die z'n kop in het zand steekt... Sorry, je kan echt te ver gaan door zo trots op je zelf te zijn over je verantwoordelijke leven... Dat het bijna irritant wordt of ongeloofwaardig...Doe lekker waar jij zin in hebt, ga rijden in elektrische auto's opgeladen door zonnepanelen die gemaakt zijn in een duurzaam land en natuurlijk HELEMAAL NIET in China....waar allerlei chemicaliën in zitten die terecht komen in de biologische omloop waar we met z'n allen aan meewerken inclusief de wereldverbeteraars... Groene energie bestaat niet!!!! Nóg niet! Soms kan je ziek worden zónder pesticiden, door verhalen als deze, zoveel respect is bijna ziek en misselijkmakend... Dring mij en andere gewoon niks op want ik sta op het punt om te kotsen, sorry, maar dit moest ik even kwijt!! Gr Anton 5 januari 2015 aangepast door Gast Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 ik sta op het punt om te kotsen Tja.......dat krijg je van al die pesticiden..... Quote
loes Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Welke resistent rassen? Er zijn, voor zover bekend, nog geen tomaten die blijvend 100% resistent zijn. Enkel tomaten met een hoge resistentie en mooie verkoop praatjes. Bij aardappels hetzelfde al zijn ze daar een stuk verder met de ontwikkeling. Welk alternatief blijft er over bij constante terugkerende aardappelziekte en geen overkapping mogen bouwen? (Mogelijk mede veroorzaakt door buren die niet zorgvuldig met een besmetting om gaan) Ik dring niets op, ik geef slechts mijn mening.Dus zou ik dat misschien zelf uit mogen maken? Waarom heb je tig posten nodig om deze mening te verkondigen? Na 1 post was die mening echt wel duidelijk. Alleen deelt niet iedereen deze mening en dat mag iedereen zelf uitmaken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.