Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

"Rode" spruiten worden groen tijdens koken?

Victorus

Aanbevolen berichten

Laatst kocht mijn vrouw bij de Jumbo een pak rode spruiten. Die had ik in heel veel jaren niet meer gezien. Maar wat bleek, na het koken waren het gewoon groene spruiten geworden. Het kookwater was donker geworden. Net alsof ze rood gespoten waren en de kleurstof door het koken verdwenen was. Maar dat zal toch wel niet zo zijn, naar ik aannneem.

Wie herkent zich in dit bericht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gebeurde eerder niet? (met de spruiten die je jaren daarvoor wel had gezien?)

Ik heb vorig jaar van die spruitkool gehad, die meer een soort van roosjes vormt, en die geen vaste harde spruiten. Maar ze waren wel rood/paars, en werden na het koken groen.

Bonen doen dat ook wel. Ik denk dat de rode kleurstof snel(ler) oplost in water o.i.d.? Maar daar zijn vast slimmere antwoorden op te geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke123 vroeg

Dat gebeurde eerder niet? (met de spruiten die je jaren daarvoor wel had gezien?)

Dat weet ik niet. Ik heb ze als klein jochie zo'n 60 jaar geleden voor het laatst gezien. Mijn opa had ze gecreeerd. Na een weddenschap met weternschappers van de landbouw hogeschool in Wageningen heeft hij er 12 jaar aan gewerkt en de weddenschap gewonnen. Hij stuurde toen wat rode spruiten op naar z'n kinderen. Mijn moeder heeft ze gekookt maar in meen me nog goed te herinneren dat ze rood waren, de kleur van rode kool. Het was trouwens een kruising van groene spruiten en rode kool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De smaak heeft ook een pittigheidje. Ik vroeg m'n vrouw of ze de spruiten schoongemaakt had op een snijplank waar pepers op gesneden waren omdat ik aan de mogelijkheid dacht dat ze "besmet" waren met wat capsacine uit pepers. Het antwoord was nee. Ze had ook het pittige geproefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Dit is normaal. Ik heb dit jaar ook paarse bonen gehad uit eigen tuin, en deze werden na het koken gewoon groen. Hetzelfde geldt voor de rode boerenkool die ik heb staan. Wordt groen bij verhitting. En de paarse/rode spruitjes dus ook, er is geen gebruik gemaakt van verfstoffen die er later op gespoten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Vandaag zag ik toevallig rode spruitjes in de winkel. Ik heb alleen niet onthouden wat de naam was, maar het zal dan niet de Rubine zijn geweest, want op het etiket stond dat ze groen werden van koken. Maar dat ze bij bereiding in de magnetron wel op kleur bleven (nou ja, ze zagen er groen met rood uit, ik neem aan dat ze niet nog roder worden bij bereiding, dus groen met rood). Hoe je in de magnetron kookt weet ik niet, maar dat is vast wel ergens te vinden voor de mensen die het eens willen proberen voor de kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...