Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Daslookzaden aangeboden


Aanbevolen berichten

Ik heb nog paar porties daslookzaden over. Oogst 2014, ca 25 zaden per portie. Legaal geoogst uit een tuin, niet uit het wild.

Dat moet zo langzamerhand gezaaid, want de zaden hebben een koudeperiode nodig.

Voordat je eraan begint: Het schijnen trage kiemers / groeiers te zijn. In 2015 kun je in ieder geval nog geen blaadjes oogsten.

Geen kosten, ook niet voor de postzegel. Wel één verplichting: het hier plaatsen van je (tussen)resultaat, ergens in mei 2015.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in totaal 8 zakjes te vergeven.

@bloemenkoningin: stuur je NAW gegevens per PB. En ja, nu zaaien want ze hebben een koudeperiode nodig.

@Geedee: NAW per PB ajb

@Simonvb: Als het al helpt tegen katten, dan waarschijnlijk alleen als je je hele tuin ermee volzet. Ik denk dat knoflook net zo goed / zo slecht werkt, en dat is veel makkelijker te telen. Toch hebben? -> PB met NAW ajb.

@Berijl: NAW per PB ajb

@HuubvG: Ik heb je NAW al via PB, na komend weekeinde ga ik verzenden.

 

Of het kiemen gaat lukken? Dat weet ik niet. Nooit eerder gedaan. Een weekje geleden heb ik ze binnen gezaaid, volgens deze methode:

blog/henkg/erwtensoep%3B_daslook%3B_stoofperentaart._b-4381.html

Ik dacht dat nu binnen zaaien alleen de zaden wakker zou maken, daarna nog eens in de koelkast of naar buiten. Toch lijkt het erop dat ze nu al beginnen te kiemen. Ik zie namelijk dat sommige zaadjes openbarsten, en er is iets wits te zien. Aan de ene kant: mooi!, aan de andere kant: helaas, nu al? Moet ik ze nu de hele winter binnenhouden?

Een tweede portie ga ik gewoon makkelijk zaaien. Nu al, gewoon buiten in de volle grond, op een plek die ook in de zomer schaduw heeft.

 

Hier zie je een aantal ouderplanten waarvan ik zaad gewonnen heb:

DSC0606k53481398440238.JPG

 

Aanbod geldt tot komend weekeinde, en zolang de voorraad strekt. Nu nog 3 te vergeven porties …

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daslook ruik je niet echt op afstand ( menselijke , verder wel goede neus ). Alleen bij zacht zwoel weer, net na de regen , is er een uien/knoflook lucht te bespeuren. Maar dat komt niet vaak voor in April. eind mei / half juni is de plant al wel weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht er nog een zakje over zijn dan hou ik mij aanbevolen

De zaden worden dan gedeeld met Jane

Staat er misschien nog iets in onze ruillijst waar we je mee kunnen verblijden?

Ik weet dat je er niks voor terug hoeft maar voelt toch goed om wel wat terug te kunnen doen

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henkg, je hebt dus al 'bewezen' dat de zaden kiemkrachtig zijn. Ik zou er nu enkele op jouw methode zaaien en wat zaden direct ter plekke zaaien, misschien nog een 3e op een andere manier, in de kas of zo. Eerst eens wat snuffelen op 't internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 porties, acht gegadigden. Die krijgen dus een portie.

Ik krijg nog (per PB) de adresgegevens vanbloemenkoningin, simonvb,bio-fee, loraine, akinom. Doe dat uiterlijk a.s. weekeinde. Te laat = geen zaad.

 

De “betaling”? Zet maar vast in je agenda: 15 mei (voor moestuinders een bijzondere datum) 2015: tussenresultaat daslook melden. Eerder / vaker melden mag uiteraard ook. Het is geen wedstrijd. Wel het delen van ervaringen. Wat gaat goed, en nog meer: wat gaat niet goed. Daar leren we van.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zaden kunnen beter verstuurd worden naar iemand anders met meer plaats. Ik heb momenteel maar een oprit, die ik grotendeels wel tuin heb gemaakt of ga maken. Heb zelf helaas niet de plaats voor 24 daslook zaden te planten.

Ik sta wel op een wachtlijst voor een volkstuintje, in januari gaan ze me laten weten of er plaats is vrijgekomen. De planten (groenten en fruit) die hier passeren en ik niet ken, zoek ik eens wat info over op zodat ik al wat een idee heb over wat ik wil zetten wanneer ik aan de beurt kom voor een volkstuintje.

 

Mijn ouders hebben wel last van veel katten in hun stadstuin, waaronder één of meerdere zijn gevoeg doet tussen de planten of het gras zonder het in te graven. In hun moestuintje/kruidentuintje bedekken ze daarom alles met een draad. Aangezien ik op het internet las dat katten niet goed tegen de geur konden, vroeg ik me af of het ook effectief zou helpen tegen katten (blijkbaar twijfelachtig en misschien alleen als ze bloeien) en of mensen het ook ruiken (meestal niet. bedankt Bit voor het antwoord in dit topic).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om me er nou tegenaan te blijven bemoeien hoor. Maar als je een plekje hebt van 12 x 12 cm. Dan heb je ook de plek om 24 zaden te zaaien van de daslook. Een volwassen Daslookplant maakt een knolletje ( een tand ) van hooguit doorsnede 1 cm onder de grond , of net wat meer. De klomp 'tanden' onder de grond kan heel goed jaren lang blijven staan op een klein stukje. Het maakt dan wel elk jaar veel zaad. De pol , bovengronds, zal dan een ruimte in beslag nemen van max 40 x 40 cm in blad en bloem.

De plant, maar ook de bloem geurt niet van zichzelf. Niet voor onze neus. Alleen bij beweging / aanraking geeft het geurstoffen vrij ( lichte knoflook ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist op de bus gedaan, bus wordt pas dinsdag gelicht, dus op zijn vroegst woensdag bezorgd bij:

 

- bloemenkoningin

- geedee

- berijl

- HuubvG

- bio-fee

- loraine

- Akinom

 

Over een weekje meld ik hier hoe mijn kiemende zaden er voor staan. Misschien dan allemaal dood, dus beter een andere methode kiezen?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, leuk! Dank je wel.

Ik ga me er van de week eens goed in verdiepen hoe ik ze het beste kan opkweken, want het is bij mij dus al verschillende keren mislukt en nu wil ik toch eindelijk wel eens zelf daslook in mijn tuin hebben, ipv het telkens te moeten kopen (gelukkig ligt het hier in het voorjaar gewoon in de supermarkten).

Ik vind het echt superlekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor het opsturen henk. Nu nadenken over waar t te zaaien: binnen, buiten inde volle grond of in de (koude) kas?!

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinder bij ons op het complex heeft volop Daslook in zn border staan. Nadat hij hier wat bossen van had verwijderd/gerooid heeft hij die op de hoek van de moestuinen gelegd zodat wij die eventueel konden meenemen.

Deze planten hadden dus bloemtoppen.

Op de plaats waar al die bloemen op de grond lagen zijn in het voorjaar allemaal zaden gekiemd.

Dus die lagen gewoon bovenop de grond. Kwamen heel erg veel kiemen uit. Zoveel dat ik de Daslook kiemen heb geoogst en gegeten, heerlijk trouwens.

Dus geen moeilijke manieren met binnenkweek/stratificeren/kaskweek e.d.

 

En in Groningen is er een bosje met een fietspad erdoorheen en elk jaar ruikt het daar heerlijk naar knoflook. Ik noemde het dan ook altijd het Knoflookbosje. Nu weet ik ondertussen een paar jaar dat het vol staat met Daslook. En die geurt dus behoorlijk!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...