Geplaatst: 25 oktober 201510 j Even een topic tot leven wekken. Wij hebben onlangs ons eigen wasmiddel gemaakt. We hebben een simpele versie gemaakt met alleen zeep(Aleppo)en etherische oliën(sinaasappel/citroen). Nu willen wij de volgende keer baking soda toevoegen en zijn we hiernaar op zoek gegaan. Bij de welkoop in Middenbeemster liepen wij het volgende product tegen het lijf: http://www.solvay.com/en/markets-and-products/featured-products/bicar.html In het filmpje zijn 6 versies te zien van dit product, bij de welkoop hadden ze dus de versie `animal nutrition`. Zou dit nu gaan om exact hetzelfde product in 6 verschillende verpakkingen, of zou het gaan om andere producten. Animal food in ons wasmiddel is misschien niet wat we willen. De zak kost 15 euro voor 25 kilo, wel lekker goedkoop. Weet iemand hier iets meer van ? “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna
Geplaatst: 25 oktober 201510 j Ga je wassen voor een heel weeshuis? Bij de jumbo heb je een doosje van een kleine 500 gr voor nog geen euro.( oranje kartonnen doosje)Zelf gebruik ik gewone soda voor het maken van wasmiddel. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 26 oktober 201510 j Nee, we runnen(nog)geen weeshuis, maar we gaan het waarschijnlijk wel voor veel meer doeleinden gebruiken. Ik vraag me alleen af of het speciaal gemaakt is voor dieren. 15 euro voor 25 kilo is 30 cent per 500 gram. “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna
Geplaatst: 26 oktober 201510 j Je moet gewoon kijken wat de inhoudssamenstelling is. Of er geen toevoegingen bij zitten. Wel lekker goedkoop. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 26 oktober 201510 j voor wassen lijkt me dat niet zo'n probleem. maar producten voor dieren zijn vaak niet geschikt voor consumptie. soms is het enige verschil de prijs, maar het kan ook zijn dat de stof minder zuiver is.
Geplaatst: 28 november 201510 j Denk toch dat men eerst eens moet denken aan de bacterieen, dan heb je pas een schone was.vuil kan eenieder spul eraf halen,maar als de bacterieen blijven zitten, vind ik niet dat je dann van waasen kan spreken.gr Mat
Geplaatst: 29 november 201510 j Denk toch dat men eerst eens moet denken aan de bacterieen, dan heb je pas een schone was.vuil kan eenieder spul eraf halen,maar als de bacterieen blijven zitten, vind ik niet dat je dann van waasen kan spreken. Of bacteriën doodgaan tijdens het wassen heeft denk ik meer te maken met de temperatuur dan met het wasmiddel. En als je de boel echt steriel wil hebben, dan is heet strijken volgens mij effectiever. Ik wil trouwens binnenkort ook eens zelf wasmiddel gaan maken na al die vrolijke berichten hier. Ik vraag me alleen wel af of de combinatie soda in het wasmiddel met azijn als wasverzachter wel verstandig is? Ik lees hier en daar nl dat je die twee nooit mag mengen. Vanmiddag bij de witte was voor de gein keukenazijn gebruikt als wasverzachter, en ik moet zeggen dat ik de was daarna niet echt lekker fris vond ruiken. Niet dat het echt naar azijn stonk, maar een beetje zo'n vage alcohollucht. Misschien dat je dat niet hebt als je zelfgemaakt wasmiddel gebruikt?
Geplaatst: 29 november 201510 j Denk toch dat men eerst eens moet denken aan de bacterieen, dan heb je pas een schone was.vuil kan eenieder spul eraf halen,maar als de bacterieen blijven zitten, vind ik niet dat je dann van waasen kan spreken.gr Matje koopt speciaal desinfecterend wasmiddel ? Normaal wasmiddel is dat namelijk niet. Temperatuur doet wat dat betreft meer, af en toe een hete was is zelfs goed voor de levensduur van je machine. Wat zelfgemaakt wasmiddel betreft: Baking soda heeft desinfecterend en schimmeldodend eigenschappen. Ik weet niet hoe dat zich gedraagt in zelfgemaakt wasmiddel maar zal hoogstwaarschijnlijk meer desinfecteren dan normaal wasmiddel.
Geplaatst: 3 december 201510 j Bacteriën gaan pas dood vanaf 65 graden,en hoger. Daaronder niet, en dan maakt het echt niet uit welk wasmiddel je gebruikt,en geen wasmiddel )óók die uit de winkel niet) is bacteriedodend. Je zou nog extra tea tree etherische olie aan je zelfgemaakte afgekoelde wasmiddel kunnen doen,dat is schimmeldodend.Ik gebruik al een paar jaar mijn zelfgemaakte wasmiddel,en het bevalt mij prima. Ik heb net weer 7,5 liter gemaakt.Kunnen we weer ff vooruit. Pas toen ik mijn eigen wasmiddel maken ging,viel het mij pas op hoeveel wasmiddel er in een gezin (4 volwassenen) door heen ging. Ik heb nog nooit een rare reactie gehad door het combineren van mijn wasmiddel,samen met azijn . De soda los je namelijk op in je wasmiddel,en die komt niet in contact met de azijn. Heet strijken is inderdaad effectief voor het doden van bacteriën.
Geplaatst: 3 december 201510 j en geen wasmiddel )óók die uit de winkel niet) is bacteriedodend.er bestaat speciaal bacterie dodend wasmiddelen waarbij op lagere temperaturen gewassen kan worden. vooral bedoeld voor medische doeleinden met bijbehorend prijskaartje. particulier ook verkrijgbaar maar ik zou niet weten waarom iemand dat voor een normaal huishouden zou gebruiken.
Geplaatst: 4 december 201510 j Dat zou kunnen , daar verdiep ik me verder niet in. Azijn is trouwens ook een hele goede bacteriedoder.
Geplaatst: 10 februari 20197 j Vandaag voor het eerst wasmiddel gemaakt van zelfgemaakte zeep. 40 gram zeep op 2,5 liter water. Ik heb geen baking soda toegevoegd omdat dit een blekend effect zou hebben en dus alleen voor de witte was zou zijn? Ben benieuwd naar het resultaat nu laten afkoelen en morgen mixen en dan kan ik het gebruiken
Geplaatst: 10 februari 20197 j Top!Wel azijn erbij? Van dat blekende effect, ik doe het er wel door en dat is dan misschien niet ok..volgende batch misschien zonder maar ik ga er eerst eens meer over lezen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 februari 20197 j Van wat ik heb gelezen moet het azijn er in de wasmachine bij en niet in het wasmiddel zelf. De azijn werkt als een wasverzachter
Geplaatst: 10 februari 20197 j Het recept zoals ik het hier leerde:1/ neem 1 liter kokend water. Voeg 40 gram geraspte zeep erbij, Marseille zeep wordt aangeraden.2/ een uur later: voeg een liter heet water, 3 eetlepels bicarbonate en 3 eetlepels witte azijn toe.3/ voeg de volgende dag nog 1 liter koud water toe.Tussentijds schudden..klaar 16 februari 20197 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 februari 20197 j De recepten die ik op internet heb gelezen lijken daar op maar zijn veel simpeler 40 gram zeep, met 1 liter water aan de kookbrengen zodat de zeep smelt. Als je wasmiddel voor witte was wilt maken kan je er nu 40 gram banking soda bij doen voor een blekend effect. Bij het zeep water mengsel gooi je weer 2,5 liter warm water. Dit roer je door en laat je 1 nacht staan. Volgende dag mix je het door met je staafmixer en doe je het in een bewaar fles. Je kan er nu eventueel ook wat essentiële olie doorheen doen voor de geur. Dat geeft een dik vloeibaar wasmiddel zoals je in de winkel koopt. Je kan in dr was machine in het vakje voor wasverzachter een scheutje azijn doen als was.verzachter. Wat ik hier in dit topic heb gelezen is dat die azijn als wasverzachter geen geurtjes achter laat en je machine ook een beetje ontkalt. Dat is wel fijn want ik was bang voor azijn geurtjes. Ik ga het wasmiddel.op deze manier zometeen proberen
Geplaatst: 11 februari 20197 j Super, ik zal de mijne binnenkort ook doen. Tot nu toe heb ik het gehad van buurvrouw maar ik heb er alles voor in huis, alleen de tijd nog niet We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 februari 20197 j Grappig hoe iedereen zijn eigen receptjes heeft! Zal die van mij ook ff delen. Allesreiniger:1/4 afwasmiddel (ik ga proberen met eigen zeep van reuzel en houtas)1/4 natuurazijn (ik heb eigen gemaakte appelazijn)1/2 water.Is erg dun. Maar maakt prima schoon. Gewoon een scheutje op n emmer. Wij gebruiken het ook als afwasmiddel trouwens. Wasmiddel (sunsoda, van Consuminder-Annemiek) Wordt ook onverdund gebruikt om hardnekkig vuil los te weken. - 80 gram geraspte Sunlightzeep (raspen met de hand of in de keukenmachine)- 80 gram soda (schoonmaaksoda)- 5 liter water - Doe de zeepsnippers in een pan met 1 liter water, breng aan de kook en roer.- Als de zeep is opgelost de soda en de rest van het water (4 liter) toevoegen.- Verwarmen totdat het goed warm is (koken hoeft niet) en af en toe roeren.- 24 uur laten staan om te laten indikken, doorroeren en overscheppen in emmertjes of afsluitbare bakjes. Gebruik een stevige trechter als je wilt bewaren in oude schoonmaakflacons, het is dikke glibberige vloeistof. Ik zoek nog een vaatwasmiddel. Schijnt met sunsoda ook te kunnen. In een thee-ei in de wasmachine. Maar ik ben ook nog op een ander receptje aan t vlassen. Oh ja. En heb dus vloeibare zeep gemaakt van reuzel en houtas (eerst loog van maken) Ik dacht dat het mislukt was; loog en reuzel wilden niet binden. Las ergens dat je het dan gewoon maar moet laten staan (6 weken) en af en toe roeren. Wilde het gisteren eindelijk weggooien, en toen was het dus ineens zeep! Es kijken wat we daar weer mee kunnen. Ik ga het zeker nog es proberen. Was poetsen maar net zo leuk als het maken van de middeltjes wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 13 februari 20197 j Ik was al jaren met mijn eigen wasmiddel,met soda. En van een blekend effect heb ik nooit wat gemerkt. Met de reguliere wasmiddelen was dat veel erger. Ik heb inmiddels een paar keer met klimop afwasmiddel/ shampoo gemaakt. Het schuimt ook echt, maakt goed schoon, maar stinkt na 2 dagen de fles uit. Dus niet een blijvertje
Geplaatst: 13 februari 20197 j Doe jij dan ook tachtig gram soda en idem geraspte zeep op vijf liter water Indy? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 februari 20197 j Jaaa. Had ook ergens (hier?) gelezen van zeep maken van klimop! Wat cool dat jij dat geprobeerd hebt, Indy. Ik geloof niet dat ik dat ga proberen, als ik lees dat het zo stinkt Oh ja en Cupje, wat een aardig gezicht in die fles-met-kraantje! Ik zag die dingen een maand of 2 geleden in de aanbieding bij de Hema, en dacht: die moet ik hebben. Maar kon geen geschikte reden verzinnen waarom! En nu is het te laat Maar staat dus inderdaad heel leuk zo op de wasmachine Inmiddels ook het recept voor vaatwastabletten gekregen/gevonden. Soda, citroenzuur en een druppie afwasmiddel. Als t wat wordt, laat ik het weten! Leuk topic dit hoor. Wat een huisvlijt zal hier uit ontspruiten! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 14 februari 20197 j Van de zomer zijn ze vast weer in overmate te krijgen. Laat maar even weten of de vaatwas tabletten werken. Ben erg benieuwd. Die staan bij mij ook nog op het lijstje
Geplaatst: 16 februari 20197 j Zeep maken op basis van klimop, shampoo etc, is een oudje en kan ook heel goed. Als je dat uitprobeert, pas dan wel op dat er best een aantal mensen erg reageren op de stoffen die klimop bevatten en dat op de huid toepassen. Sowieso zorgen dat je niks binnen krijgt. De giftige bestanddelen van klimop binnen krijgen is voor iedereen schadelijk, tot zwaar schadelijk aan toe.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.