Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Kzou graag tomaten willen zaaien, in pot, in een soort van tomatenserre (serre in de hoogte eh).

Het zou mijn eerste maal zijn.

Ik heb me er al wat van ingelezen, maar nog niet alles is me duidelijk.

1.Welke soort tomaat zou ik nemen?

2.Zaaien eind februari?

2.Eerst zaaien in kleine potjes, dan zodra ze ontkiemd zijn en een x aantal cm hoog zijn ze in grote potten overplanten?

Of beter van de eerste keer in een grote pot zaaen?

3.Moeten deze in huis ontkiemd worden, of kan dit ook in de veranda (koud)?

Liefs

Geplaatst:

Hallo Beginnertje,

Een veelgestelde vraag, toch kan ik kan mij voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Laat me je op weg helpen.

1. Een aantal wedervragen: Wat vindt je zelf lekker voor tomaten? Kleine tomaatjes? Grote vleestomaten? Wat wil je er mee gaan doen straks (pastasaus, gewoon opeten, etc). Als cherrytomaat vind ik gardeners delight nog steeds erg lekker. Voor pastatomaten gebruik ik RandyF1. Voor vleestomaten meerdere rassen, zeg maar van alles wat (zwart, oranje, groot, klein, etc). Kortom, vooral een kwestie van wat je zelf wilt. Kijk eens in de diverse webshops wat jou aanspreekt. Er is hier op het forum ook een topic waarin iedereen zijn bevindingen deelt over rassen.

2. Zaaien in de eerste of tweede week van maart is vroeg genoeg om eind mei mooie planten te verkrijgen. Anders krijg je een hoop gezeul met de plantjes (zeker omdat er weinig licht is in de eerste maanden van het jaar waardoor je slungelige plantejs krijgt binnen).

3. Na het ontkiemen plaats je de zaailingen op een lichte en warme plaats (18-21 graden). Na enkele weken hebben de zaailingen twee of drie echte blaadjes ontwikkeld en wordt het tijd om ze te verspenen. De kiemblaadjes (ovaalvormig) zien er anders uit dan de echte blaadjes. Bij voorkeur verplant je de zaailingen individueel in 5-9 cm potjes met nieuwe potgrond. Daarna kunnen ze eventueel nogmaals naar een grotere potmaat verhuizen, voordat ze straks in hun grote (10-12 liter) pot of volle grond terecht komen. Liever niet direct in een grote pot zaaien!

4. Dat is nou een vraag die je wel (gemakkelijk) had kunnen vinden op het internet denk ik Het antwoord: Ja, binnen op een warme plek (+/- 20 gradne). Na ontkimen mogen ze iets koeler.

Geplaatst:

Gho ik ben al meermaals op raad van internet en de horta verkoopster gaan zaaien/planten,

Jammer genoeg na de meningen hier op forum was het fout (ivm de winterbloemkolen),

Dan leg je je vertrouwen in de horta verkoopster en peizen ze maar aan hun kassa. En op internet word alles zo uitgebreid uitgelegd dat als ik op het einde ben het begin niet meer weet. Zoals ik weer verkeerd giing gaan, heb ik op www gelezen dat vanaf half februari al gezaai mag worden.. zo zie je maar dat de persoonlijke ervaringen van jullie nog steeds het beste is .

Dit was me duidelijk, dikke dikke merci!!!

Geplaatst:

Half februari is nog niet eens verkeerd als zaaiperiode voor tomaat, zijn veel mensen dat dat doen en is dus ook een veelgehoord advies. Ik vind het, en vele andere met mij, nog iets te vroeg. Wat moet ik straks met al die plantjes binnen op de vensterbank (want het staat al vol) . Hoe eerder je zaait, hoe langer de plantjes binnen moeten blijven staan (met gebrekkige teeltomstandigheden als weinig licht). Eerder dan maart zaaien levert bovendien maar weinig tijdwinst op, de plantjes gezaaid in maart zijn in mei uiteindelijk niet veel kleiner dan die gezaaid in februari en ook de oogst van de eerste tomaat vervroeg je er hoogstens met een weekje mee.

Geplaatst:

Sluit me volledig bij Jorg aan: tomaten zaaien voor maart levert geen voordelen op, hooguit nadelen (ziekelijke en slungelige plantjes, luizen, etc)

Planten hebben licht en lucht nodig, en daarvan is er in januari/februari nog te weinig in dit land, zeker binnenshuis. Geduld loont dus

Zelfs langzaamgroeiers als knolselderij gaan hier niet vóór 1 maart in het potje... Ik ga dus nog even lekker verder plannen maken, vanaf de bank

Geplaatst:

Het afgelopen jaar had het voordelen voor mensen met een kas als ze vroeg gezaaid hadden. Omdat het al zo vroeg lente was konden mijn tomatenplanten 3 weken eerder de kas in dan normaal. Maar dat is niet iets om op te gokken. Heb je niet heel veel ruimte, wacht dan sowieso tot begin maart inderdaad.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Klein vraagje. Is er een reden waarom tomaten beter niet onmiddellijk in een pot van 9cm gezaaid worden?

Het is de eerste keer dat ik tomaten ga kweken en lees overal dat je ze moet verspenen wanneer de kiemblaadjes boven staan.

Het zal ongetwijfeld een goede reden hebben, maar voorlopig vind ik niet terug waarom het zo is.

Toch nog een extra vraagje: is het nodig om zaai- en stekgrond te gebruiken, of mag dit ook onmiddellijk echte potgrond zijn?

Geplaatst:

Vraag 1 tomaten 'als je de gaat verpoten moeten ze dieper in de grond .dan maak de steel ook wortelen.

Liefst 10 x verpoten dan niet 1 x

Voor zaaien gebruik ik oude aarde met scherp zand.

Potgrond zit voeding in ,en hebben ze pas nodig met verpoten.

suc6

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Je kunt ze inderdaad dieper planten zo. Dat is vooral handig omdat plantjes die binnen zijn opgekweekt door gebrek aan licht ietswat lang/slungelig zijn geworden. Je creëert dus een stevige plant.

Het verspenen en verpotten heeft als belangrijk voordeel dat de plant getriggerd wordt om haarwortels aan te gaan maken. Je zorgt zo dus voor een sterker wortelgestel. Dat geldt zeker voor tomaten, waarbij de stam zeer makkelijk wortels maakt als ze in contact komen met grond. Maar het gaat dus vooral om de haarwortels. Het is daarnaast stukken lastiger om in een grote pot de omstandigheden voor ontkiemen goed te sturen. Denk aan temperatuur maar vooral aan water. Een grote pot moet je veel meer water geven om goed vochtig te houden. Als een kleine zaailing rechtstreeks in een 25-30 cm pot wordt geplant (of gezaaid) is het omgeven door veel losse en vochtige potgrond. De wortels gaan namelijk direct naar de zijkant van de pot groeien en de gehele pot mag daardoor niet meer uitdrogen anders gaan de wortels dood. De wortels kunnen dan gaan rotten, als ze te lang in vochtige grond staan en als er te weinig lucht in de grond zit (klinkt in). Laatste voordeel is dat je door steeds een grotere pot te gebruiken de plant wat nieuwe voedingstoffen kunt geven met de verse potgrond.

Geplaatst:

Precies de uitleg die het een heel stuk duidelijker maakt voor mij!

Zo weet ik alvast hoe ik moet beginnen wanneer ik ze voor de eerste keer zaai in maart.

Geplaatst:

Nogmaals een vraagje over tomaten

Ik neem aan dat de kiemkracht van een zakje tomatenzaad toch minstens 80% mag zijn. Echter, niet al de gekiemde planten groeien mooi op, dacht ik?

Hoeveel zaadjes per soort kan je best zaaien om zeker te zijn van een mooie opbrengst?

Misschien ook nog handig:

Ik heb op dit moment ongeveer 20 verschillende soorten tomaten, besteld, gekregen en geruild. Het is de eerste keer dat ik zelf tomaten zal kweken, maar heb er wel al veel over gelezen en gezien bij mijn grootvader.

De kas die ik ga zetten is ongeveer 6m op 6m, maar ze kunnen ook buiten staan, onder een afdakje. Dus als het allemaal mooie plantjes worden is het geen probleem, maar ik ben vooral benieuwd naar hoeveel jullie aanraden zeker te zaaien per soort.

Geplaatst:

ik zaai max wat ik kwijt kan.

in mijn geval maar 4 planten. ik had er afgelopen jaar dus ook maar 4 gezaaid. als het niet op komt is er snel genoeg opnieuw gezaaid.

waarom zouden niet alle planten mooi opgroeien? dat zal dan door de verzorging komen.

Geplaatst:

Hey Loes,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb gelezen dat je best enkel echt de mooiste plantjes kon overhouden. Geen idee waarom hoor, maar dacht dat het iets te maken had met hoe de plant verder zou groeien?

Geplaatst:
waarom zouden niet alle planten mooi opgroeien? dat zal dan door de verzorging komen.

Dat kan. Maar bij veel zaaisels zijn er ook wat "minkukels", plantjes die minder vlot kiemen of groeien. Dat kan aan zaadkwaliteit (dat ze kiemen is een, maar viriliteit van zaad is ook een factor...zeker bij wat ouder zaad hoeft kiempercentage niet echt lager te zijn, maar de krachtigheid van kiemen en groeien wordt dan vaak ook wat minder ) liggen of aan dat sommige zaden beschadigd/niet rijp/afwijkelingen zijn. Kan ook liggen aan dat elk plekje anders is (kluitjes of onregelmatige verdeling in grond, voedselverdeling, verdeling van de zaden enz.) Och, het hoort er allemaal bij.

Zelf zaai ik 2x a 3 x wat ik nodig heb of een plekje kan geven. Wat niet lekker groeit, wip ik er uit. Wat ik over houd, geef ik wel weer aan iemand.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dan heb ik afgelopen jaar blijkbaar geluk gehad?

We zullen komend naar zien of dat beginnersgeluk was.

Ik ken mezelf; plantjes op de composthoop gooien omdat ik teveel heb gebeurd niet. Heb niet echt mensen om aan weg te geven.

Geplaatst:

Dat niet weg kunnen gooien van zaailingen is een bekend probleem loes

Ik zaai er wel meer dan nodig, puur om de reden die Weknow en Wokfish aanhalen. Er zitten bij mij altijd wel wat tomaten en peperkiempjes die van mindere kwaliteit zijn (meest voorkomend: het zaaddoosje pas boven de grond kwijtgeraakt, dus misvormde kiemblaadjes = minder snelle groei). Van de meeste tomatenplanten heb ik er twee nodig. Ik zaai er dan 4 en kies de sterkste er uit.

Geplaatst:

Dat zaaddoosje is al een probleem?

Mijn ervaring is dat de tragere groei er alleen in het begin is. Zodra de normale blaadjes er zijn is er niets meer aan de hand.

later was er geen verschil meer te zien tussen de balkonstar met en zonder vastzittend zaaddoosje.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...