Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De paksoi werd zo gigantisch, dat ik dat maar geoogst heb, samen met wat spinazie en gele snijbiet. Mijn man heeft wat gegoogeld en vervolgens een echt verrukkelijke quiche gemaakt! Eerst de bodem gebakken en vervolgens samen met een uitje de groente fijngesneden. Gemengd met 4 eieren en vervolgens rauw op de bodem gedaan. Een flinke plak feta erover verkruimeld en toen zo'n 40 min de oven in geweest. Smaakte echt ontzettend lekker!

Geplaatst:

Maar weer broccoli met rupsen (nog 1 te gaan), en die andere veldvarkenbal.

Vandaag geen aardappels i.v.m. een drop-OD

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Broccoli-paprikasoep met Zellemse schijven.

Het is echt weer voor herfstgerechten.

Lekker spekkie Jorieke

Over die k/capucijners: laatst had hier iemand een crop sla geoogst. Het kan allemaal

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Sla met kapucijners, een paar doperwten, sugarsnaps, geroosterde zonnebloem- en pompoenpitten en geitenkaas.

Geplaatst:

Omelet met kruiden en snijbiet à la Ottolenghi:

Dunne omelet met dille,peterselie, PZ maken. Laagje crème fraîche erop, daarop een mengsel van aardappel, snijbiet (steel en blad), knoflookteentje, beetje citroensap. Aardappel en snijbiet eerst voorkoken met wat saffraan.

De saffraan was ik vergeten , maar met wat pepperflakes erop was het ook lekker .

Geplaatst:

Chili con carne

volgende ronde laat ik het gehakt achterwegen en ga ik experimenteren met paddenstoelen

chili con carne con fungi

chili-con-carne24311467406203.JPG

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Pizza besteld. En wel weer aardbeitjes uit de tuin natuurlijk.

ik weet niet of het zaad van je aardappeltjes wel weer dezelfde plant gaat opleveren, kruisbestuiving of F1 oid

Ja maar dat is juist leuk! Ik ga volgend jaar ook wel weer pootaardappeltjes poten, voor alle zekerheid, maar ik ben stiknieuwsgierig wat er uit dat zaad gaat komen. En eigenlijk is het raar dat we aardappels niet zaaien, want we weten dat klonen van klonen van klonen alsmaar zwakker worden en toch blijven we aardappels klonen. Zaaien, en kruisen, en dan selecteren is vrijwel bij alle andere gewassen de manier om goeie sterke rassen te kweken, waarom bij aardappelen niet?

Ik ben voorlopig nog wat aan het aanklooien hoor. Mijn dit jaar gezaaide aardappels staan er nog mooi bij, maar geen idee of ze mooie knollen hebben gemaakt en ze willen nog steeds niet bloeien.

En weer on-topic: morgen aardappeltjes uit de tuin met een restje rode kool uit de vriezer. Als ik hier ooit zelf een eetbare rode kool uit de grond kan halen gaat de vlag uit, voorlopig doe ik het met bio van de Jumbo.

Geplaatst:

je hebt gelijk: het is een leuk experiment

ik ben wel benieuwd of jouw planten ook zaad zetten (dat doen ze niet allemaal) en of er bestuivers in de buurt staan

dat klonen steeds zwakker worden geloof ik niet zo, daarom kloon je: de planten houden hun eigenschappen en smaak en groei, tenzij er dna fouten optreden bij de celdeling. wel heb je steeds maar een bedje van 1 soort die dus vatbaar is voor dezelfde ziekten etc. (leesvoer)

wij aten blauwschokkers, de eerste, heerlijk!

Geplaatst:

klonen van klonen worden in principe niet zwakker aangezien exact dezelfde eigenschappen behouden blijven.

Bijvoorbeeld Phytophthora resistente eigenschappen, die raak je mogelijk kwijt met een willekeurige kruising. (ga je gericht kruisen dan kan je het ras wel sterker maken)

edit: er was blijkbaar nog een pagina

Geplaatst: (aangepast)

Snijbiet en salie

image54401467564644.jpeg

Pannenkoeken (niet uit de tuin, maar meel van de molen verderop)

Linked Image

Snijbiet met knoflook en lente ui 4 minuutjes roerbakken en de laatste 2 minuten salie en wat snijbietgroen er bij. Vulling voor je pannenkoeken.

image14451467564646.jpeg

De laatste pannenkoek met gele framboos en anijs als toetje.

image13791467564647.jpeg

aangepast door Gast
Geplaatst:

@Anneke: jammer dat je die pannekoek niet gedraaid hebt. Zo grappig

Wrap met bio-kip, tomaat, allerlei slaatjes, cashewnoten, yakitorisaus.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...