Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
;) andijvieslaatje

nog nooit van gehoord ik hou van andijvie een slaatje mag je me voor wakker maken (vanuit m'n middagdutje )

graag recept

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

hier doen we het zo:

andijvie in reepjes van 0,5 cm breed, alleen het malse blad

sausje van yoghurt, mayo, honing, mosterd, ciroensap, olijfolie

gekookt eitje in piepkleine blokjes

en Jet?

Geplaatst:

Andijvie in repen van enkele centimeters..vooral het binnenste van de andijvie, het witte en bleekgroene knapperige. Vinaigrette van 1 tl mosterd, idem honing, 2 eetlepels appelazijn 3 eetlepels olijfolie en ruim peper, wat Provençaalse kruiden, saus goed doorkloppen. Sjalotje fijngesnipperd en als smaakmaker óf pijnboompitjes, óf geroosterde walnootstukjes óf ( en dat is favoriet) uitgebakken spekjes erover gestrooid. ( gekookt eitje is er inderdaad ook heerlijk bij!) Vlak voor het eten alvast mengen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

M'n broer stuurde een fotootje met een tafel vol ingrediënten en ik mocht raden wat deze Mystery Box zou worden. Ik zag er een Gado Gado in, alleen dan één met aardappel blijkbaar.

En dat had ik nog goed ook. Hij ging een Gado Gado recept van Jamie Oliver maken. Hij kookt graag volgens recept.

Maar dat bracht mij op een idee... heb ook alles in huis voor een rijke Gado Gado en heb daar geen recept bij nodig.

Dus nu voor mn neus een bakje vol groenten en rijst en een apart bakje met pindasaus.

De groenten allen uit eigen tuin: Geb. Patisson, komkommer, tomaatjes, aardappel, Mexicaanse augurkjes, boontjes, wortel, bieslook. In de pindasaus: veel knoflook, pepers en uitjel

Niet uit eigen tuin: Rijst, Chinese kool, banaan, ei, pindakaas, kokosroom, olie, ketjap.

En omdat het best lastig is om dat voor één persoon klaar te maken eet ik nog wel een paar dagen rijst met groenten en pindasaus.

Geplaatst:

Eet smakelijk Erny!

Hier staat de eerste echte pompoensoep op t vuur.

Met een klein hokkaidopompoentje, prei, ui, veel knoflook, veel tomaten en een paprikaatje, alles uit eigen tuin.

En uit eigen kruidenla kerrie- en geelwortelpoeder..zout en peper...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Tomatensoep van zo'n 3.5kg verse tomaten, waaronder ruim een kilo cherrytomaatjes die nodig op moesten (4 rassen), pimiento dulce, rode punt paprika, gewone rode paprika, courgette, alles uit eigen kas/tuin. Verder uien en knoflook.

Voor het eerst sambal badjak gemaakt vlg recept van: koken met van Boven. De kenners hier zijn er helemaal weg van!

In m'n wok met groenten uit de tuin gelijk een grote lepel gebruikt...mjammie!

Geplaatst:

Courgettesoep met lekker Duits brood.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

niet net gegeten maar aan het voorkoken voor morgen

rode kool met appeltjes.... heerlijk maar nog niet gaar na 1,5 uur koken

we gaan gewoon door

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Gistermiddag en avond hadden we een oogstfeestje van ons moestuingedeelte. Lekker op het grasveldje onder de hoogstam appelbomen. Na in de voormiddag wat regen kwam er dus echt nog wat zonneschijn dus we boften.

En iedereen zou zo mogelijk iets van eigen oogst maken en meenemen.

Verder hadden we twee rocketstoves, twee bbq's, een frontierkacheltje en een grote vuurschaal en een kruiwagen vol hout om ons warm te houden.

Ik had mij gewaagd aan een soort Snijbietquiche... maar dan net iets anders want ging ze in muffinvormpjes bakken zodat iedereen gemakkelijk een mini taartje kon nemen.

Dat bleek in de praktijk nog wel een heel gevogel qua hoeveelheden en het vullen van de muffinvormpjes. Maar dat weet ik nu dan voor de volgende keer (heb die siliconen bakvormen nu dus moeten ze ook maar wat vaker gebruikt gaan worden.) Had natuurlijk ook weer twee recepten door elkaar gehusseld.

Zijn niet helemaal geworden als hoe ik had verwacht, in de oven mooi hoog maar daarna ingezakt, maar men was erg enthousiast dus ze waren wel lekker.

IMG270033901476134847.JPG

IMG270888381476134848.JPG

Verder had bijvoorbeeld ook iemand een erg lekkere courgette cake gebakken... heel verrassende smaak.

IMG272524511476134850.JPG

Na eerst pompoensoep en daarna aardperen soep te hebben gegeten heb ik mn eerste bordje volgeladen...

IMG274563931476135468.JPG

Daarna nog meer en ook nog van alles warms van de bbq gegeten tot ik mudjevol zat en geen plaats meer had voor de chocoladekersentaart en de pruimentaart en de parfait... Die heb ik lekker vandaag opgegeten.

Recepten van bv de courgettetaart gaan nog opgevraagd worden.

En zo meteen ga ik maar weer eens wat Padron pepers bakken. Waarschijnlijk de laatste portie voor dit jaar helaas.

Geplaatst:

midden in de nacht

en ik krijg nu al weer trek

gr Adriaan

Geplaatst:

Surinaamse nasi (ja wij eten dat vaak, het is ook zo lekker!) met de bijna-laatste boontjes uit de tuin, preitje uit de tuin, en de laatste groene paprikaatjes van de plant die nog in de volle grond staat. De paprikaplanten binnen zitten nog vol grote afrijpende paprika's, maar die buitenplant is nu echt klaar.

Geplaatst:

Tomatensoep van tomaten die tijdens het strippen van de planten afkwamen en die toch nog nagerijpt zijn. Een kilo of vier gebruikt. Samen met peper en paprika's uit de kas werd het een verrukkelijk soepje.

Geplaatst:

Gisteren de eerste spruitjes getrokken en vandaag lekker opeten!!!

Als ik er niet vroeg aan begin dan heb ik er in februari veel te veel. Dus liever nu kleintjes eten dan later grote weggooien.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...