Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Electrishe onkruidbrander


Jurgen

Aanbevolen berichten

Heb even gekeken omdat ik wel benieuwd was.

Bij Bol in ieder geval 6 product-recensies.

http://www.bol.com/nl/p/berthoud-green-power-elektrische-onkruidbestrijder/9200000026073540/

 

Mijn indruk (zonder zelf enige ervaring ermee): vooral geschikt en handig tussen tegels, stenen en langs randen en op paden. Niet als een alternatief voor het gewone schoffel/hakwerk in de (moes-)tuin. Flink verlengsnoer nodig en voorzichtig dat je dat niet per ongeluk mee brandt.

 

Mijn uitgebreide ervaring met bestrijding van onkruid = "planten die spontaan opkomen die je ergens liever niet hebt" is dat het vaak met de hand veel efficiënter en doeltreffender gaat als je de groeiwijze van een plant kent en het ook in de goede periode doet. Spuiten is veel meer werk en vraagt meer tijd dan handmatig, nog los van alle milieu- en gezondheidsaspecten. Bijvoorbeeld brandnetels, ridderzuring, zevenblad, kweekgras, heermoes of (het mooie, maar als het 15 jaar zijn gang is gegaan en alles overgroeit: fluitenkruid) e.d. vind ik ook vanuit efficiëntie geen enkele optie om met gif aan te pakken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets werkt inderdaad wel goed, heb zelf ook wel eens met zoiets dergelijks gewerkt maar dan een "elektrische verfafbrander". Ook voor tussen de stenen, die werd 200 graden celcius dacht ik, alleen die had geen steel dus moest je op de knieen rondkruipen Tussen de planten heb ik geen ervaring ermee, maar denk inderdaad dat het risico van verbranding van nabije planten dan zeer groot is. Maar nogmaals voor op de stenen zou zoiets prima moeten werken.

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou deze zelf wel eens willen proberen..ik heb er een op gas die ik dus meezeul. Is niet superzwaar maar ook niet ergonomisch of zo. En je kunt er alleen mee werken als het goed warm en droog is, anders wil het onkruid niet verbranden. Dus zou zeker kijken of dit apparaat ook werkt..en kom daarna eens bij mij langs dan doen we een vergelijktest .

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je kunt er alleen mee werken als het goed warm en droog is, anders wil het onkruid niet verbranden.

 

Ik begrijp hier uit dat je de brander gebruikt tot het onkruid verkoold is Jet. Dat is niet nodig en kost onnodig veel gas. Onkruid goed raken met een hete vlam , ook al is het nat, is voldoende omdat de cellen door de hitte barsten. De plant gaat daarna kapot.

 

Wat de electrische onkruidbrander betreft heb ik mijn twijfels over de bruikbaarheid . Je moet iedere onkruidplant bijna fysiek raken want de hitte die zo'n ding produceert zal niet kunnen tippen aan de vlam van een gasbrander.

aangepast door Gast

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp hier uit dat je de brander gebruikt tot het onkruid verkoold is Jet. Dat is niet nodig en kost onnodig veel gas.

 

Dank je wel Frans. Dat is niet helemaal zoals het is bij mij..Er is een duidelijk verschil, als de aarde nat is en ik ga op de gewone manier met mijn onkruidbrander langs de paden dan blijken de planten toch niet dusdanig verbrand, ze groeien weer op. Als de aarde droog is brandt het beduidend meer de kern van de plant in..en blijven ze dood...zo heb ik dat voor mezelf bedacht.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Waarom geld uitgeven aan zo'n ding als je zoals weknow ook zegt gewoon met de hand verwijderen en desnoods iets van een schoffel. Het klinkt misschien vreemd maar ik vind het altijd schitterend om te zien dat planten tussen zulke ondode dingen kunnen groeien. Echt knap.

Regenwormen graven gangen, en veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij het wieden blijft er altijd restant achter. Al was het maar een stukje wortel.

Bij het branden gaat de plant 100% dood. Dus blijf je langer onkruid vrij. Bovendien is het pakken minder arbeidsintensief, wat weer tijdswinst geeft.

 

Zo werd me het toch verteld.

Mijn andere groene hobby

http://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564

het gezelligste aquariumforum van Nederland en België

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt natuurlijk aan waar je brandt of wiedt en met welke ongewenste planten je te maken hebt.

 

In een (moes)tuin met rulle grond en tussen andere beplanting is zo een ding niet echt praktisch/nodig. Tussen bestrating in het groot (gemeente e.d.) zal het sneller gaan en "schoner" ogen. Daar is het zeker een optie aangezien regels voor werken met gif sinds dit jaar behoorlijk strenger zijn. (Round-up e.d. verboden op openbaar terrein). Op zand zal een brander meer effect hebben dan op kleigrond.

 

Planten hebben verschillende bouw en groeiwijze. Eenjarige plantjes en gras gaat makkelijk met een brander of een hak/schoffel. Diep wortelende, meestal meerjarige, planten haal je beter weg door ze met wortel en al uit te steken of zelfs graven (brandnetel, ridderzuring) Elke soort vraagt zo zijn eigen strategie: soms helpt wieden of branden beide niet veel (heermoes, zevenblad) en moet je vooral vaak en consequent volhouden om het in de hand te houden.

 

bij het wieden blijft er altijd restant achter.
Als algemene waarheid kan ik dit echt niet onderschrijven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een groot voorstander van een onkruidbrander maar dan wel van een exemplaar met flinke capaciteit (type bitumenbrander) en niet zo'n dingetje wat o.a. bij de Action te koop is.

 

Ook aan het eind van het jaar , als de tuin voor een groot deel leeggeoogst is , heeft zo'n brander nog nut. Onkruid blijft ondanks lage temperaturen nog lang doorgroeien . Je kunt dan wel altijd nog de lege open stukken schoffelen maar door de lagere temperaturen en een vaak vochtige grond met wisselend resultaat. Bovendien komen door het schoffelen nieuwe onkruidzaden naar boven die in een zachte winter , en anders wel in het vroege voorjaar , snel voor nieuw onkruid zorgen.

 

Een moestuin waar je eind van het jaar het onkruid weg brandt blijft tot in het vroege voorjaar, wanneer je de tuin weer gaat bewerken , nagenoeg schoon. Door in het najaar onkruid weg te branden vernietig je namelijk niet alleen het onkruid zelf maar ook de onkruidzaden die op of direct onder de grond liggen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als zo een sterke, zo veel impact heeft, Frans....dan begin ik me toch zorgen te maken over wat het verder teweegbrengt aan het bodemleven? Dat is iets essentieels!

 

Bovendien: wat is het milieu-effect van een dagje op die manier branden? Hoeveel stroom of gas jaag je er dan doorheen? Toch niets tegen gewoon schoffelen en wieden, lijkt me! En hier heb ik die sinds oktober of zo niet eens meer hoeven gebruiken. Kwestie van bijhouden, dat is geen enorm werk.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...