Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

betsy, betsy en betsy


Piroska

Aanbevolen berichten

Nou, het heeft even geduurd maar onze varks zijn er!

 

Kort samengevat: in de tuin van ons huis wilden we wel maar konden we geen varkens houden want het stuk land wat we voor de varks hadden gereserveerd bleek toch van feb tot april/mei te nat te zijn vanwege smeltwater van de sneeuw van de winter.

 

Afgelopen december kochten we een 2e huisje 100m bij ons 1e huisje vandaan ( vooral iets hoger) en daar bleek ruimte voor de varkens en een stukje droge grond.

 

Gisteren zag ik een advertentie in de krant voor biggetjes, een kruising tussen Pietrain en Mangalica, dus wij bellen, bigjes konden vandaag opgehaald worden want ze waren 8 weken!

Helaas was de stal hier nog niet klaar dus ik ben als een gek gaan uitruimen: de vorige bewoners hadden er 100 dakpannen, 1000 muurtegels, 2 kachels, zagen, maismaalmachines, zeisen, stokken, bakstenen etc in gestalt dus ik ben de hele dag bezig geweest de boel op orde te krijgen met een vriend samen. Tegen 17 uur was eindelijk de stal leeg, trog vol eten, stal vol stro etc en ja hoor daar komt manlief met 2 benches vol met vark. Vriend en ik gooien de luiken van de benches open en ja, wat denk je, varks lopen de tuin in ipv de stal, uiteraard. Afijn, 2 uur later, 3 varks in de stal, zucht, dat was best wel een klus want ze renden de hele tuin door en vonden al meteen heerlijk plekken om te wroeten...

Vanaf morgen moeten de 2 dames en 1 heer hun naam gaan leren, Betsy, Betsy en Betsy, tot die tijd moeten ze echt in de stallen blijven en daarna mogen ze naar buiten.

 

fotoos volgen later van de roze dames en heer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou je hebt je eerste avontuur met je varks al achter de rug. En er zullen er vast nog vele volgen! Veel plezier met de betsy`s.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan wel fokken maar niet met deze beer, we wilden 3 zeugen maar er waren er nog maar 2, dus snel naar de dierenarts met de beer.

 

@Martin, ik heb nog 2 van zulke schuren en ook nog 2 van zulke zolders, klinkt leuk hoor maar ik ben al 6 weken troep en zooi aan het opruimen en weggooien en aan leuke dingen blijft er bar weinig over. Maar spannend om in te snuffelen is het wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Betsys zijn vannacht maar in de konijnenstal gaan liggen, wat donkerder en kleiner dan de varkensstal. Het grenst aan elkaar met een deur. Ze zijn nog erg wild en schuw.

 

DSC0631571301422026335.JPG

DSC0631937891422026436.JPG

 

Ze zijn roze met soms een grijze ondertekening, 2 met roze neus, 1 met halfzwarte neus. 2 hebben iets meer haar dan de andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat ze niet al iets tammer zijn. Ik zou elke dag even gaan zitten in de stal. Niet eens echt aandacht voor ze hebben. Beetje voer op een meter afstand, en verder nix. Na een paar dagen af en toe wat tegen ze zeggen, langzaam je hand hun kant op steken, dat soort zaken. Nog even en je kunt ze voorzichtig krabbelen als ze staan te eten. Maar er moet wel echt eten tegenover staan voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag ze vanavond niet toen ik eten kwam brengen, zag ik opeens 3 kopjes uit een berg stro omhoog komen

Helaas renden ze heel hard weg, ben benieuwd wanneer ze rustig gaan worden.

Onze bentheimers waren ook superwild bij aankomst maar hadden al snel door : vrouwtje = eten en al snel werden ze iets té vrij Inmiddels hebben ze redelijk door tot hoever ze kunnen gaan ( = geen hapje uit vrouwtje of baasje nemen!) en kan ik ze best even kriebelen maar ivm onze Kune`s zijn het geen echte kroelvarkens. Maar de kune`s zijn dan ook een slag apart

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat denk ik wel lukken met ze hoor, ik moet nog even uitzoeken wat hun lievelingshapje is, daar kan ik ze dan mee paaien.

 

Tot nog toe zijn ze het wildst van winterwortel en droge graantjes. Ze knorren er al vrolijk op los en gillen gelukkig niet. Morgen weer een paar keer de stal in, proberen wat Jorieke zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...