Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bulls blood?


rommert

Aanbevolen berichten

hallo

 

ik verbouw kruiden voor de kok van het zorgtehuis waar mn moeder werkt.

hij heeft mij een lijstje gestuurd van de kruiden die hij kan gabruiken in de keuken.

nu staat er ook bulls blood tussen.

wat is dat?

heeft iemand er ervaring mee?

ik kan het zaad ook niet bij zaadhandelaren vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super lekker in de sla, wel leuk om te lezen dat er nog 'instellingskoks' zijn die wel nog met verse kruiden en mooie producten werken, de meeste serveren smaaklose, platgekookte diepvriesbloemkool

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

 

ik verbouw kruiden voor de kok van het zorgtehuis waar mn moeder werkt.

Super dat dat nog bestaat; een instelling die daar gebruik van maakt. Gaat de haccp daar mee akkoord? Heb een aantal jaren in zo'n keuken gewerkt; inkopen is verplicht bij groothandel waar men contract mee heeft en die "kwaliteit" kan waarborgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super lekker in de sla, wel leuk om te lezen dat er nog 'instellingskoks' zijn die wel nog met verse kruiden en mooie producten werken, de meeste serveren smaaklose, platgekookte diepvriesbloemkool

 

Zal me niks verbazen als er ooit nog een bloemkool uit blik tijdperk komt

 

 

Maar wel super dat die instelling dat doet, en best leuk om daarvoor te zaaien denk? Succes er mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe leuk zou het zijn voor de bewoners betrokken te worden bij het zaaien en onderhoud van een moestuin voor de instelling. Er wordt de cliënten alles uit handen genomen wanneer ze in een tehuis gaan wonen. Weinig tot niets mogen/kunnen ze nog zelf doen. Het zware werk kan niet meer maar wat zou er veel mogelijk zijn met mmm bakken op hoogte. Enig idee hoeveel mensen het leuk zouden vinden zelf aan de maaltijd mee te werken; een aardappeltje schillen, de groenten snijden. Nee, er wordt een huiskamer gecreëerd waar ze samen mogen knutselen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

 

ik verbouw kruiden voor de kok van het zorgtehuis waar mn moeder werkt.

Super dat dat nog bestaat; een instelling die daar gebruik van maakt. Gaat de haccp daar mee akkoord? Heb een aantal jaren in zo'n keuken gewerkt; inkopen is verplicht bij groothandel waar men contract mee heeft en die "kwaliteit" kan waarborgen.

Misschien dat dat voor een instellingskeuken inmiddels zo is, maar ik denk dat hun dat zelf zo besloten hebben. De HACCP is inderdaad een wet die kwaliteit waarborgd, maar dat kan heel goed bij lokale leveranciers. Het is in de horeca absoluut niet verplicht bij een groothandel in te kopen, je mag zelfs ook gewoon zelf je groente/kruiden verbouwen of een ander dat laten doen, zolang het maar goede kwaliteit is.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe leuk zou het zijn voor de bewoners betrokken te worden bij het zaaien en onderhoud van een moestuin voor de instelling. Er wordt de cliënten alles uit handen genomen wanneer ze in een tehuis gaan wonen. Weinig tot niets mogen/kunnen ze nog zelf doen. Het zware werk kan niet meer maar wat zou er veel mogelijk zijn met mmm bakken op hoogte. Enig idee hoeveel mensen het leuk zouden vinden zelf aan de maaltijd mee te werken; een aardappeltje schillen, de groenten snijden. Nee, er wordt een huiskamer gecreëerd waar ze samen mogen knutselen.....

Dat zou inderdaad super zijn, heb het al bij diverse instelling geprobeerd van de grond te krijgen, maar het vaste antwoord is altijd: geen geld!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch: ik heb een tijd de bestellingen gedaan voor een verzorgingshuis en lokale leveranciers werden "eruit "gewerkt onder het mom van contract en kwaliteit. Keukens van div. instellingen werden samengevoegd en maaltijden massaal een dag tevoren bereid en daarna opgewarmd. Te triest voor woorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

 

ik verbouw kruiden voor de kok van het zorgtehuis waar mn moeder werkt.

Super dat dat nog bestaat; een instelling die daar gebruik van maakt. Gaat de haccp daar mee akkoord? Heb een aantal jaren in zo'n keuken gewerkt; inkopen is verplicht bij groothandel waar men contract mee heeft en die "kwaliteit" kan waarborgen.

het is alleen voor het personeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is idd wel triest

ik werk in de thuisverpleging, een iets andere branche, toch doet het veel mensen deugd om te vertellen wat ze vroeger allemaal kweekten

zo vertelde een vrouwtje dat ze tijdens de oorlog tabak kweekte voor haar man, omdat dat niet meer te verkrijgen was

zo hoor je allemaal verhalen van vroeger, ze moesten wel zelf kweken anders hadden ze niets

veel mensen hadden toen een varkentje die ze vetmesten, konijntjes die ze kweekten,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou die mensen hun ogen moeten zien oplichten, als ik eitjes van onze kippen meebreng, of een potje zelfgemaakte appelgelei

of hun vertel dat we onze eerste aardbei konden eten

Nou geloof maar dat ze er een gelukkig gevoel van krijgen. Juist de generatie die nu in tehuizen woont, is grotendeels opgegroeid met een moestuin aan huis.

Geuren, zijn ook heel belangrijk. Met het verdwijnen van de verse maaltijden en de koks uit het huis, verdween ook de dagelijkse geur van de maaltijden die gekookt werden elke ochtend. Juist voor deze mensen, de vergeten groenten telen zou geweldig zijn. Geur, smaak, herinneringen.....

Wanneer mijn ( spijkerbroeken ) generatie zover is, kent het merendeel de smaak niet meer van verse ingrediënten. De smaak is afgestemd op conserveermiddelen/toevoegingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...