Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hola


Olive

Aanbevolen berichten

Hola, ¿qué tal?

 

Ik ben Olive en woon met mijn vriendje, onze twee katten en beagle in Zwolle. Na jaren in een riant studentenappartement in de winkelstraat te hebben gewoond besloten wij vorig jaar dat het tijd was om naar een nette rijtjeswoning te verkassen. Nou, netjes is het niet , maar we voelden ons toch wel echt heel volwassen opeens met onze koopwoning in een van de oudere wijken van Zwolle.

 

Achter het huis ligt een tuin waar ik mezelf vooral in de zon, al nippend aan een roseetje, een boekje zag lezen. Dat heb ik ook zeker wel gedaan, maar ik ben niet zo goed in stil zitten en langzaam werd ik gegrepen door het tuiniervirus. Eerst orde aangebracht in de chaos die er was. Nieuw gazonnetje er in voor onze ADHD beagle om op te razen ( want zelfs 4 keer per dag meer dan een uur uit is nog niet genoeg voor meneer om z'n energie kwijt te raken ). Grote bakken voor kruiden aangeschaft, want hou erg van koken, vooral een Spaans tapasmaal voor 20 personen (ook al komen er maar 6). Toen wat sla gezaaid, wat radijsjes...wat fruitstruikjes achterin...en toen een paar grote houten bakken getimmerd voor op het dak van onze uitbouw om groente in te kunnen telen, zodat diezelfde adhd beagle mn plantjes niet opvreet of gezellig zn been ernaast optilt om ze water te geven. Dus, het loopt zo langzaamaan een beetje uit de hand.

 

Deze week heb ik besloten, volgend seizoen wil ik een moestuin!! Meteen rond gaan bellen, want ik verwachtte een lange wachtlijst, wat bij één complex ook zo was, mocht daar zelfs niet meer op de wachtlijst voor volgend jaar . Maar het tweede complex heeft nu al tuintjes beschikbaar.

 

Dus...mijn dilemma is...doen? Of wachten met het risico dat ze straks toch weg zijn? Het is natuurlijk vrij laat om dit seizoen nog te beginnen. Wat vinden jullie?

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doen, kun je vast wat uitproberen.

Gauw nog wat aardappels is goed voor de grond.

Bonen, sla en voor de rest kan alles nog wel zo'n beetje.

Het is gewoon nog vroeg, komt allemaal door het goede weer.

Mijn buurman heeft buiten de aardappels en uien zowat niets gezaaid.

Veel te droog en nog vroeg, zegt hij.

Dus je kunt best nog aan de slag en dan ben je zeker van je tuin.

Kun je eind van het jaar lekker plannen voor volgend seizoen.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben wel blij met je antwoord Jos. Heb namelijk helemaal zenuwachtige kriebels bij het idee alleen al dat ik dit jaar al 'mag' beginnen(goede zenuwachtige kriebels, geen tandarts-zenuwachtige kriebels ) Ik krijgt zaterdag een telefoontje van de mevrouw die over de tuinafgifte gaat en dan mag ik komen kijken. Denk dat ik het maar gewoon ga doen.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Olive. Welkom tot de moestuinierders

Wat leuk dat je gelijk al kan beginnen. Ik zeg ook: DOEN! Kan je alvast wat voorbereiden, experimenteren, plannen, kijken wat je wilt zaaien, waar je het wilt hebben, alles goed doornemen qua wisselteelt en combinatieteelt. Er zijn zoveel aspecten die je alvast kunt leren. Dan ga je er volgend jaar goed aan beginnen. En zoals je weet, een goed begin...

Alvast heel veel plezier!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh, heb jij ook zo'n vreselijk monster? Wat een knapperd zeg, en al net zo'n eigenwijs smoeltje.

 

Die van ons is behoorlijk uit de kluiten gewassen. Niet dik, maar erg hoog op de poten. Was de meeste lompe van het nest die zo hard achter z'n eigen staart aan rende dat ie telkens omviel. Inmiddels is ie al weer 2.5, maar nog steeds met de lompheid en energie van een pup (alleen een van 20 kg dus).

 

Even ter illustratie:

jimidec_020-1.jpg

Sneeeeeuw is zo'n beetje het allerleukste wat er is...

 

heidepark_020-1.jpg

Hij is helemaal niet zo'n erge zwemmer, meestal blijft het bij een beetje pootjebaden, en dan je poten zo hoog mogelijk optrekken want dat water is zo nat!

 

kijkduin_047-1.jpg

Een goed gesprek op het strand.

 

En voor het grote AAAAHWW moment.

jimmy_002-1.jpg

 

jimmy_031-1.jpg

 

 

Mueh, ben nog steeds helemaal verliefd op m hoor. Mijn vriend zegt dat het voor hem allemaal veel erger is, twee eigenwijze, springerige figuren die de bank innemen zodat hij er niet meer bij past.

 

Bedankt voor al jullie reacties. Kan ik pompoen en courgette nu nog zaaien? Ik heb al een paar courgette en pompoenplantjes staan die ik eerder had gezaaid. Maar ook veel al weg gegeven want dacht het niet kwijt te gaan kunnen op mijn dakmoestuintje.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muy bien, gracias...

 

Mejor empezar. Hay muchas cosas que todavía puedes sembrar: lechuga, judías, patates, calabacines, calabazas, pepino, hierbas, flores... mucho...

Y a lo mejor hay gente en el complejo de jardines populares que tiene plantas de sobra... es lo que pasa... la gente en esos sitios es muy generosa (en general)...

 

¡ Suerte !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum.

En om op je vragen te antwoorden.. je kan nog van alles zaaien. Courgettes, pompoenen, komkommer, mais, sla, winter bloemkool, boerenkool, wortelen, bosuitjes sijnbiet, bietjes, spinazie, snijbonen, sperziebonen etc . Je kan op de markt vaak voor een goede prijs herfst preitjes krijgen. Late aardappels kunnen er ook nog in en als je niet al te lang wacht kan je zelfs nog wel sjalotjes en uitjes poten. Ik vergeet vast nog van alles maar dit is even wat me te binnen schiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

halloooo ook welkom vanuit het limburgse, en ook ik zeg, DOEN.

heb je er zin in, mooi zo, dan gaat het ook allemaal wel lekker.

het is best veel leren maar zo ontzettend leuk om te zien dat het allemaal groeit (dat wist je al) en hoe geweldig het smaakt.

 

je boft ontzettend als je nu al een moesuin kan krijgen! dat is niet overal even makkelijk.

 

kom je ook naar het wilde avontuur bij jorieke123? ergens eind juni, zijn we nog niet uit.

live demonstraties, tuintje kijken, beessies aaie, ook veel proeven, zaadjes en weetikwat ruilen enz....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee

Welk moestuinencomplex heb je een optie?? Ik en m'n vriendin zitten op de AA-tuinen in Holtenbroek, ook tuiniert daar nog iemand die ook wel eens op dit forum komt.

Maar zoals de meesten al zeggen, als je er zin in hebt, gewoon doen. Twee jaar geleden zijn we ook in mei begonnen en dat ging prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan sla ik 2 vliegen in een klap. Gezondere groente én geen alcohol meer. Tjonge, voel me nu al gezonder!

 

Bedankt voor de info Bart. Ik ben benieuwd!

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:

De wijk waar dat in/aan ligt heet de AA-Landen. Vandaar dus ook de AA tuinen.

 

Zat Chaotik ook niet op dat tuinencomplex? En volgens mij nog iemand anders uit Zwolle.

 

Ja, Chaotik is dus m'n vriendin, die heeft haar eigen tuintje. Ik doe een ander tuintje met wat vrienden. En inderdaad is er nog een meisje die ook wel eens op dit forum komt/kwam die daar ook tuiniert. Nog nooit gesproken trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heeft je vriendin een streepje voor, ergens gelezen dat ze die al had ontmoet

Goh dat jullie dan beiden aparte tuintjes hebben. Hoe is dat zo gekomen?

 

We begonnen met een groep van 9. Een groot deel viel al na een half jaar af. Aan het begin van seizoen 2 had m'n vriendin genoeg van het werken in een groep (het gezeur/mensen die afspraken niet nakomen etc) en nam haar eigen tuintje. Ik had het zelf toen heel druk met allerlei andere dingen en ben gewoon in de 'groepstuin' gebleven. Vanaf dit jaar doen we deze tuin met drie mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...