Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nu (half feb.) al radijzen zaaien?


harm07

Aanbevolen berichten

Graag wil ik radijzen gaan zaaien. Op het zakje staat dat dat vanaf half februari kan. Hier in Reimerswaal is het overdag heerlijk weer, maar 's nachts vriest het toch nog een aantal graden. Kan ik ze nu al onder een plastic tunneltje zaaien of vriezen ze dan toch echt dood?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raskeuze is belangrijk als je zo vroeg zaait. Kies een snelrijpende ( "vroege") soort.

 

In koude bak of kas nu goede kans op succes. In volle grond zou ik wachten tot half maart of zelfs begin april. Zeker in Reymerswaal, waar de nachten relatief lang kouder blijven dan dichter aan de kust. Door lage grondtemperatuur zullen ze nauwelijks groeien en geen mooie knolletjes vormen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zaai nog wat als test elke week (5-10 zaden kan je zeker kwijt), dan weet je volgende keer zeker hoe het is.

Want ik was hier in het Brabant ook van plan van ze te zaaien, maar doen ging mijn kleine kas kapot (ramen op beide kanten hahaa) en ik moet dus nog wat wachten of flink plakband gaan gebruiken.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reken op dat, als het heel goed gaat, je van ongeveer 1/4 schat ik, radijzen kunt eten. Als je dat lukt heb je het goed gedaan!

 

Niet alle zaden kiemen even vlot. De laatkiemers of die net te diep/droog/nat of ongunstig liggen groeien niet lekker door en worden niets of gaan op een warme dag in april al schieten. Verder zal een deel van je zaad geen radijsknolletje vormen, maar smal blijven. Dat is eigen aan radijzen.

 

Als elk zaadje een centimeter of 4 a 5 van elkaar ligt, hebben ze de beste kansen. Probeer je bodem fijn, luchtig maar toch stevig te houden. Oppervlakkig zaaien, net onder of tussen de grond aan de oppervlakte en het zaaisel constant licht vochtig houden. (Dus niet nat!) Bemesten is uit den bozen.....dan mislukken ze zeker. Compost die er al ligt van vorige zomer of najaar vinden ze fijn. Veel mensen vinden radijzen niet eens zo gemakkelijk om te telen......zoek maar eens op dit forum. Het weer moet ook nog een beetje meewerken voor een goede ontwikkeling. Vorst is niet eens het probleem, eerder te nat of verschralend droog. Bij kou groeien ze langzamer, daarom buiten beter nog enkele weken wachten....dat ze lekker kunnen doorgroeien, zorgt voor de beste radijzenoogst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zoals eerder verteld in dit topic ben ik een leek op gebied van groente telen. Via het internet kwam ik erachter dat radijs het gemakkelijkst is om te beginnen. Vorige week zondag heb ik 2 x 6 zaadjes geplant in deze potjes. Staan op de vensterbank waar veel zon komt. Hebben als zaadje geen water gehad aangezien het potgrond nog een beetje vochtig was. Donderdag (na 4 dagen) waren er 8 plantjes te zien vrijdag het 9e. Nu (zondag) is het een week geleden. 9 van de 11 zaden zijn dus uitgekomen, van de andere 3 hoef ik niets meer te verwachten denk ik? Zo te zien doen deze het goed. Aangezien het in de ochtend nog rond het vriespunt is laat ik ze nog binnen staan. Kan ik deze 9 plantjes binnenkort wel makkelijk overzetten naar buiten in een grotere bak met potgrond? Want in dit potje kunnen geen 4 en 5 radijzen groeien, daar is het veel en veel te klein voor.

 

Tips zijn welkom!

 

 

 

 

 

 

Radijs-1-week-oud140211425809519.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verplanten zullen ze niet fijn vinden....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie 5 radijsjes in een pot.....dat worden heus wel radijsjes......

 

Zaai nu buiten nog een rijtje....radijsjes kun je elke week zaaien...heb je ook elke week een bosje straks....zaai er iets meer want je moet ze soms delen met de slakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...