harm07 Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 Graag wil ik radijzen gaan zaaien. Op het zakje staat dat dat vanaf half februari kan. Hier in Reimerswaal is het overdag heerlijk weer, maar 's nachts vriest het toch nog een aantal graden. Kan ik ze nu al onder een plastic tunneltje zaaien of vriezen ze dan toch echt dood? Quote
Marjolein23 Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 Ik ben ook benieuwd.Zelf heb ik ze gisteren gezaaid in een binnen kasje. Quote
Bubbels Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 Kan prima hoor. Zeker onder een tunneltje. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
bad-karma Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 Ik heb ze in januari al binnen gezaaid, zijn al flinke spruiten...de rest van t zakje heb ik van de week in de tuin gegooid, ben benieuwd. Of t ook echt opkomt durf ik nog niet te zeggen. Maar foto's zullen volgen. Quote
weknow Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 Raskeuze is belangrijk als je zo vroeg zaait. Kies een snelrijpende ( "vroege") soort. In koude bak of kas nu goede kans op succes. In volle grond zou ik wachten tot half maart of zelfs begin april. Zeker in Reymerswaal, waar de nachten relatief lang kouder blijven dan dichter aan de kust. Door lage grondtemperatuur zullen ze nauwelijks groeien en geen mooie knolletjes vormen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
harm07 Geplaatst: 19 februari 2015 Auteur Geplaatst: 19 februari 2015 Dan wacht ik nog maar even. Ik heb de temperatuur in de plastic tunnel gemeten maar daar vriest het 's nachts ook nog een beetje. Quote
Estemy Geplaatst: 19 februari 2015 Geplaatst: 19 februari 2015 Maar zaai nog wat als test elke week (5-10 zaden kan je zeker kwijt), dan weet je volgende keer zeker hoe het is.Want ik was hier in het Brabant ook van plan van ze te zaaien, maar doen ging mijn kleine kas kapot (ramen op beide kanten hahaa) en ik moet dus nog wat wachten of flink plakband gaan gebruiken. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
harm07 Geplaatst: 19 februari 2015 Auteur Geplaatst: 19 februari 2015 Daar heb je inderdaad gelijk in. Zaden heb ik genoeg, dus ik zaai gewoon een paar zaden en dan kijk ik wel of het wat word Quote
Johmir Geplaatst: 20 februari 2015 Geplaatst: 20 februari 2015 Ik heb radijsjes gezaaid op 10 februari in de koude bak (een regeltje van 1 meter). Geen idee of het wat gaat worden. Gisteren nog even gekeken maar nog niets boven de grond te zien na 9 dagen. Desondanks denk ik dat het wel goed gaat komen Quote
Waaslander Geplaatst: 21 februari 2015 Geplaatst: 21 februari 2015 Vandaag gezien dat de radijzen gezaaid op 11-2 volop aan het uitkomen zijn net zoals de spinazie in de serre. Quote
sandyvercoulen Geplaatst: 23 februari 2015 Geplaatst: 23 februari 2015 Heb vandaag 250 radijszaden gekocht bij de Lidl voor € 0,19. Ik ga zondag 1 maart een aantal zaden buiten zaaien. Ook hier is het in de nacht nog rond het vriespunt. Hoeveel % van de 250 zaden zal er mormaliter moeten lukken? Ben een leek en doe dit nu pas voor de 1e keer.Bedankt voor de reply! Quote
weknow Geplaatst: 23 februari 2015 Geplaatst: 23 februari 2015 Reken op dat, als het heel goed gaat, je van ongeveer 1/4 schat ik, radijzen kunt eten. Als je dat lukt heb je het goed gedaan! Niet alle zaden kiemen even vlot. De laatkiemers of die net te diep/droog/nat of ongunstig liggen groeien niet lekker door en worden niets of gaan op een warme dag in april al schieten. Verder zal een deel van je zaad geen radijsknolletje vormen, maar smal blijven. Dat is eigen aan radijzen. Als elk zaadje een centimeter of 4 a 5 van elkaar ligt, hebben ze de beste kansen. Probeer je bodem fijn, luchtig maar toch stevig te houden. Oppervlakkig zaaien, net onder of tussen de grond aan de oppervlakte en het zaaisel constant licht vochtig houden. (Dus niet nat!) Bemesten is uit den bozen.....dan mislukken ze zeker. Compost die er al ligt van vorige zomer of najaar vinden ze fijn. Veel mensen vinden radijzen niet eens zo gemakkelijk om te telen......zoek maar eens op dit forum. Het weer moet ook nog een beetje meewerken voor een goede ontwikkeling. Vorst is niet eens het probleem, eerder te nat of verschralend droog. Bij kou groeien ze langzamer, daarom buiten beter nog enkele weken wachten....dat ze lekker kunnen doorgroeien, zorgt voor de beste radijzenoogst. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Marjolein23 Geplaatst: 27 februari 2015 Geplaatst: 27 februari 2015 Zoals al eerder aangeven heb ik mijn radijsjes eerst in een kas geplaatst om binnen te ontkiemen. Weknow, vanaf welke grote zou jij ze naar buiten zetten?Ze zijn nu net ontkiemt en zo'n 1 a 2 cm boven de grond. Quote
Jan Lokman Geplaatst: 27 februari 2015 Geplaatst: 27 februari 2015 dacht nie dat verspenen gaat met radijs.zelf zaai ik ze breed uit . wat na opkomst te dicht op elkaar staat dun ik uit en gaat op de boterham met kaas Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
sandyvercoulen Geplaatst: 8 maart 2015 Geplaatst: 8 maart 2015 Zoals eerder verteld in dit topic ben ik een leek op gebied van groente telen. Via het internet kwam ik erachter dat radijs het gemakkelijkst is om te beginnen. Vorige week zondag heb ik 2 x 6 zaadjes geplant in deze potjes. Staan op de vensterbank waar veel zon komt. Hebben als zaadje geen water gehad aangezien het potgrond nog een beetje vochtig was. Donderdag (na 4 dagen) waren er 8 plantjes te zien vrijdag het 9e. Nu (zondag) is het een week geleden. 9 van de 11 zaden zijn dus uitgekomen, van de andere 3 hoef ik niets meer te verwachten denk ik? Zo te zien doen deze het goed. Aangezien het in de ochtend nog rond het vriespunt is laat ik ze nog binnen staan. Kan ik deze 9 plantjes binnenkort wel makkelijk overzetten naar buiten in een grotere bak met potgrond? Want in dit potje kunnen geen 4 en 5 radijzen groeien, daar is het veel en veel te klein voor. Tips zijn welkom! Quote
weknow Geplaatst: 8 maart 2015 Geplaatst: 8 maart 2015 Verplanten zullen ze niet fijn vinden.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
sandyvercoulen Geplaatst: 9 maart 2015 Geplaatst: 9 maart 2015 Beste Geedee, Heef dit uberhaupt zin want dan blijft de afstand tussen de plantjes toch het zelfde? en dat is te weinig. Quote
geedee Geplaatst: 9 maart 2015 Geplaatst: 9 maart 2015 Ik zie 5 radijsjes in een pot.....dat worden heus wel radijsjes...... Zaai nu buiten nog een rijtje....radijsjes kun je elke week zaaien...heb je ook elke week een bosje straks....zaai er iets meer want je moet ze soms delen met de slakken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.