Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lidl folie tuinkas 140 x140 x 200, ervaringen


henkg

Aanbevolen berichten

Ik twijfel nog of ik een echte kas neem. Daarom ga ik dit jaar een beetje oefenen, heel goedkoop, met dat ding van de Lidl. Absoluut niet vergelijkbaar met een echte kas, denk ik.

Vandaag aangeschaft, gelijk aan het werk. De twee aparte kolommen zijn nu gemonteerd. Motregen, dus binnen gedaan. De rest moet buiten (anders past het niet door de deur naar buiten), waarschijnlijk komend weekeinde.

In elkaar zetten is redelijk eenvoudig maar kost bij elkaar wel een paar uurtjes. Tot nu toe kom ik geen onderdelen tekort, en ik houd ook niets over.

 

Geen dakraam (en al helemaal niet automatisch), lage instap (de horizontale buis boven de ritsdeur is op 152 cm hoogte, en daar gaat nog de dikte van de opgerolde deur vanaf), nokhoogte is 200 cm: overal in het middenstuk (excl. de plankenkolommen dus) kan ik met mijn 186 cm rechtop staan.

 

Wordt vervolgd.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Henkg

Ik heb de folie kas vandaag ook bij de Lidl gekocht. Ik was van plan om de kas ergens volgende week als de kids weer naar school gaan op te bouwen. Gelukkig hoor ik van jou dat het wel te doen is de opbouw. top want zo handig ben ik niet. Mijn bedoeling was om de kas aan het einde van het seizoen weer op te ruimen op de zolder tot de volgende moestuin voorjaar. Zo hoop ik er wat langer plezier ervan te hebben.

En er zit 3 jaar garantie op dus iedereen die deze kas koopt bewaar je bonnetjes goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een paar tips; Gebruik een rubberen hamer om de onderdelen goed in elkaar te laten schuiven, anders past de folie niet.

Bovendien ben ik van plan alle zwakke plekken (hoeken, ritsen, bij de knooplintjes etc) op voorhand te verstevigen met duct-tape, om scheuren wat tegen te gaan.

Laat de folie ook op kamertemperatuur komen voor je het gaat bevestigen, dat wordt het wat soepeler.

 

Het opzetten gaat inderdaad vrij gemakkelijk. Het zijn wel veel onderdelen, maar alles is gemerkt dus als je gewoon rustig de instructies volgt gaat het soepel. Ik had er vorig jaar op m'n gemakkie een middagje voor nodig, met veel theepauzes en zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat!

 

Het is inderdaad van belang om de buisjes diep genoeg in de verbindingen te steken, met een hamer.

Rubber hamer nodig? Met een gewone hamer en een stukje vrij zacht hout (vuren of zo) gaat het ook wel.

Misschien handig om vooraf met een viltstift of een plakbandje de benodigde diepte op alle buizen te markeren, dan kun je zien of ze diep genoeg in de verbindingen steken.

 

De grondpennen zijn erg klein.

 

Er zit een Ikea-achtige montage handleiding bij. Vrij duidelijk, als je goed kijkt.

 

Winterperiode: Het lijkt me lastig om alle buizen te demonteren. Misschien is het makkelijker om alleen de hoes te verwijderen en het raamwerk buiten te laten staan. Ik weet echter niet of de buizen daar tegen kunnen. Misschien loopt er water in: roest ; kans op stukvriezen?

 

Uitgebreid verslag met foto's: zie mijn blog:

blog/henkg/de_lidl_foliekas_staat%C7%83_b-4580.html

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lidl kas houders

Ik had de doos in de kamer nog dicht en wel staan, maar ik kom me niet meer beheersen dus ben ik alvast binnen begonnen samen met me man. Dit is het resultaat naar 1 uur ongeveer.

 

lidl-kas-00425421425061739.JPG

 

Maar omdat dit niet door de buitendeur past moet morgen de 2e deel er weer even af alleen de verticale buizen. En die worden er dan zo weer erop gezet in 5 minuten. En het dak zit er denk ik in een klein half uurtje erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grondpennen zijn erg klein.

 

 

Winterperiode: Het lijkt me lastig om alle buizen te demonteren. Misschien is het makkelijker om alleen de hoes te verwijderen en het raamwerk buiten te laten staan. Ik weet echter niet of de buizen daar tegen kunnen. Misschien loopt er water in: roest ; kans op stukvriezen?

 

 

Bij kampeer zaken worden rotspennen verkocht in verschillende lengtes. Die zijn heel stevig, krijg je overal in de grond en moeilijk er weer uit. Daarmee staat de kas heel stevig. Ik had ze klaar liggen maar vervolgens vergeten de kas vast te zetten. Uiteindelijk bleek het bij de eerste de beste storm niet nodig hier. Hij staat zo in de luwte dat het ding geen krimp gaf.

 

Ik zal als ik er erg in heb zondag eens even kijken hoe het frame bij mij de winter heeft doorstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad van belang om de buisjes diep genoeg in de verbindingen te steken, met een hamer.

Zou het niet helpen als je vantevoren wat olie op de buisjes en verbindingen smeert zodat de montage makkelijker gaat en misschien wel handmatig kan ? Als milieuvriendelijk en meestal bij de hand hebbend glijmiddel zou je olijfolie kunnen gebruiken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen ik met me man gisteren de kas in elkaar aan het zetten was had ik een idee. Nu weet ik alleen niet of dit haalbaar is.

Ik dacht om er golfplaten op te maken van die doorschijnende zou dit haalbaar zijn met voldoende licht wat er dan in de kas komt voor de plantjes en zaden. Of is polycarbonaat dan beter. Op de schappen waar die gaas rekjes op liggen. Wil ik op de frame plankjes met hout monteren dat is toch wat steviger en zakt niet door.

misschien een idee voor jullie.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk, prutser als ik ben, zou ik alle verbindingen met een glijmiddel insmeren alvorens ze te monteren, maar geen olie gebruiken want olie droogt uit, zie olieverf!

Vaseline is dan beter maar de nieuwe producten op silicone basis kunnen nog veel beter zijn, alleen, dat kan ik niet bevestigen want praktisch nooit gebruikt.

Er bestaat wel een soort siliconenvet, wat in de sanitair gebruikt word en dus goed tegen water bestand is.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Gistermiddag had ik twee uurtjes over, dus de kas in elkaar gezet. Op de moestuin hebben we een hele grote kas, maar vind het

ook wel fijn om dichtbij huis wat te kunnen doen

 

Het opzetten ging prima, wel even de rust ervoor nemen om de bouwtekening goed te kunnen volgen.

Ik heb hem in mijn eentje opgezet, alleen voor het doek later even hulp gevraagd van mijn 12-jarige zoon.

kas89321425977671.jpg

 

Moest hiervoor wel een koolmezen nest 3 meter verhuizen, de vogeltjes waren al weer druk bezig hun nestje te claimen,

dus ik hoopte enorm dat het goed zou gaan, ook met de verwarring voor hen dat er ineens een kas zou staan op hun plekje.

 

Gelukkig waren mijn zorgen voor niets en vanochtend hadden ze hun nestkastje alweer gevonden, hopelijk ga ik deze lente

weer enorm genieten van die gezellige drukte in de tuin!

0694421425977980.jpg

(Foto van vorige lente)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen,

 

Vorig jaar heb ik er eentje gekocht bij Bol.com, en hij heeft 4 maandjes op mijn moestuin gestaan.

Maar omdat ik die moestuin nu niet meer heb en een vaste kas in me eigen achtertuin heb staan, wil ik deze voor een klein bedragje verkopen, zodat iemand anders er nog plezier aan kan beleven.

Hij is natuurlijk helemaal compleet en intact en ik wil er 30 euro voor hebben.

En hij moet afgehaald worden in Den Haag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Bij mij op het tuincomplex hebben meerdere mensen de afgelopen jaren het Lidl-kasje en vergelijkbare alternatieven geprobeerd. Niemand is echt enthousiast. Het materiaal is relatief zwak, al bij het opzetten heb je kans op scheuren. Daarnaast is het heel gevoelig voor UV, regen en wind. Na een jaar komen vaak de eerste scheurtjes al en na 2 tot 3 jaar is het feest over. Dan is het materiaal helemaal gaar en niet meer te repareren met tape. De rekken worden dan nog soms gebruikt in de open lucht of in een echte kas, omdat die wat langer meegaan dan de folie. Maar in feite koop je een soort wegwerpkas. En dan pakt die 50 euro toch wel uit als een goedkoop=duurkoop situatie. Met een beetje geduld heb je voor 50 tot 150 euro een leuk tweedehands echt kasje van aluminium en glas, dat nog 10, 20 of 30 jaar meegaat. En nog groter ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit kasje al een aantal jaren staan als afhardkas, tomatenkas en tot de storm van afgelopen week eigenlijk nooit problemen mee gehad. De enorme rukwinden hebben de kas compleet met de grondpennen van zijn plek gerukt en toen was het voor de rest een kaartenhuis dat inzakte en brak/scheurde met de takken die rondvlogen.

Voor €49,99 heeft hij toch 5 jaar gestaan, heb het zeil een paar keer met wat Speciale kasfolietape gerepareerd en verstevigd en was nog wel een paar jaar meegegaan zonder problemen.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb deze kas. Ik heb het alvast voor mijn verjaardag gehad. Wij hadden hem zo in elkaar. De kas heeft de eerste nacht van de storm redelijk overleefd. Hij was alleen iets verschoven, maar voor de zekerheid het zeil er af gehaald. Nu van de week het zeil er weer op gemaakt.

 

Het plan is om hier tomaat en komkommer in te laten groeien. Voor mij is het een mooie kasje om te kijken of het echt iets wat ik wil, leuk vind en tijd voor heb. Heb een druk en hectisch gezin, dus zoek hierin de ontspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje geduld heb je voor 50 tot 150 euro een leuk tweedehands echt kasje van aluminium en glas, dat nog 10, 20 of 30 jaar meegaat. En nog groter ook.

 

Sorry, maar ik kijk al zo'n 3 jaar regelmatig uit naar en beter kasje o.a. op Marktplaats, maar voor 50 tot 150 Euro heb ik nog nooit een tweedehands glazen kasje in redelijke staat gezien. Bovendien moet je vaak de kas zelf gaan afbreken, vervoeren en weer opbouwen. Dat is gewoon geen optie voor mij.

 

Ondanks dat mijn Lidl-kasje maar 1 seizoen is meegegaan (beetje eigen schuld ook want ik had de folie er eerder af moeten halen) heb ik toch weer een nieuwe gekocht. Voor mij is het de ideale maat met handige rekjes, makkelijk op te bouwen etc etc. Zelfs Poly-carbonaat kasjes kosten toch ook al gauw een 300 Euro en dan moet je ook maar afwachten hoe lang dat mee gaat.

 

Natuurlijk droom ik van een mooie glazen kas, maar de realiteit is dat het Lidlkasje toch gewoon een leuk ding is voor mijn kleinschalige potten en bakkentuintje en ik er een hoop plezier van gehad heb en hopelijk dit seizoen oo weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb deze ook gehad. Op zich een leuk ding voor weinig geld. Idd heb je garantie op de kas en na een storm was hij bij mij compleet verwoest. Je hebt idd garantie maar als je dan al je plantjes kapot hebt gaat de lol er snel vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Die zou ik nog wel eens kunnen hebben rondslingeren in het huisje of zit misschien nog in de doos.

Zal proberen er aan te denken en er een foto van te maken.

Anders is waarschijnlijk een foto van het geraamte ook al erg behulpzaam bij het in elkaar zetten denk ik.

Zitten de stickertjes (met letteraanduiding) nog wel op de verschillende onderdelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Hallo allemaal!

 

Ik had vorig jaar een kas bij de Lidl gekocht voor €49,99 (26/02/15). Ik moet zeggen dat de hoes redelijk snel slijt. Vandaag heb ik een klacht ingediend bij de Lidl omdat de folie eraf bladdert. Er zit nog ruim 2 jaar garantie op, dus ik ben benieuwd hoe ze het gaan afhandelen. Gelukkig had ik de bon nog kunnen vinden.

 

Ik heb een aantal foto's van de situatie op 28/11/15:

 

Hoes55711454676831.jpg

 

Hoes-215461454676840.jpg

 

Hoes-352921454676848.jpg

 

Hoes-422901454676925.jpg

Bij deze had ik een scheur afgeplakt met een grote doorzichtige plakband.

 

Hoes-515981454676934.jpg

 

 

Op het moment is het er slechter aan toe. Ik zie ook stukjes plastic van de hoes in de potgrond die ik in bakjes had gedaan. Het is heel jammer dat de hoes zo'n slechte kwaliteit heeft, want de frame is in prima staat. Ik zou meer willen betalen voor een betere kwaliteit hoes. Hopelijk gebruiken ze betere materialen in de toekomst. Ik houd jullie op de hoogte over wat ze met mijn klacht hebben gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...