Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lidl folie tuinkas 140 x140 x 200, ervaringen


henkg

Aanbevolen berichten

De folie van mijn Lidl foliekasje zag er eind oktober (na één seizoen) ook niet best uit. De hoes heb ik toen afgenomen en opgeborgen, het frame heb ik buiten laten staan. Over een maandje ga ik de hoes weer aanbrengen. Dan plaats ik een paar foto’s.

Voor die tijd moet ik op zoek naar sterk, breed, en temperatuurbestendig plakband. Iemand een tip?

 

Bonnetje heb ik niet meer, ben wel benieuwd naar de klachtafhandeling.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor die prijs is het geen slecht kasje.

het plastic gaat ongeveer 2 jaar mee, bij mij vielen het 3e jaar de stukjes plastic gewoon uit zodat het binnen net zo hard regende als buiten.

Er zit geen fundering bij, dus je moet zelf iets maken anders waait je kasje weg.

Ook als het plastic op is kun je het frame nog wel blijven gebruiken en daar zelf (tuinbouw)plastic overheen spannen.

Of je koopt een goed kasje...

Het eerste zelfgeknutselde kasje is tijdens een storm is het helemaal omgewaaid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ervaringen na een jaar gebruik (vol in de wind en vol in de zon):

Windgevoelig, bij harde wind klappert de folie enorm. Zo hard dat bakken van de draadplankjes afstorten.

 

Slijtage:

Een kleine twee weken heb ik de foliehoes weer aangebracht. De hoes lag afgelopen winter in een schuurtje, het frame is buiten blijven staan.

Hieronder een paar foto's:

2016041814041286411461078388.jpg

2016041814034676371461078395.jpg

2016041814032995571461078403.jpg

2016041814025136991461078409.jpg

2016041814024689341461078417.jpg

2016041814023549101461078424.jpg

Zoals je ziet heb ik het een en ander gerepareerd met plakband. De touwtjes tussen de hoes en het frame lijken me een verbetering, voorkomt klapperen. Hiervoor is wel een plakband-versteviging nodig.

 

Voorlopige conclusie: Jaar twee is het laatste jaar, het frame kan nog wel 1 a 2 jaar mee.

Goede koop? Totaal twee jaar gebruik (waarschijnlijk): 50,-

Geen miskoop voor dat geld, jammer dat de folie slecht weer- en windbestendig is. Niet duurzaam, en daarmee een grote CO2-voetafdruk. Op naar een echte kas, met glas!

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kasje heeft afgelopen jaar met plastic en al buiten gestaan.

Zal ook de schade eens gaan opnemen.

Het geraamte staat al een jaartje langer, heeft zonder hoes een jaar in weer en wind gestaan.

 

Eerste euvel bij mij is dat ik die "dakspanten"tussenpennen nergens meer kan vinden... (zie foto 3 van Henk). Hierdoor is de achterdaksteun nu eruit gewaaid en ligt het dakje in gedeukt. Zover ik kan zien heeft dit nog geen schade opgeleverd.

Dus ik moet op zoek naar die pennen of er bamboestokjes tussenzetten.

Dan gaat het kasje ook in ieder geval nog een jaar mee, hopelijk nog twee.

Bij mij staat ie wat beschutter tussen de huisjes dus minder rukwinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Mijn ervaring na nu twee lange seizoenen:

Aan het eind van het tweede jaar is de folie verweerd, er vielen gaten in.

Met kunst en vliegwerk (lees: veel plakband) zou het misschien nog een derde jaar mee kunnen gaan.

 

Hoe verder?

Een mooie glazen kas gaat er dit jaar nog niet komen (eerst een houtkachel).. Daarom nu gekozen voor een 2x3 meter foliekas (tot 28-02: 43,95 bij Van Cranenbroek).

Waarschijnlijk dezelfde nadelen, Het frame / kader zal langer meegaan dan de folie. Weknow noemde dat al.

Het frame van het Lidl kasje gaat nog wel een paar jaar mee. Ga ik gebruiken als een dubbel rek voor kleinere planten in de nieuwe 2x3 foliekas.

 

Was het een miskoop voor mij? Nee, ik heb er schik van gehad. Wel erg jammer dat de folie slecht weerbestendig is, voor misschien minder dan 5,- extra had de weerbestendigheid een stuk beter kunnen zijn.

 

Ervaringen met de nieuwe 2x3 foliekas volgen in een apart topic. Kan wel even duren: opzetten is prettiger met warmer weer, de folie is dan soepeler.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste kasje is niet meer. Van het plastic waren alleen de witte 'verstevigingsdraden' nog over. Al die plastic tussenstukjes zijn er vorig jaar uit gevallen. (En toen regende het binnen ineens ook )

 

Ik ga dit jaar aan mijn tweede kas (weer van de Lidl) beginnen. Ik heb een nieuwe tuin dus eerst maar eens uitproberen of het een handige plek is die ik in gedachten heb, of de boel past enzo. Misschien ooit nog eens een glazen kas.

Maar ik wacht wel op wat mooier weer. Nu vind ik het gewoon nog te koud voor de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste Lidlkasje heeft het maar 1 seizoen gered. Toch maar weer een tweede aangeschaft en die heeft nu twee seizoenen gestaan, zou misschien met wat plakwerk nog een seizoen mee kunnen, maar ik heb toch maar vast een nieuwe besteld (die als het goed is vanmiddag bezorgd wordt).

Waarom toch weer een nieuwe. Tja het ding is voor mij gewoon ideaal, hij past precies in de loze hoek achterin de tuin, leuke prijs, handige rekken. Alleen inderdaad jammer dat de folie relatief kort mee gaat. Als de Lidl nog eens besluit de hoezen apart te gaan verkopen dan spring ik een gat in de lucht.

Alleen zit ik nu met twee nog nieuwe ongebruikte frames. Eén ga ik misschien nog wel gebruiken met Ikea-vitrage erover om kolen o.i.d. onder te telen. Maar wat ik met de derde moet? Iemand soms belangstelling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Is er toevallig nog iemand die een nieuwe voor mij te koop heeft?

 

Ik wilde er nog 1 bestellen op de site of kopen in de winkel maar het schijnt dat ik al te laat ben.

 

Zou zo gauw niet weten wat als alternatief kan dienen voor deze prijs en afmeting dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Na twee jaar met plastic erop buiten te hebben gestaan begint het plastic duidelijk te desintegreren. Valt gewoon tussen de "vakjes" weg (zoals op de foto's van Henkg), komt terecht in de aarde van de potten die er al weer staan.

Dit jaar gooi ik er nog wel plastic overheen. Volgend jaar tijd voor een nieuw kasje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Nog geen ervaring maar wel een vraag over dit kasje.

Zou ik op twee plekken (bijvoorbeeld rechtsvoor en linksachter) de draagrekken weg kunnen laten zodat daar iets de hoogte in kan? Bijvoorbeeld een tomaat? Of is het kasje dan niet stevig meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan prima, ik laat de buizenconstructie gewoon intact, maar laat de leggers weg. Ik zet dan een stuk of wat tomatenplanten, die dan bovendien nog extra steun hebben van de buizen. Ik laar ook weleens alleen de bovenste leggers weg zodat bijvoorbeeld aubergineplanten op de onderste legger kunnen staan. Net waar ik behoefte aan heb. Je kunt bijvoorbeeld ook wat grotere planten op de grond zetten, de onderste legger weglaten en dan nog wat klein spul op de bovenste.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo blij met mijn kasje . Dit was alleen van korte duur. De eerst harde wind heeft mijn 4 seizoenen kas twee scheuren opgeleverd. Mag hem wel terug brengen maar heb er al heel veel ingezet en er is geen nieuwe op voorraad. Zoek tips om het te verstevigen zodat hij tenminste 1 seizoen meekan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...
  • 1 year later...

Na twee jaar opgeborgen gelegen te hebben in de kruipruimte van mijn ouders heb ik vandaag eens bekeken of het kasje wat ik ooit kreeg van een tuinbuur nog geschikt is. De folie is nog nieuw, maar helaas zit er nog niet de helft van het frame bij (blijkbaar had de buur dat al voor andere doeleinden gebruikt). Dus wie kan ik hier nog blij mee maken? Anders gaat het zaterdag naar de stort.

IMG2019030609230318151551860740.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

@Collin:

Zonder handleiding kom je er misschien ook wel uit. Kijk eens hier, voor foto's:

blog/henkg/de_lidl_foliekas_staat%C7%83_b-4580.html

 

Eerste foto: Zo te zien zijn er 2x 11 korte pijpjes.

Daarnaast 2x 17 pijpjes van elk dezelfde lengte: de verticale pijpjes van de twee rekken.

Dan 2x 4 dezelfde: de bodempijpjes van de twee rekken.

 

Met wat je overhoudt (de langste, dan wel gebogen pijpjes) zou je de verbindingen tussen de twee rekken moeten kunnen maken.

 

Kunststof verbindingsstukken: dat wordt even puzzelen, en vooraf goed kijken. Mep ze niet direct helemaal strak op de buizen, gaandeweg komt er vast wel eentje op de verkeerde plek.

 

Succes!

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...