Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Mijn eerste vruchtje die zich aan het verder ontwikkelen was is beschadigd, maar door wat .... Zaten twee plekken op, leek wel aan gepikt, maar heb nog nooit vogels in de kas gezien. Even kijken wat er met de volgende vruchten gebeurd....

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Sinds vorige week zijn er eindelijk enkele meloenen gezet en zijn nu zo groot als een tennisbal

Het is wel vreemd dat er aan de plant hier en daar groene bladeren afsterven.

watermeloen97501405415068.jpg

20140715093908resized74731405415142.jpg

Geplaatst:

Mooi zeg!!

Bij mij zijn ze nu zo groot als een knikker ... eens benieuwd hoe snel ze groeien.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

En tds groeien ze al snel?

Geplaatst:

Ben ik ook benieuwd naar! Ik heb (te) laat gezaaid, maar eergister een vrouwelijke bloem handmatig bestoven. Nu maar hopen dat het lukt!

Geplaatst:

Ik heb er nu drie ongeveer zo groot als die op de foto van sluipwesp. Gaat wel wat worden denk ik Alleen het op het juiste moment oogsten wordt nog even opletten Oh en oma moet het huis niet voor die tijd verkopen

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Ik heb nu 7 gezette meloenen aan 4 planten. Als ze rijp zijn kan je dat horen door er op te kloppen heb ik gehoord van een deskundige. Dus iedere dag even op de meloenen kloppen Holland

Geplaatst:

Ja dat weet ik ik klop regelmatig even op de watermeloenen in de supermarkt hahaha :P zo heb ik vergelijkingsmateriaal

Vriendelijke groeten,

Holland

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ok, als volgt. De watermeloenen bevinden zich nu in verschillende stadia. Van tennisbal grootte tot handbal grootte, maar ze hebben een groeistilstand denk ik. Ik mest ze elke week met vloeibare groente en fruit mest en heb vandaag veel overtallig "loof" weggehaald en wat gele bladeren weggehaald. Zag op bepaalde bladeren lichte schimmel zitten en heb hiervoor een beetje gespoten. Ik weet het niet, het begint er momenteel toch wat twijfelachtiger uit te zien of het gaat slagen dit jaar, maar we houden moed

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Had 4 watermeloenplanten waarvan er 1 afgestorven is. Aan de levende planten zitten nu nog 4 meloenen van verschillende grote. Ze groeien ook niet meer en ik verwacht dat er snel een rijp zal zijn.

Geplaatst:

Mijn watermeloenen hebben momenteel het formaat voetbal, maar wanneer weet ik of ze oogst klaar zijn??

Geplaatst:

@Holland: En hoe is het met je watermeloen? Al door de groei stilstand heen?

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst:

Ja. 1 plant is vandaag overleden verklaard. Die middel grote meloen hoop ik in huis nog na te rijpen. Voor de rest zien de planten en meloenen er nog relatief goed uit. Ze hebben wel last van het koude weer. We wachten af, ik doe me best. Gaat het dit jaar weer niet lukken wil ik nog 1 jaar watermeloenen op een andere manier proberen. Gaat het dan nog niet, ga ik over op andere meloen soorten. Galia meloen is dit jaar zeer goed bevallen bijvoorbeeld.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Zeer recent zijn twee planten overleden, vandaar dat ik twee vruchten heb geoogst. Vandaag heb ik de eerste, de kleinste open gesneden. Deze had ik 1.5 week terug geoogst. Het is geen "sugar baby" denk ik, aangezien het hier om een vrucht gaat die aan een gekochte plant zat en de vrucht ziet er anders uit dan de "sugar baby". Deze meloen was heerlijk rijp, echter bleef het gokken wanneer hem open te snijden. De grote meloen is een gezaaide "sugar baby" van 2.7 kilo. Deze ga ik denk ik woensdag open snijden en kijken of ie gelukt is

Watermeloen-25-kg---begin-september57591410101560.jpgWatermeloen-begin-september90831410101561.jpgWatermeloen-vruchtvlees-begin-september---ras-onbekend14891410101563.jpg

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Die grotere is ook rijp verklaard. Vruchtvlees is wel licht roze/rood maar wel erg lekker! Wel blij met dit succesje! Twee rijpe meloenen!

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Super leuk om zulke goede resultaten te lezen.

Ik oogst ze inderdaad als het krulletje dichtst bij de meloen bruin is verkleurd.

Vervolgens leg ik ze nog een halve week thuis even op de fruitschaal.

Lijkt het afrijpen wel tengoede te komen.

Nu al vele meloenen zo geoogst dit seizoen.

Echt een topper.

Volgend jaar zeker weer!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Mooi! Hoe zwaar zijn jouw meloenen ongeveer gemiddeld? Allemaal ongeveer hetzelfde?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Ja allemaal tussen 4,5 en 6 kilo.

Geplaatst:

Toe maar! Super! Fotootje van je planten? Mijne gaan nu dood. Ik denk aan spint. Maar ik had ze allemaal getopt / overtollig blad er af gehaald en later vond ik pas uit dat dat met watermeloenen niet de bedoeling was. Iets anders wat ik vanaf volgend jaar ga doen is niet voorzaaien maar direct in de volle grond zaaien. Dit jaar beiden gedaan en valt me op dat watermeloen heel veel last heeft van het over planten.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Meloen kweken, .. mm lekker!

Ik ben blij met je zelfgekweekte meloentjes!!

Geplaatst:

Ik top mijn planten nooit.

Laat ze gewoon groeien.

Als ze de plattebak uitgroeien, wat regelmatig gebeurt, knip ik er een stuk af.

Ze staan bij mij in een plattebak met ramen.

Op de bodem een flinke laag compost en oude stalmest, daar overheen anti worteldoek.

Ik geef de planten water tot ze goed groeien, daarna moeten ze zichzelf redden.

Dat blijkt erg goed te gaan.

Op mooie zomerse dagen gaan de ramen open dag en nacht, met regen en koude dicht.

Mijn planten zijn nu vrijwel volledig afgestorven al.

Liggen nog een paar meloenen in.

In totaal 22 meloenen kunnen oogsten dit jaar.

Geplaatst:

Ok

Dat is wat ik ook nog wil verbeteren. Meer aandacht voor de grond etc. Tot nu toe ga ik elk jaar weer "onverwacht" aan het tuinieren, omdat het een kwestie van per jaar aankijken of ik nog bij de opa en oma's terechtkan. Huizen in de verkoop etc. en dan schiet een goede voorbereiding er wel eens bij in.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Ik heb maar één vrucht per plant gehad en sommigen hoegenaamd niets, valt erg tegen vind ik, had ze wel in de kas staan.

Maar lekker zijn ze wel.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik had ook maximaal 1 vrucht per plant Willy.

Watermeloen het beste resultaat. 80%

Zatta een slaging van 40%

Ogen meloen 50%.

Dus watermeloen volgend jaar zeker weer.

We hebben plannen om de plattebak nog groter te maken ( kon 11 broeiramen gratis krijgen ) dus als we weer een mooie zomer krijgen wordt het weer smullen.

Zit nu ook aan een bord met stukken watermeloen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic