Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

afscheid ..


berijl

Aanbevolen berichten

Poeh, lange dag vandaag. Vanochtend stonden we om kwart over 4 naast ons bed. Vandaag was de dag om afscheid te nemen van Vlek (onze Kunekune-beer) en Witje (een van onze dekbokken van afgelopen seizoen) Toegegeven, de nacht natuurlijk niet lekker geslapen want tja, wij kennen op de boerderij leukere dagen ... Het inladen nam best even wat tijd in beslag maar daar hadden we op gerekend. Uiteindelijk stonden de 2 heren op de trailer, Vlek met een buik vol appels - èn beide dieren met zo min mogelijk stress. De boer is samen met de 2 heren vertrokken naar de slager. Bij het wegrijden echt wel even een traan gelaten, ze zitten allen in ons hart.

De slager is een klein bedrijfje, speciaal op uitgezocht. In alle rust worden de dieren uit de trailer gehaald en in een schoon stalletje gezet. Ze hoeven niet lang te wachten, het slachten gebeurd verdoofd en zo snel mogelijk, wederom met zo min mogelijk stress. Respectvoller kan het eigenlijk niet in onze ogen.

Het is op de boerderij weer even wennen zonder deze 2 heren. Maar we troosten ons met de gedachten dat ze het hier (h)eerlijk hebben gehad. Gister was het natuurlijk helemaal genieten voor hen met dit mooie weer. Witje heeft lekker grasjes staan peuzelen in de weide en geluierd in het zonnetje. Vlek genoot van zijn modderbad en heeft er tot laat in de middag in liggen wroeten, rollen en slapen. Mooier kan toch niet! Dag jongens, bedankt voor jullie gezelschap, nakomelingen en straks het (h)eerlijke vlees.

 

11059931_1003193323042960_7808557490279921158_n.jpg?oh=28331353d14b604d688e48f15550cc9e&oe=558573E0&__gda__=1433894086_4909ce38737b7709423b4ec2c4ac38bc

 

11066019_1003193406376285_786764704449528842_n.jpg?oh=902b0bb5d60f91f6a1ef0ed4614c9615&oe=558A4DB9&__gda__=1438271536_60674e16d2ca363548cde2c2a818ff72

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het hoort er bij. Dan is het mooi dat het op deze manier kan en inderdaad dat je weet dat de dieren een goed leven hebben gehad.Ik heb voor mijzelf ook het doel om ooit op zijn minst zelfvoorzienend te worden op gebied van pluimvee- en varkensvlees.

 

Is dit de eerste beer die je laat slachten? Je hebt altijd een risico dat berenvlees "ruikt", als dat het geval is eet je het dan ook zelf op?

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dit is ons eerste varken die we hebben laten slachten. Ik ben bekend met het verhaal rondom het stinken en hetzelfde verhaal bij de bokken. Maar het percentage stinkies is maar heel erg klein. Ik heb er bij onze bokken nog nooit last van gehad. Dat vlees is echt heerlijk! Natuurlijk moeten we nog ervaring opdoen qua varkensvlees en "time will tell" maar voor nu mag iedereen hier gewoon zo blijven zoals moeder Natuur ze gemaakt heeft

Goed dat je ook zo`n mooi doel voor ogen hebt Holland!

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, hij deed op zich echt wel alles, incl sperma. Alleen blijkbaar geen goed zaad .. Overigens gaat dat verhaal ook rond van dekbokken maar ik heb ook daarmee nooit geen problemen gehad. En die hadden ook genoeg gedekt en met resultaat

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom dank voor je antwoord
graag gedaan

 

Gister hebben we de karkassen opgehaald en uitgebeend. Prachtig vlees! Natuurlijk al geproefd hihi, smaakte ( h)eerlijk De vriezer en koelkast zijn rijkelijk gevuld. Ook wt in het zout gezet om te drogen. Zal later wat foto's plaatsen.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...