Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Atypisch gedrag van "de" Nederlandse wandelwolf.

Featured Replies

Geplaatst:
Mooi! Dood dus. Dus toch nog onnodig twee schapen doodgebeten. Wie weet hoeveel andere beesten nog meer. Er is vroeger niet voor niets zo'n jacht op de wolf geweest.

Wow.. De wereld is niet van ons mensen! Wij kwamen zelfs later, en dan denken we alles maar mogen te bepalen, zelfs over leven en dood!

Geplaatst:

Het blijkt nu dat deze wolf al vier schapen heeft doodgebeten. Wat vinden jullie daar dan van? En vermoedelijk zullen er ook wel wat reeën of kalfjes het slachtoffer van de moordlust van deze wolf geweest.

Het is overigens wel zo dat ook in Duitsland vele mensen zich zorgen maken over de opkomst van de wolf.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:

Katten ook Jorieke, katten ook. Die doden ook voor het plezier, zonder honger te hebben.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

katten wilde ik ook noemen ja. zullen we die ook allemaal maar afmaken omdat ze vanuit instinct doden?

zijn wijzelf niet erger in de moestuin? met slakken , rupsen, enzovoort.

aangepast door Gast

Geplaatst:

De vergelijking mens-kat mank gaat hier volgens mij mank.

De mens geniet van martelen en moorden, is sadistisch.

De kat vangt een prooi om in zijn levensonderhoud te voorzien.

Als een kat geen honger heeft, zal hij toch jagen. Niet uit plezier, maar uit instinct, zoals Jorieke al zegt. Wij zeggen dan dat hij met zijn prooi 'speelt', maar ook dat is instinctmatig (en bovendien humanisering van dierlijk gedrag).

En passant gaat het tere 'speeltje' meestal dood - vaak tot teleurstelling van de kat - maar dat is een ongelukje, geen opzet.

Voor ons ziet het gemartel met een gevangen muisje of vogeltje er uit als spelen, maar voor de moederkat die een maaltje heeft gevangen voor haar jongen, is het een manier om een prooi die zich 'dood' probeert te houden, aan te zetten om te gaan rennen, zodat de jongen erachteraan kunnen gaan. Voor de jongen is het een oefening in snelheid en behendigheid, voor als ze later hun eigen prooien moeten vangen en doden.

Instinct dus, geen lust.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

waarom gaat mijn vergelijking met de kat en de wolf dan mank? katten doden vanuit instinct. wolf dood de schapen ook vanuit instinct.

ik weet niet wat jij doet met ongedierte in je tuin. maar dat ik een enkele rups vermoord maakt mij nog niet sadistisch.

Geplaatst:

Heeft de mens het recht anderen uit te roeien? De beslissing te nemen of die recht van leven hebben? Geen respect voor anderen levende wezens te hebben?

Vanuit mijn geloof is respect en zorg vanaf begin tot eind een plicht, dankbaarheid voor het geschapen door god.

Van mij persoonlijk uit is de wolf welkom, het is de plicht van de mens de huisdieren en vee te beschermen.

Geplaatst:
  • Auteur

wijo schreef :" Het is overigens wel zo dat ook in Duitsland vele mensen zich zorgen maken over de opkomst van de wolf."

Dat klopt inderdaad , maar vooral nadat de Duitse overheid de eisen ter verkrijging van vergoeding na wolfsvraat flink hebben aangescherpt.

Zo moeten de dieren nu achter een voldoende hoge afrastering staan.

indien niet dan kan er geen vergoeding aangevraagd worden.

Hoe hoog is voldoende voor een wolf?

Onvoldoende hoog als hij/zij erover heen komt.

Dus kan de overheid te alle tijden onder een vergoeding uitkomen vrezen velen.

Verder mag je in veel dorpen in Duitsland vaak helemaal geen hek om jouw grondstuk zetten, terwille.....van de natuur.

En de natuur dat zijn ook wolven.

Wolf? nein Danke

https://www.facebook.com/pages/Wolf-nein-Danke/1529479097329979

Nicht aus Spaß ausgerottet“

Bauernbund-Chef gibt Tipps zum Umgang mit Wölfen: „Sofort schießen!“

http://tinyurl.com/poja7cx

Ook in Frankrijk protesteren boeren tegen wolven. (waar overigens niet tegen? )

http://www.nzz.ch/newsticker/kampf-gegen-woelfe-bauern-drohen-mit-tour-de-france-blockade-1.18578367

http://www.agrarheute.com/tag/Wolf

Dus wijo is niet de enige

Na de afschaffing van de schade vergoeding ging het aantal illegaal gedode wolven enorm omhoog.

Om nu meteen weer de oude wet herintevoeren die men net had afgeschaft......dat kon niet.

Nu kan je 80% van de onkosten verhalen om je dieren te beschermen.

http://www.agrarheute.com/thueringen-hat-den-wolf-ab-jetzt-gibt-es-geld

Maar nogmaals deze bescherm maatregelen mogen veelal niet worden toegepast

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

maar dan kunnen die mensen toch beter boos zijn op de overheid dan op de wolf die gewoon doet wat hij hoort te doen?

Geplaatst:

Er zijn hondenrassen die vee beschermen tegen wolven en de nacht in stal brengen. Electrische (tijdelijke) afrastering is wel toegestaan. Er zal vast een uitzondering regel komen voor de wolf.

De mens heeft de wolf voorheen uitgeroeid, de geschiedenis mag zich niet herhalen.

• 2 jaar later...
Geplaatst:

In Beckum (bij Enschede) is een schaap doodgebeten en een ander zwaar verwond door waarschijnlijk een wolf

En een tijdje geleden een paar in Luttenberg.

Ik zou maar vast maatregelen nemen ...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Naja Speets. Die berichten duiken nu overal op in het oosten van Nederland he ? Bij elk slachtoffer door een wolf krijgt de boer een vergoeding, wat eerder eigenlijk nooit werd aangevraagd, omdat die wolven er nog niet waren. Maar ook toen waren er slachtoffers. Gewoon door honden.

Laatst was er een boer in Limburg die 8 schapen en lammeren kwam claimen. Bleek dus na onderzoek ( dna ) een hond. Man kreeg geen geld. De afdeling die de aanvragen beoordeeld is ook niet gek he ? 8 schapen en lammeren, allen nog aanwezig ? Een wolf doodt om te eten. Honden niet.

Eerst bewijs. Anders kan het net zo goed een zeur- ( oude ) - boer zijn.

Geplaatst:

Ik had het helemaal niet over geld Bit! Ik begrijp werkelijk niet waarom je zo cynisch reageert

Er zijn genoeg mensen hier op het forum - en ja, ook (oude) boeren! - die met veel liefde schapen-eenden-kippen-varkens-konijnen houden en die er niet aan moeten dénken dat die aangevallen worden door een wolf. Ook al krijgen ze de waarde driedubbel vergoed.

Je hebt duidelijk geen idee...

Er zijn trouwens ook in Limburg wel degelijk schapen doodgebeten door een wolf

Geplaatst:

Och cynisch ? Vind het zelf eerder sceptisch

Elke doodgebeten schaap, lam , whatever , lijkt nu opeens wel allemaal de schuld van die enkele wolf die gesignaleerd is in Nederland. Ik ben daar sceptisch over. Geld kan wel degelijk de drijfveer zijn achter al die berichten hoor.

• 4 jaar later...
Geplaatst:
Op 26-3-2018 om 19:06, Bit zei:

een zeur- ( oude ) - boer

Intussen is wel overduidelijk dat het probleem veel groter is. En dat kon je toen al zien aankomen.
 Alleen al in maart zijn er 45 schapen doodgebeten. Bewezen door wolven. En de gewonde dieren staan hier niet eens bij.

Op 26-3-2018 om 19:06, Bit zei:

Een wolf doodt om te eten.

Dat klopt niet. Lees dit verhaal eens, en kijk vooral ook naar de foto's: 'Het is een lustmoordenaar'.

Geplaatst:
47 minutes ago, speets said:

dat kon je toen al zien aankomen.

Mee eens. Volg de Duitse berichtgeving maar. Die loopt een paar jaar op Nederland vooruit in ervaring met de wolf.

Makkelijke oplossingen zijn er ook niet. Het is voor herders en boeren ondoenlijk om iedere avond de kudde binnen wolvenhekken te plaatsen. En als de wolf buiten het hek rondjes loopt, hebben de schapen nog steeds enorme stress. 

Eerst vond ik het interessant dat de wolf terugkeert maar nu ik er meer berichten over lees, vind ik het irrationeel. En wreed.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.