Guest Posted March 12, 2015 Posted March 12, 2015 Hi, Ik zou graag een kleinblijvend fruitboompje willen, dat in een pot kan.Ik had gedacht aan een kersenboompje, maar blijven deze klein? Welke raden jullie mij aan, om mee te beginnen? Deze Zaaien of als "plantje/mini boompje" Kopen? Dank je. Quote
lambado Posted March 12, 2015 Posted March 12, 2015 Als je goed op google zoekt zie je "ballerina bomen" deze bomen groeien alleen verticaal en geven dus fruit aan de stam ! Volgens mij is dit alleen bij appelbomen zo maar dat weet ik niet zeker Quote
Loraine Posted March 12, 2015 Posted March 12, 2015 Er zijn meerdere soorten van die boompjesOok wel zuilboom genoemdEchter moeten deze wel een heeeele grote pot hebbenHou rekening met om en nabij de 150 liter voor zover ik weetIk heb er eens een topic over geopendHoeveel liter heeft een zuilboom nodig Veel succes met je zoektocht Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
Yuras Posted March 12, 2015 Posted March 12, 2015 Er zijn nog zgn "patio boompjes", o.a. appels-peren-pruimen-kersen-perzik-abrikozen enz. Wat moet wel goed opletten, dat gekozen boompje is wel zelfbestuivend, anders geen vruchten... Voorbeelden van zulke boompjes http://www.fruitbomen.net/patiofruitbomen/ Quote
Guest Posted March 12, 2015 Posted March 12, 2015 Okay dan ga ik eens op zoek naar een "patiofruitboompje", zelfbestuivend. Kers Kordia, Abrikoos, en perzik suncrest preken me wel aan Alvast bedankt. Quote
simonvb Posted March 12, 2015 Posted March 12, 2015 Voor in pot, zou ik opteren voor een vijgenboom. Quote
Loraine Posted March 14, 2015 Posted March 14, 2015 In een metselkuip van maar 80 liter zou ik zowiezo geen boompjes plantenMisschien is een struik een beter idee? Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
Chrones Posted March 14, 2015 Posted March 14, 2015 Ook voor in een Metselkuip van 80liter? Je kunt prima een minitree appelboompje in een 80 liter zetten hoor.Gewoon in de zomer goed opletten dat hij voldoende water blijft houden. Hier heb ik een Peer in 100 liter staan gaat ook echt prima! Quote
Loraine Posted March 14, 2015 Posted March 14, 2015 hoeveel-liter-grond-heeft-een-zuilboom-nodig-t16421.html Dit is de informatie die ik toen bij precies dezelfde vraag kreegDie mensen hebben er naar mijn idee veel verstand van en ik heb toen besloten om het niet te doenMocht je besluiten het wel te doen hoop ik graag te horen hoe het boompje het over 1 tot 2 jaar doet Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
Missmass Posted March 14, 2015 Posted March 14, 2015 Ik heb hier al jaren een nectarineboompje in een metselkuip staan: doet het super, elk jaar weer flink wat nectarines. Ook heb ik hier een perenboompje staan in een ouderwetse zinken vuilnisemmer. Gaat ook top! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Guest Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 @Missmass, Dus u heeft ervaring met kleine fruitboompjes die in een kuip/pot gaan.. dus ik zou het kunnen proberen? Ben u tevreden hoe dat het boompje er bij staat? Quote
Missmass Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 Ja hoor, ik heb er dus 2, een nectarine en een peer, allebei mini boompjes en ze doen het heel goed. Ze staan dus wel in ruim zand, maar echt geen 150 liter hoor. Eentje staat in een speciekuip, ik denk dat daar 60 liter of zo in gaat en eentje in een zinken vuilnisbak, ik denk dezelfde hoeveelheid zand. Geven me al jaren volop fruit en staan ook nu weer flink in de knoppen. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Sepp Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 Die van mij een appel en een perzik staan ook in 2 niet al te grote zinken potten en dat gaat meer dan prima de eerste tijd.Wel merk en zie ik dat de appel ondertussen meer ruimte nodig heeft. Hij drukt met zijn wortel de bak al iets uit elkaar. Daarom twijfel ik ook of een dwergappel wel zo geschikt is in pot!?!De perzik staat dit jaar voor het eerst mooi in de knoppen en vermoed dat ik binnen een aantal dagen de eerste bloemen krijg te zien! Quote
powerlite Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 @Missmass , Op welke onderstam zijn beide boompjes ge-ent aub ? Quote
Missmass Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 Geen idee, ik heb ze zo gekocht bij het tuincentrum jaren geleden. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Yuras Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 @Missmass , Op welke onderstam zijn beide boompjes ge-ent aub ? Dat wil ik ook weten - op welke onderstammen zijn zgn "patio boompjes" geënt.Appels en kersen, lijkt me, geënt op M9 of M27 en gisela5/6, maar wel hoog, 40-50cm boven grond. Maar peren en pruimen-abrikozen-perziken... Dat is een raadsel... Quote
Guest Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 De kuip dat ik zal gebruiken is zeker 80liter. Een appelboompje wil ik niet zo zeer, ik denk meer aan Kers Kordia, Abrikoos, of perzik suncrest boompje. Ik denk dat ik het wel ga doen hoor. Dank je allen voor de tips en jullie eigen ervaring hier neer te schrijven. Liefs Quote
Recommended Posts