Olive Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Nou, m'n moestuin heb ik dus nog niet, maar ik kan al wel vast wat laten zien van onze achtertuin en mijn 'daktuintje'. Ik ben verliefd op de alliums, jammer dat het loof zo geel wordt als ze bloeien. Deze gemene rupsjes hebben mn bessenstruiken flink toegetakeld. Er zitten dit jaar sowieso maar lullige trosjes aan vind ik. De seringen in bloei, mooiste periode is al weer geweest helaas. Stukje van de tuin met uitzicht op het huis. Aardbeien in de ton, verder o.a. vergeet-me-nietjes, vrouwenmantel en lavendel.Daarachter de bakken met keukenkruiden. Oregano, peterselie, basilicum, bieslook, salie, dragon, rozemarijn en bonenkruid. Verschillende soorten munt in emmertjes Op het afdakje achter in de tuin staan diverse potjes met plantjes en zaailingen Aubergine De dakmoestuin. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Dat is wel woekeren met ruimte maar toch hardstikke leuk dat je wat groente probeerd, die bakken op dak zien er in iedergeval degelijk uit.Wil je een volkstuin omdat je schtijft een moestuin heb ik nog niet ? Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted May 12, 2011 Author Share Posted May 12, 2011 Ja. Voorheen woonde ik in een appartement in de stad en had ik kruidenbakken en pluksla aan de brandtrap. Nu heb ik een tuin, redelijk ruim voor een stadstuintje, wat je op de foto met het huis ziet is ongeveer 1/3, maar het blijft een stadstuintje. En met een ADHD beagle die door mn plantjes heen raced zie ik een moestuin aan huis niet zitten. Bovendien ben ik ook wel blij met de sierdingen die er staan, hoewel ik ook daarin graag zoek naar dingen die ik weer kan gebruiken in de keuken of voor andere dingen. Maar ontbijten onder de sering terwijl je de lavendel en rozemarijn ruikt is zoooo fijn!Dus dacht volgend seizoen te beginnen met een volkstuintje, maar ik kon nu al terecht. Het is misschien wat laat om te beginnen maar dat geeft me mooi de kans om te experimenteren, want ik ga nog heeeeeel veel fout doen. Zaterdag hoor ik meer, dus ik ben heel benieuwd. Edit: En doet me goed dat je het over de degelijkheid van mijn bakken hebt Hans. Heb ze zelf in elkaar getimmerd met resthout en ben er best trots op. Heel kinderachtig, maar wil graag horen dat ik het goed heb gedaan. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Is niet kinderachtig Olive, het is toch om trots op te zijn dat jij als vrouw die mooie bakken hebt gemaakt. Ik vind ze er geweldig uitzien. Lekker stevig. En je achtertuin ziet er gezellig uit. Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Oeh, mooie allium! Ik heb aardig wat verschillende bollen in de grond gepropt vorig jaar, en ze komen nu ook allemaal op! Klein, groot, mega! Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Edit: En doet me goed dat je het over de degelijkheid van mijn bakken hebt Hans. Heb ze zelf in elkaar getimmerd met resthout en ben er best trots op. Heel kinderachtig, maar wil graag horen dat ik het goed heb gedaan. Is heel niet kinderachtig. Ik denk dat iedereen het fijn vind om complimentjes van andere forummers te krijgen over hun tuin(tje).Ik vind het in ieder geval altijd fijn. (hint, hint ) Oja, die allium is prachtig. Wil ik ook! Ik heb enorme gezien in Normandie, ik wist niet wat ik zag. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 O tof dat je moestuin mischien krijgt, mischien wat laat om te zaaien maar je kunt dit jaar natuurlijk jonge groente plantjes kopen op de markten vlugge dingen zaaien als sla wortels en radijs enzo kan nog best.Vaak staan er al aardbeien en rabarber in de moestuin van de vorige eigenaars mischien heb je geluk en ook wat fruit, nou ben benieuwdzou zeker ervoor gaan nog dit jaar is tenslotte pas net Mei.Als je nou zaterdag je fototoestel meeneemt kennen we meekijken Alliums zijn gaaf, maar ik ga voor de verschillende kleinere en vaste uisoortjes die je kan eten. Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted May 14, 2011 Author Share Posted May 14, 2011 Ja, ik heb witte en paarse. De witte zijn zo'n 50-60 cm hoog gebleven maar die paarse komen bijna tot mn schouder. Vandaag krijg ik als het goed is bericht wanneer ik kan komen kijken. Spannend! Ik zal idd foto's maken. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted October 27, 2011 Author Share Posted October 27, 2011 Tja, en toen kon ik een tuintje krijgen en bleek ik plotseling zwanger te zijn. Helaas is die zwangerschap in een miskraam geëindigd maar omdat de kinderwens nu eigenlijk stiekum toch wel aanwezig is, voorlopig besloten om een wat groter gedeelte van de achtertuin te gebruiken voor allerlei eetbaars en de volkstuin even op de lange baan te schuiven. Ik moet zeggen dat ik best verbaasd was hoe vaak we afgelopen zomer uit eigen tuin hebben kunnen eten met die twee kleine bakken en wat courgette en pompoenplanten achter in de tuin. Dus met een goed plan, de extra grond en het kiezen van de juiste soorten hoop ik volgend seizoen nog iets meer opbrengst te hebben. Hoewel het hele proces van zaadje tot groente me al zo veel plezier geeft dat ook al zou ik het niet op kunnen eten ik het ook zou doen. Inmiddels zitten er al een aantal soorten knoflook (inclusief de olifantenknoflook waar ik hier over las ) en tuinbonen in de grond en ben ik druk bezig met lezen (hier en overal en nergens) om tot een goede keuze voor volgend jaar te komen. Ik ben gek op pompoenen, dus die wil ik laten klimmen volgend jaar, net als de courgette. Sla en sla-achtige dingen wil ik, net als de radijzen, in de bakken op het dak blijven zaaien. Dat beviel me prima, minder last van beestjes en qua ruimte voldoen die bakken prima voor dat soort dingen. Tomaten, pepers en paprika wil ik in hele grote bakken (ik heb van die teiltjes van de Action van 40l inhoud hiervoor in gedachte) zetten onder het afdakje in het zonnetje. Wat aardappelen in grote emmers Een gedeelte van de tuin heb ik gereserveerd voor vaste groentes omdat ik dat toch wel erg interessant vind. En verder wil ik iig wortelen, pastinaken en schorseneren proberen. (wortelen had ik afgelopen seizoen ook, maar had weinig geduld wat wel weer resulteerde in een etentje met prachtige babyworteltjes als garnituur ) Oh en aubergines (afgelopen seizoen toch van 1 plant 4 prachtige aubergines kunnen plukken. Stond in een pot en heb m een beetje verwaarloosd , zo zat hij op een gegeven moment onder de luis. maar het zien groeien van zo'n aubergine is echt geweldig. Het wordt schipperen met de ruimte en daardoor zullen mijn methodes soms misschien wat onconventioneel zijn . Maar ik hoop op deze manier wel veel te leren over verschillende groentes, en ik heb afgelopen seizoen sowieso gemerkt dat ik het met je handen in de aarde wroeten nooit meer wil missen. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Jammer Olive van de miskraam. Hopelijk gaat je kinderwens snel in vervulling. Je kan heel veel in bakken en potten kweken. Zo te zien gaat het je goed af. Het plannen is al leuk he. Heel veel succes met je achtertuintje omtoveren tot een multifunctionele achtertuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Hallo Olive. Allereerst even mijn medeleven voor het niet-geworden-mensje. Ik weet niet hoe dat voelt maar stel me zo voor dat als je je erop hebt verheugd dat dat op zn minst een ontzettende domper is op je leven. Ik wens je daarom veel sterkte en hopelijk gaat het gauw goedkomen met je kinderwens. Alles kan in principe in bakken. Je moet wel in de gaten houden dat sommige soorten best wel veel wortelspace nodig hebben. Ik heb dat gemerkt aan de wortels en de uien. Die hebben veel nodig. Een spruitkool in een SFG bak is ook niet aan te raden Als je veel blijft lezen deze winter gaat het vast goedkomen. En ervaring doet wonderen. Ik wil ook de courgettes laten klimmen volgend jaar want wat komt me daar een stengel aan zeg Veel succes alvast! Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted October 28, 2011 Author Share Posted October 28, 2011 Ja m'n uien gingen wel goed, wortels kregen vrij bizarre vormen maar smaakten er niet minder om afgelopen jaar. In het stuk dat ik nu gereserveerd heb als moestuin is afgelopen jaar gebruikt voor 3 courgettes en 3 pompoenen. Stonden eigenlijk te dicht op elkaar dus werd een oerwoud, maar wel veel eetbaars uit voort gekomen. Ik zat te denken aan de Tromba d'Albenga courgette, dat is een klimmer, maar er zijn er vast meer, ga ik nog naar op zoek. Hihi en ja ik had ook een spruitkool in mn SFG bak afgelopen seizoen Wat een boom van een ding zeg. Ik had m eigenlijk opgegeven, maar er zitten nu allemaal kleine spruitjes aan, nog niet groot genoeg om te eten, dus zal m niet worden dit jaar. Voor de rest ben ik niet een enorme koolliefhebber, op enkele soorten als bloemkool en boerenkool na, bovendien met de ruimte die ik heb niet echt praktisch. Totaal hebben we zo'n 80m2 tuin (jaja, niks vergeleken bij sommige mensen hier maar voor Zwolse binnenstad begrippen best wel huge ) maar ook een stuk voor de mooi, een terras, stukje gras voor hondje... Maar langzaam verover ik wel steeds meer voor de groentjes. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Hoi Olive, Misschien is de doorlevende broccoli iets voor jou (nine star). Of valt dat niet onder koolliefhebberij? Ik had van Margareth een paar plantjes gekregen (ergens in augustus geloof ik) en dat zijn nu mega grote planten geworden. Ik heb er nog niet van gegeten...moet eigenlijk nog even opzoeken hoe en wat precies .... Maar ze groeien in ieder geval als KOOL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 He Geedee, dat klinkt leuk, ga ik eens even opzoeken. Bedankt voor de tip! If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted November 5, 2011 Author Share Posted November 5, 2011 Net even bezig geweest buiten, met name snoeiwerk en puinruimen. De Aguadulce tuinboontjes en de knoflook piepen allemaal al boven de grond, alleen de olifantenknoflook laat nog op zich wachten, maar is ook later gepoot. Het aardappelexperiment gaat ook goed. Zag net dat de laatste nu toch ook een klein plantje heeft gemaakt, had m al opgegeven. Twee anderen zijn al megagroot, ben benieuwd of we er ook daadwerkelijk een maaltje van kunnen oogsten. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Hee Olive, maak je nog eens wat foto's van de tuin? Dit gedeelte gaat binnenkort 'op slot' en dan kan je niets meer toevoegen. Misschien leuk om volgend jaar terug te kunnen kijken hoe het er nu uit ziet! (en wij zien ook nog wat ) Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted November 13, 2011 Author Share Posted November 13, 2011 Nou er is op het moment weinig te zien, maar doe mn best. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts