Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe kweek je rechte wortels in kleigrond?


thijmen

Aanbevolen berichten

MIjn moestuin grond is zware kleigrond. Als ik wortels kweek krijg je van die kromme wortels met allerlei vertakkingen. Je bent dan erg lang bezig om ze schoon te maken. Als ze recht of rechter zouden zijn ben ik zo klaar met schoonmaken. Wat moet ik doen? Wie heeft ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kleigrond: niet

Maar mijn buurman op de tuin heeft me deze truc geleerd: trek een voor in de klei en vul die met compost. daarin zaaien en de wortels worden redelijk recht en je krijgt ze er gemakkelijker uit en de grond wordt minder snel hard bij droogte. Aan de andere kant: kromme wortels smaken net zo lekker als rechte en ze geven nog eens aanleiding voor een leuk gesprek aan tafel

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kleigrond: niet

Maar mijn buurman op de tuin heeft me deze truc geleerd: trek een voor in de klei en vul die met compost. daarin zaaien en de wortels worden redelijk recht en je krijgt ze er gemakkelijker uit en de grond wordt minder snel hard bij droogte. Aan de andere kant: kromme wortels smaken net zo lekker als rechte en ze geven nog eens aanleiding voor een leuk gesprek aan tafel

onzin, je moet je grond gewoon diep genoeg voor bewerken of je ruggen hoog genoeg maken, en de grond niet uit laten drogen. de beste kwaliteit wortels komt van zware grond

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zoniet: 'onzin' is geen antwoord hier

Iedereen doet zijn of haar best om serieus antwoord te geven op vragen die gesteld worden.

Al dan niet met een kwinkslag tussendoor.

Mijn antwoord was dan ook geen onzin, maar de ervaring van mijn buurman die ik door wilde geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zoniet: 'onzin' is geen antwoord hier

Iedereen doet zijn of haar best om serieus antwoord te geven op vragen die gesteld worden.

Al dan niet met een kwinkslag tussendoor.

Mijn antwoord was dan ook geen onzin, maar de ervaring van mijn buurman die ik door wilde geven.

ik had het ook niet over de ervaring van je buurman, ik weet zeker dat dat werkt.

ik had een deel van je reactie vet gedrukt gemaakt, hierin suggereer je dat je in kleigrond geen rechte wortels zou kunnen kweken, en dit is wel degelijk onzin, hele dikke zelfs.

hier in de regio staan honderden hectares wortels op zware gronden, zouden deze beste boeren allemaal waardeloze wortels kweken denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe in volle aarde gezaait, door de aarde wit zand gemixt daarmee luchtigheid erin komt.

Dit jaar doe ik het anders, Ik zaai de wortelen nu in bakken, gevuld met luchtige goede aarde, vermengt met wat wit zand.

Ben benieuwd naar het resultaat

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet meer waar, maar ik heb gelezen, dat als je wortelen teveel mest/ voeding geeft,

dat ze dan ook veel vertakken, en slecht groeien.

Had ook vernomen dat als je organische mest geeft dit de wortelvlieg aantrekt. Dus zou eerder spaarzaam zijn bij het geven van (organische) meststoffen voor wortelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Mijn tuinbuurman maakt met een zelfgemaakt stuk gereedschap een grote voor, zoals je ook doet met een aardappelploeg. Het kan natuurlijk ook met een hark ofzo.

 

Dan plet hij de aarde, ook weer met een zelfgemaakt ding, een soort stoelzitting op een steel, een platter zeg maar, zodat de aarde een compact geheel wordt.

 

Bovenop de voor trekt hij dan een geultje en zaait hierin wortels.

 

Door de losse grondstructuur heeft hij naar eigen zeggen altijd rechte wortels. 

 

Zie foto

 

Screenshot_20230525_232246_Photos2.thumb.jpg.807df88814bd97b954c686de1254639f.jpg

aangepast door Vlietzicht
Toevoeging

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...