Dries Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 Hallo iedereen, Ik heb al verschillende planten opgekweekt en zou deze zo snel mogelijk naar buiten willen. Heeft iemand een idee als het bijvoorbeeld -2°C is buiten of dit dat dan ook zo is in mijn serre/kas. Ik heb me laten wijsmaken dat door de opwarming overdag het in de serre niet snel meer vriest. Bedankt, Dries Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bozo Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 De aarde is nog niet erg opgewarmd dus zal die ook niet veel warmte afgeven.Dus in de serre zal het ook kunnen vriezen.Je kan wel gieters vol met water in de serre zetten, dat water word dan overdag opgewarmd door de zon en geeft de warmte 's nachts af.Dan kun je het in een serre boven nul houden.Maar beter is te wachten tot de temperaturen wat hoger zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Holland Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 In mijn kleine koude bak bleef het de afgelopen twee nachten rond de drie graden Celsius. Maar dat is een bak van 100x50x50 cm of iets dergelijks. Die warmt overdag dus behoorlijk op en er staat onder andere een grote bak aarde in die aanzienlijk veel warmte vast houd Quote Vriendelijke groeten, Holland Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jdw Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 De thermometer in mijn kas geeft toch echt temperaturen onder nul aan dicht bij de grond, terwijl het er overdag makkelijk 30 graden is. Heb er ook zaailingen en wat overwinteraars staan. Kwetsbare plantjes dek ik 's nachts af met vliesdoek als er nachtvorst wordt voorspeld. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Zeeuw Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 Gisteren vroor het hier drie graden toen ik naar de tuin ging nog een half graadje en in mijn kas was het zeven graden. Moet ik wel zeggen (ben nog mijn kas aan het afbouwen) mijn kas is bijna 35 m2 dus een flink ding waar het niet vlug zal vriezen denk ik Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jdw Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 Ja size does matter mijn kas is maar 7m2 dus de temperatuurschommeling is extremer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 Als het overdag opwarmt, blijft het 's nachts warmer in de serre maar tegen de ochtend is het even koud als buiten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 25 maart 2015 Share Geplaatst: 25 maart 2015 ja, hier scheelt met ook maar 1-2 graden met buiten in de kas van 10 m2 en ook in de schuur van 12 m2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Freya Geplaatst: 25 maart 2015 Share Geplaatst: 25 maart 2015 Volgens mij hangt het ook wel af van het soort kas en de ligging.Mijn schoonmoeder had vorig weekend al haar tomaten zaailingen naar de kas verplaats (klein en van glas) want ze had geen plek meer en maandag dus helemaal teleurgesteld toen alles was doodgevroren met de -4 die nacht.Echter ik heb ook al een week twee potjes tomaten zaailingen in de kas staan (vergeten?) en daar is niets aan te zien hoewel het ondertussen al meerdere keren gevroren heeft..Mijn kas is wel groter en van hout, wellicht heeft hij door de grootte meer buffer voor de nacht oid? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 25 maart 2015 Share Geplaatst: 25 maart 2015 Blijkbaar is een hoge kas beter dan een lage, in de professionele sector bouwt men nu veel hogere kassen dan vroeger, daar moeten goede redenen voor zijn want dat kost veel geld.bij mij nog niets bevroren maar er staan ook nog geen tomaten in, enkel sla, rucola, krulsla en dergelijke. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
piggy Geplaatst: 25 maart 2015 Share Geplaatst: 25 maart 2015 Een min/max termometer geeft antwoord! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Freya Geplaatst: 25 maart 2015 Share Geplaatst: 25 maart 2015 Blijkbaar is een hoge kas beter dan een lage, in de professionele sector bouwt men nu veel hogere kassen dan vroeger, daar moeten goede redenen voor zijn want dat kost veel geld.bij mij nog niets bevroren maar er staan ook nog geen tomaten in, enkel sla, rucola, krulsla en dergelijke. Oh daar zit ook zeker iets in ja, warme lucht stijgt gedurende de dag op en zal in de avond en nacht naar beneden 'vallen'. Veehouderijen werken ook met dit soort vallende luchtstromen inderdaad.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Langeweg Geplaatst: 14 december 2022 Share Geplaatst: 14 december 2022 Hoe kan het dat de grond in de kas niet bevriest en de potten die hoog staan wel? Ondanks een petroleum kacheltje? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 14 december 2022 Share Geplaatst: 14 december 2022 De grond heeft een grotere massa en het duurt daardoor langer eer deze afgekoeld is. Het petroleumkacheltje geeft niet genoeg warmte af om de boel dooi te houden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lia56 Geplaatst: 14 december 2022 Share Geplaatst: 14 december 2022 Was hier vanochtend nog -5,2 in de kas 🥶 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.