Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Iemand ervaring met strekwater?


RobO

Aanbevolen berichten

Is dat om te stekken? Aspirine komt oorspronkelijk uit wilgenbast, en wilgenbast wordt ook als stekmiddel gebruikt. Maar volgens mij zijn het dan de groeihormonen van de wilg die het werk doen, en niet het acetylsalicylzuur. Maar ik leer er graag bij, dus ik wacht wel op andere reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een schrijffout is en stekwater moet zijn. En dat is inderdaad gemaakt van wilgenblad. In dat water zitten dan hormonen die wortelgroei bevorderen, net zoals stekpoeder. Op het tomaten of chiliforum wordt hier over geschreven.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een schrijffout is en stekwater moet zijn. En dat is inderdaad gemaakt van wilgenblad. In dat water zitten dan hormonen die wortelgroei bevorderen, net zoals stekpoeder. Op het tomaten of chiliforum wordt hier over geschreven.

 

 

Dus dat water zou je ook kunnen inzetten voor algemeen goede doorworteling?

 

Zou je ook gedroogd blad en gedroogde bast kunnen gebruiken. of moet het materiaal vers zijn? Ik weet bv. dat om het waterstekken te bevorderen, dat je in de zelfde pot water ook een wilgentak kan zetten, zo'n kronkelwilg schijnt het summum te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De benaming strekpoeder doet de ronde op de peperfora. Er wordt dus geen stekpoeder mee bedoeld.

En is inderdaad asperine.

 

Wordt ook wel aan het befaamde Noekepoekensap toegevoegd.

 

Ik copieër even van het Chilipeperforum uit een bericht van Jan en Jo Cactus:

 

Strekpoeder is eigenlijk een volkse benaming voor acetylsalicylzuur en salicylzuur. Het laatste wordt minder aangewezen omwille van zijn slechte oplosbaarheid in water. Acetylsalicyl werkt op het menselijk gestel als antiseptisch, koortswerend en ontstekingsremmend en wordt verkocht als aspirine, een derde gram per tablet.

Het produkt werkt niet alleen helend op het menselijk lichaam, maar heeft ook een min of meer heilzame werking op planten. Zo zou het eveneens ook antiseptisch en schimmelwerend werken, bevordert merkelijk de beworteling ( dus kan ook gebruikt worden om te stekken) en zou zowaar een versterkend tonicum zijn bij de opbouw van plantencellen. Nadeel is wel dat de planten gestrekter kunnen gaan groeien. Vroegen spoten de boeren het produkt over hun erwten- en bonenvelden, omdat die gestrekte groei het makkelijker maakte bij het oogsten. Ook graangewassen kregen langere halmen, wat het dorsen vergemakkelijkte. Ondertussen zijn er uiteraard meer ingenieuze producten op de markt, maar de oude keuterboerkes maken er toch nog gebruik van. In de voedingsindustrie is het product lang gebruikt als vershoudmiddel, dat de mogelijke opbouw van botulinen tijdelijk remt en schimmels vertraagt. Omdat sommige personen allergisch kunnen zijn voor de stof en maagontstekingen kunnen krijgen, is het volledig uit de consumptiehandel gehaald en vervangen door producten als natriumacetaat e.d.

Als je, zoals Stan doet, wilgentakjes enkele dagen laat trekken in water, bekom je een vergelijkbaar resultaat, want acetylsalicyl is een gedistilleerd extract van wilgenblad(-bast)zuur.

Neem je het liever wat makkelijker, dan koop je het bij de drogist of apotheker in poeder of als aspirientje. Opgepast: paracetamol is geen aspirine!

En, let op de prijs, die kan heel erg variabel zijn. Hier bij ons in Geel-België betaal ik 10 euro voor 100gr acetylsalicyl, bij een brave apotheker...

1gr per liter water als spuitvloestof, 1gr per 5 liter water om aan te gieten.

 

http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=2171&p=42812&hilit=strekpoeder#p42812

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee waar de term strekwater vandaan komt.

Maar er is vrij veel bekend over de werking van acetylsalisylzuur als planthormoon en als bescherming van planten tegen ziektes. Zie ook http://www.plantea.com/plant-aspirin.htm

Heb het vroeger wel eens eenmalig gebruikt, ben van plan om het dit jaar wat uitgebreider te gaan testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Wat doe ik verkeerd? Lange takken van de treurwilg geknipt en na een meter nog is door geknipt. Al die stokken met blad eraan in een bouwemmer gezet maar een week later is er nog geen enkele wortel te zien. Neem aan dat mijn stek water dan niet echt gelukt is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de andere topic zo bekijk, dan is een kronkelwilg er beter voor geschikt.

Toevallig kwam ik afgelopen week langs de term wilgenwater en omdat ik niet wist wat het inhield ben ik maar eens op de term gaan zoeken.

Ik was me eigenlijk er nooit van bewust, dat ik de kronkelwilg in onze tuin ook nog voor andere dingen kon gebruiken naast het sierelement en de nodige schaduw.

 

Door een lompe actie van onze kat was er buiten een kop uit een passiflora gebroken.

Als probeersel heb ik die kop nu in een glas gezet met teentjes kronkelwilg.

Ik had dat al eens eerder geprobeerd in alleen water, maar in alle gevallen hing de kop dan na een paar uur al slap.

Nu na twee dagen staat hij nog steeds alsof hij net is afgebroken.

Ik denk niet dat het wat wordt, want normaal laat passiflora zich alleen stekken op ouder hout (stuk hoofdtak met een zijscheut).

Maar goed ik hou van probeersels en gelijk de groenbak in is ook weer zo wat.

 

Ik zal hier ook eens een paar takken van de kronkelwilg in een vaas zetten en zien of ze (snel) wortel schieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...