Stan Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 (edited) Op het Chiliforum ben ik iets meer bezig met voeding(bemesting) dan hier op het MTF maar, hierbij even wat uitleg over het gebruik van Wilg als bemesting van je planten. Ik gebruik het niet allen voor bemesting maar je kan er ook stekwater mee maken en afweerstoffen voor je plant uit halen. En niet enkel de planten hebben er iets aan jij zelf ook n.l. als je hoofdpijn hebt kauw maar eens op een wilgentwijg of wat blad(acetol kan je als stekwatergebruiken)). Bij koorts de twijgen om willen de bast. En net als dat het voor ons werkt " de ouderwetse aspirine" gemaakt van de Wilg maar, daar hebben je planten dus ook een natuurlijke probiotica aan. Je kan Wilgengier van blad(stekwater) en van Bast ( meer antiviraal) of een mix maken om je jonge planten of stekken wat te steunen tegen ziektes en plagen. Je kan gier maken maar ook een thee(bereiding exact het zelfde als gewone kruidenthee) kan je er van maken om aan je planten te geven. Je kan er ook Hormoonwater aka Wilgenwater van maken. Dat kan je gebruiken voor je stekken het is n.l. stekwater i.p.v. stekpoeder. Je maakt dit niet met de Acetosal(acetol) zo als ik hierboven heb aangegeven dat je dat uit wilgenblad kan maken/halen maar, nu gaat het echt over hormonen uit de wilg die je buiten als stekwater kan gebruiken ook aan je zaailingen kan geven(iets wat dom als je ook aan de growcontest mee doet deze tip's te delen maar goed ).je maakt dit hormoonwater door de krulwilg(vaak de paastak) op water te zetten en te laten wortelen. Je moet dan om de dag of twee het water uit de vaas halen en je hebt zeer simpel een prachtig stekwater. Kosten nihil. Goede vraag van Mijke ; Hoe lang moet zon thee trekken, en hoe vaak geef je dat dan aan je planten? En hoe veel? Of is dat iets wat je niet snel te veel kunt geven?Hoe lang had ik hier (bereiding exact het zelfde als gewone kruidenthee) al staan dus echt zoals je normaal thee maakt. Gebruik 3 tot 4 handen jong blad en twijg op 1 thee kop en zet daar meerdere malen een thee van of gelijk op 1,5 liter water dan mag je het puur geven. je geeft dat dan aan je plant i.p.v. enkel water en naar behoefte. Bij planten die veel water gebruiken geef je dan dus ook meer. Maar vooral om te gaan wortelen dus voor zaailingen en net gestekte planten is dit zeer goed. En te veel er van geven zal niet zo snel gebeuren of je bent gelijk op ©WilgenHydro gaan starten(en ook dan gaat het denk ik nog wel goed). De vraag van Kassiopei : of het ook met takken kan waar het blad al van aan het groeien is ? Ja dat kan dan wat blad van de onderkant halen en op de vaas zetten. Edited February 22, 2014 by Guest Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Waanzinnig. Ik wist het meeste niet. Vraagje: waarom krulwilg ( of kronkelwilg ) ?? Werkt dat laatste, dat hormoonwater maken, niet met gewone wilg ? Ik ga zeker eens zo'n watertje inetten bij mn stekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 dit is iets wat ik wel wist de krulwilg groeit veel sneller dan de gewone wilg,is meer struik dan boomik had er een hier in de tuin, moest verplaatst en lag gewoon bovenop de aarde, nou na 4 maanden.....giga struik weerstam agfezaagd en voor de lol 10 cm in de grond.....na 3 weken alweer takjes die te voorschijn kwamen, [zal de foto morgen eens opzoeken]denk dat de wilg beschikt over een hele grote overlevingsdrang/kracht Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 (edited) Het werkt zeker bij random welke Wilg dan ook maar, Salix matsudana is gebleken het beste te werken(maakt de meeste hormonen aan). Maar ik kom zeker binnen korte tijd ook nog met andere bemestings tip's met andere planten en ik hoop een totaalvoeding welke jezelf zou kunnen eten te maken voor pepers, paprika's en tomaten e.d. Edited February 14, 2014 by Guest Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
tds Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 ah, alweer iets bijgeleerd!Toen we dit huis kochten stond hier maar 1 grote boom ... een (knot) krulwilg.Dat ding groeit extreem snel, dus daar ga ik eens wat mee experimenteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Hier staan enkele enorme treurwilgen in de buurt. Bevatten die ook zoveel groeihormoon?Als de lente begint, zal ik daar eens langsgaan om te zien of er wat takken gesnoeid mogen worden. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Salix sepulcralis 'tristis' kan je idd ook gebruiken(wat ik ook al op de vraag van Bit aangaf eigenlijk elke Wilg wel) maar de Salix matsudana geeft het meeste hormoon af. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Mooie tip zeg. Kronkelwilg gaat op water!Even iets of topic..voor persoonlijk gebruik: niet voor kinderen. Gebruik schietwilg, takken van 6 cm, en haal hiervan de bast af. Hier kan tinctuur van gemaakt( knip de bast fijn in de alcohol), of thee, maar de gedroogde bast moet 1 jaar liggen voordat je het kan gebruiken in de thee! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Leuk, nooit geweten. Maar eens de polder in binnenkort! Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 HALF FLEVOLAND STAAT VOL WILGEN oei capslock...... nou dan weten jullie dus even duidelijk.......werd gebruikt bij de dijkenbouw...wilgentenen vanuit de biesbosch/Brabant die dankzij die groeihormonen gingen groeien door de basaltblokken heen!en dit is dus echt waar! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Even een foto erbij gezet. Beeld zegt 100 x meer dan lezen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 als ik het goed begrijp kan ik dus de bladeren of de bast van een wilg (wij hebben een treurwilg in de straat staan) in een pot doen, daar kokend water overheen gieten, dat even laten trekken, en dat vervolgens (als het afgekoeld is) op de tuin gieten? En daar zitten dan voedingsstoffen voor de planten in? En om stekwater te maken een paar wilgetakken laten wortelen in water, en dat water vervolgens gebruiken om andere plantjes in te stekken? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Mooie tip zeg. Kronkelwilg gaat op water!Even iets of topic..voor persoonlijk gebruik: niet voor kinderen. Gebruik schietwilg, takken van 6 cm, en haal hiervan de bast af. Hier kan tinctuur van gemaakt( knip de bast fijn in de alcohol), of thee, maar de gedroogde bast moet 1 jaar liggen voordat je het kan gebruiken in de thee! Appelvrouw, kan je soms iets meer uitleg geven over het gebruik van de bast van de schietwilg (Salix alba) Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Appelvrouw is op het moment even buiten bereik van haar laptop... ze reageert vast v.a. volgende week wel weer. Niet dat je denkt dat ze niet wil antwoorden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 @Mijke, ja heel goed begrepen je geeft wat voeding en weerstand voor je plantjes. Dus niet over je kale tuin maar bij de planten doen en anders wat brandnetel en hop er aan toevoegen dat kan prima over de tuin(geef je er o.a. stikstof bij(uit de brandnetels)). Zelf heb ik al 500 ml hormoonwater/Wilgenwater staan en al 1,5 liter blad/bast water in gebruik. Om mijn overwinteraars aan punt paprika weer wat te stimuleren. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Je kan hetzelfde water (dus thee van wilgenbast) ook opdrinken, het werkt als een pijnstiller. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 (edited) Ja zeker kan dat(geef ook in de start topic aan dat het de werkzamezstof in de oude aspirines is) . De bast werkt koortsverlagend en de andere stofjes er in pijnstillend. Pracht boom toch. Edited February 22, 2014 by Guest Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 prachtig weer wat geleerd.Dank Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 interessant! Hoe lang moet zon thee trekken, en hoe vaak geef je dat dan aan je planten? En hoe veel? Of is dat iets wat je niet snel te veel kunt geven? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Even het begin topic wat aangepast door de vraag van Mijke. Ik geef nu wat meer info over het gebruik en hoe je de thee maakt. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 dit ga ik proberen te onthouden. voor als ik weer lavendel ga stekken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Even het begin topic wat aangepast door de vraag van Mijke. Ik geef nu wat meer info over het gebruik en hoe je de thee maakt.top! deze tip ga ik zeker gebruiken komend seizoen! Krulwilgen weet ik zo neit te staan maar treurwilgen staan hier zat. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Appelvrouw, kan je soms iets meer uitleg geven over het gebruik van de bast van de schietwilg (Salix alba)Dank Erny Willy: voor het persoonlijk gebruik van de wilgenbast in de vorm van tinctuur kunnen we beter hier verder praten: zelf-kruidenmedicijnen-maken-tinctuur-hoestsiroop-t1581-10.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Vraagje Stan: wat denk jij ? Gisteren kwamen er mannen met een grote versnipperaar langs ons complex, om daar alle geknotte wilgen te versnipperen en op te ruimen. Ik er naar toe. Jawel hoor; neem maar zoveel als je wil. Gisteren 3 kruiwagens gaan halen terwijl ze nog bezig waren, vandaag nog es 10 kruiwagens.Ter mulch onder de bramen, en ter mulch op een nieuw stukje tuin. Wat zou het effect moeten zijn ? Zeer gezond ? Of is het hier een gevalletje: overdaad schaadt ? Edit : sorry hoor, niet alleen aan Stan deze vraag. Anderen ook hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 Ja, een teveel gaat het niet snel zijn daar je er geen gier oid van hebt gemaakt. je zal het moeten begieten of gebruik maken van regen voor de werkzame stofjes vrij gaan komen. Dus net als bij mestkorrels komt het beetje bij beetje vrij. Ik heb zelf het hormoonwater bij mijn Capsicums gedaan en ben na een week verbaast dat ik op de steeltjes bij een aantal paprika's en pepers wortel groei zie. Deze zijn ook met kaneel behandeld(geeft ook extra groei-stimulans) tegen schimmels. Ik zal een poging doen om er foto's van te maken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts