Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoi! Even voorstellen.


merquitied

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen!

 

Ik ben Merquitied en ben 22 jaar. Sinds een paar maand woon ik met een goede vriendin in Enschede, waar we een leuk huis hebben met voor ons doen een redelijk grote tuin.

 

Ik ben een beginner in het groeien van een moestuin. In mijn vorige appartement had ik wel een balkonnetje met wat potten met aardbeien, trostomaten, munt, lavendel en rozemarijn. Ik geniet ontzettend om te zien hoe alles groeit!!

 

DSC107715871429531824.JPG

In onze huidige tuin lagen stenen, deze hebben we eruit gehaald. Achterin hebben we het meeste zon. We hebben verschillende tomaten en paprika plantjes opgekweekt, en hier neergezet. Links in de hoek staat een druif (van mijn ouders), met gelijk daarvoor een stamroos.

Iets verder naar voren aan de linkerkant staan ook nog allemaal potten met trostomaatjes en daarvoor heb ik wat grote stekken van een braam tegen de muur geplant.

 

DSC108033281429531840.JPG

Bij de braam staan wat potten met munt (moet nog uitgroein, net gestekt), lavendel, rozemarijn en een citroenboompje (die haal ik nu elke avond nog naar binnen).

We zijn nog druk bezig met inrichten. Een groot gedeelte wordt ook gewoon gras (zonnen!! ).

Het is allemaal echt nog een zooitje, maar hoop het snel allemaal wat mooier te hebben!

 

Ik weet niet of ik gelijk ook een vraag mag stellen, maar toen we de tegels eruit haalden zaten er allemaal rare wortels onder. Ik dacht hier eerst niks van, maar nu komen er allemaal gekke stokjes op (een soort van denneknopjes). Ik heb daar ook wat foto's van bijgevoegd hieronder. Misschien weet iemand wat het is? En wat ik hieraan kan doen? Als ik doorgraaf zitten ze echt tot diep in de grond en ze hebben dikke wortels. Ik wil niet dat dit tussen mijn gras komt!

DSC107952111429531832.JPG

DSC107862501429531815.JPG

 

Hartelijke groetjes,

 

Merquitied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom en je bent in het "gelukkige" bezit van heermoes. Bijna niet uit te roeien en enorm rotspul tussen je planten. Het heeft hele lange wortels die makkelijk afbreken en elk stukje word weer een nieuwe uitloper. Dus probeer zoveel mogelijk weg te krijgen en bovenal, geniet gewoon lekker van je tuin!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat is heermoes. Heb het zelf helaas ook in de tuin en het is inderdaad bijna niet weg te krijgen. Gif spuiten, mocht je dat in overweging nemen, helpt in ieder geval totaal niet. Ik trek het er zo goed en zo kwaad als het kan uit met zoveel mogelijk wortel en mulch met boomsnippers. Het schijnt dat heermoes niet houdt van voedingsrijke grond, dus misschien helpt het ook om de grond wat te verrijken. In ons vorige huis ben ik zo van de heermoes afgekomen, hier zal het een 10-jarenplan worden vrees ik, als het al lukt.

 

Veel plezier met je groententuin, het is erg leuk én lekker om je eigen groenten te eten.

En welkom natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!!

 

Ik ben al flink aan het strooien geweest met kalk, en ook wat compost. Ben benieuwd! Ga de strijd in ieder geval aan . Ondertussen hebben we nu ook al in een groot deel graszoden gelegd. Zal eens kijken of ik wat foto's kan uploaden. Ik vermoed dat als we de smaak te pakken krijgen er wel weer wat gras verdwijnt om plaats te maken voor meer moestuin.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom

 

Wat die heermoes betreft.

Probeer hem zo diep mogelijk uit te steken en dat bij zeer droog weer.

Elke stukje dat er anders afvalt is weer een nieuw plantje .

Zo heb ik het weg gekregen,wel na een heel lange tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi merquitied! Ik heb geen heermoes in de tuin gehad; wel zevenblad, dat er ook om bekend staat dat het niet of nauwelijks uit te roeien is. Mijn schoonbroer, die hovenier is, wilde zelfs al naar de industriele Roundup grijpen (zelf niet zo'n fan van gif, zeker niet in een stadstuin:)). Uiteindelijk heb ik afgelopen voorjaar en zomer gewoon de hele zomer rigoreus gerooid - maar dan echt op m'n knieen, met zo'n diep smal schepje van 25cm, en dan maar die wortels zo ver en diep mogelijk volgen en uitspitten.

 

Dit voorjaar nog geen zevenblad gezien!

 

Je moet zin hebben in een flinke bezigheidstherapie, maar ik vind het wel zen, onkruid uitroeien:). En je krijgt het dus best wel grotendeels weg, als je maar consequent en rigoreus rooit.

 

Succes ermee, ben heel benieuwd naar je tuin straks!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, en lees je vooral goed en gedegen in over die Heermoesbestrijding. Het kan anders zijn dat jouw acties juist tot gevolg hebben dat het alleen maar erger wordt.

Heermoes heeft vrouwelijke en mannelijke bloei/groeivormen en het massaal loslaten van de sporen wordt bevordert door het weghalen van de opkomende mannelijke stengels.

Goed bemesten is in ieder geval een goede stap.

 

De Heermoes kan je dan ook wel weer goed gebruiken als bemester. Je kan er mee mulchen of er gier van maken.

 

In de volgende link staat veel info (moestuingebeuren helemaal onderaan):

http://annetanne.be/kruidenklets/uit-de-kruidenmand/kruiden-a-j/equisetum-arvense-heermoes/

 

En als je gebruik maakt van de zoekfunctie rechtsboven en Heermoes intypt krijg je vervolgens diverse topics van dit forum die over Heermoes gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...