Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Compost thee Maken

Kenny1987

Recommended Posts

Hallo,

Hieronder kan je zien hoe ik mijn bak gemaakt heb om compost thee te maken:

Zoals je hieronder kan zien gebruik ik het volgende hiervoor:

-Straatvuilbak (gekocht bij gamma)

-kraan voor regenton (gekocht bij gamma)

-2 luchtpompen van een aquarium (gekocht bij aveve)

-3 luchtstenen (gekocht bij aveve)

-kniekous (gekocht bij colruyt)

DSC051845521429978465.JPG

We boren een gat onderaan de regenton en monteren de "kraan voor een regenton"

DSC051781881429978461.JPG

DSC052276851429978521.JPG

We boren bovenaan kleinere gaten voor de luchtslang zodat het deksel goed dicht kan.

En ook in het deksel boren we een gat om een stok in te steken voor de kniekous aan te bevestigen.

DSC052012761429978473.JPG

DSC052123821429978518.JPG

We plaatsen de grote luchtstenen op de bodem , en een kleinere luchtsteen voor dicht bij de compost.

DSC052486901429978529.JPG

DSC052569321429978533.JPG

Nu nemen we de kniekous en vullen deze met compost 1-2kg is voldoende.

DSC052645881429978537.JPG

DSC052732721429978541.JPG

Nu maak je een lus in de kous zodat we deze kunnen ophangen.

Met een stok door het deksel kan je deze gemakkelijk ophangen.

DSC052836321429978545.JPG

DSC052919831429978548.JPG

DSC053089261429978552.JPG

DSC053311491429978564.JPG

Dan vullen we de bak met water. ( geen kraantjeswater want daar kan chloor inzitten)

DSC053413991429978568.JPG

We doen er rietsuiker bij.

Dit hebben de bacterien nodig om te vermenigvuldigen.

(ik doe er ongeveer 2-3 soeplepels bij)

DSC053511601429978571.JPG

DSC053662581429978575.JPG

DSC053737181429978579.JPG

En dan zetten we het deksel erop.

DSC053876211429978584.JPG

DSC053946131429978588.JPG

Nu 1 tot 3 dagen laten staan en dan is de compost thee klaar.

Ik gebruik hem meestal als er veel luchtbellen gevormd zijn op het wateroppervlak.

Eens de compost thee klaar is en de luchttoevoer is afgesloten deze zeker binnen een paar uur gebruiken.

De thee mag zeker niet stinken want dan zijn er teveel slechte bacterien.

Als deze compost thee klaar is zal ik nog een update posten.

Indien je vragen / opmerkingen hebt, zeg ze gerust.

Leuk om te zien! Ben zelf ook van plan compost thee te maken. Dus ik kan hier wel wat uit halen

Compost thee is vooral het kweken van goede bactierieën die je dan in de grond of op het blad (tegen ziektes) aanbrengt.

Je geeft dit aan je planten. (puur of aangelengd met water).

Dit geeft je planten super veel voeding, en beschermt je planten tegen sommige ziektes.

Je kweekt eigenlijk de goede bacterien die in compost zitten daardoor heb je een beter bodemleven en groeien je planten veel beter .

Als je het op de bladeren spuit bescherm je zelfs de plant tegen sommige insecten.

Even wat achtergrond:

Het werken met compostthee wordt sterk aanbevolen in het boek "Teaming with Microbes: The Organic Gardener's Guide to the Soil Food Web" van Wayne Lewis en Jeff Lowenfels. Dit boek heeft een aantal jaren geleden veel opzien gebaard omdat de essentiele rol van bodemleven voor de groei en gezondheid van planten er in wordt beschreven en hanteerbaar gemaakt. Sinds dit invloedrijke boek verscheen is er in de landbouw, en zeker niet alleen maar de ecologische, echt een enorme verandering aan de gang waarbij de gezonde bodem, vooral in biologisch opzicht, steeds meer wordt gezien als de basis voor succesvolle voedselproductie. Niet voor niets is 2015 daarom ook uitgeroepen tot "Jaar van de bodem". Het boek is overigens verleden jaar vertaald in het Nederlands door Marc Siepman onder de titel "Het bodemvoedselweb".

Hoe je je compost maakt en hoe je ze gebruikt is een belangrijke manier om te zorgen voor een gezonde bodem afgestemd op wat planten nodig hebben. Compostthee is een manier om hieraan bij te dragen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Maakt niet zoveel uit wat voor compost of startmateriaal. Als er maar microleven in aanwezig is, bacterien, schimmels, eencelligen, nematoden. Het liefste zo divers mogelijk.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Volgens dat boek dat ik noemde "Teaming with Microbes: The Organic Gardener's Guide to the Soil Food Web" van Wayne Lewis en Jeff Lowenfels) maakt het wel uit. Je kunt het sturen. Ik geef even kort en in eigen woorden weer wat daarin verteld/geadviseerd wordt:

Voor je moestuin heb je vooral bacteriën nodig die het werk doen. De compost moet van relatief meer "groen" gemaakt zijn. (Gras, groen tuinafval, mest e.d......het spul dat in de compost ook voor snelle verhitting zorgt, omdat de bacterieen er een hapklaar brokje aan hebben) Die koolstofverbindingen zijn snel afbreekbaar en stimuleren vooral de bacterie-activiteit en een vrij snelle voeding van je planten daarmee.

Voor bomen, struiken en vaste planten (dus fruit e.d.) streef je vooral naar activeren van schimmels. Die komen op de bruine spullen(blad, stro, houtstukjes e.d.) waarin veel moeilijker afbreekbare koolstofverbindingen zitten, waar bacteriën niet veel mee kunnen, maar die schimmels wel kunnen afbreken. Dat levert een meer bos-achtige compost op. Je gebruikt beide, maar de verhouding is verschillend, waarbij verschillende soorten gecomposteerd materiaal ook nog een lichtere of sterkere werking zouden hebben.

De (gewenste) zuurgraad van de bodem kun je hiermee ook beïnvloeden. Bacteriën geven hogere PH, schimmels leveren een iets zuurder milieu.

Het maken van die compost-thee als een snelle stimulans moet vrij nauwkeurig gebeuren en met name de beluchting is - volgens dat boek - essentieel. Je moet denken aan een vijver-beluchtingsinstallatie o.i.d. Niet aan een simpel aftrekseltje van je compost dus.

Wat me opviel in het leuke verslag van Kenny, is dat hij voor fruitbomen en groente hetzelfde maakt. Zou - alweer volgens dat boek - niet zo verstandig zijn.

Zelf maak ik geen compost-thee overigens en was ik ook niet van plan. Ik ben wat terughoudend/nuchter over "wondermiddeltjes" en hippe cult dingen. Ik lees het en neem er wat van mee en weeg het in een groter beeld dat ik probeer te bouwen door lezen en kijken en ervaringen uitwisselen., Er zijn weer andere deskundigen die het net weer anders doen en andere maniertjes aanbevelen, maar een kant-en-klaar-methode is aan mij niet zo besteed. Wat ik wel doe is systematisch bouwen aan een gezonde bodem met (bijna alleen) compost als voeding en gericht op een rijk en gevarieerd bodemleven. Bij het maken van compost hou ik al rekening met waar ik ze ga gebruiken en inderdaad probeer ik ook zo wat de zuurgraad van de bodem te beïnvloeden.

Het meest interessante deel van het boek vond ik de zeer uitgebreide kennis over allerlei micro-organismen en hun precieze rol in de bodem, die er op een heel toegankelijke manier op een rijtje werd gezet. Op vele plaatsen vind je stukjes info daarover, maar dit was het beste overzicht in samenhang dat ik tot hier toe gelezen heb.

@ Balto. Het gaat om een rijk en gevarieerd bodemleven. Geen of-of! Geen verbod op schimmels in de moestuin...integendeel, zeker de diverse mychorrizza-schimmels, die symbioses aangaan met planten en ze zo voeden en beschermen tegen plagen zijn enorm nuttig.

Toch hebben kortlevende planten (de meeste groenten in de moestuin zijn 1 of 2 jarigen) vooral ook een rijk bacterie-leven nodig om zich goed te ontwikkelen. Het een spreekt het ander niet tegen!

Ik kwam net dit artikeltje tegen van Marc Siepman (de vertaler) waarin je dezelfde gedachten ook weer wat terug vindt. Zowel het belang van een rijk bodemleven in alle vormen als de werking van schimmels en bacteriën in afbraak en voedingsprocessen voor planten komen er ter sprake. Hier de link. (Even doorscrollen naar bladzijde 6!)

http://www.de12ambachten.nl/pdf/nieuwsbrief%20155.pdf

Tja, je kunt het sturen, maar uiteindelijk weet je nog niet wat je in je soep aan het kweken bent. Je weet niet wat er precies zit in datgene wat je er in gooit, en je hebt geen idee wat er in aan het groeien is, en geen idee wat er allemaal in je bodem of op je plant gaat overleven. Vooral in beluchte compost met veel toegevoegde melasses kun je zomaar e.coli of salmonella aan het kweken zijn. Niet zo heel erg, het merendeel van de gevaarlijke soorten overleeft toch niet op je tuin, en een goede wasbeurt spoelt ze zo weg. Maar we hebben het zo leuk over goede beestjes. Maar wat zijn de goede beestjes, wat zijn de slechte beestjes, wat heb je al aan beestjes, en wat wil je aan beestjes? Weten jullie het, ik niet namelijk.

Ook de wetenschappers die zich hier mee bezig houden, hebben amper een idee van wat ze aan het doen zijn. Simpelweg omdat het zelfs voor een team met een heel lab erachter nog te ingewikkeld en ook onmogelijk is, om alles precies in kaart te brengen. Resultaten zijn dan ook heel wisselend.

Tot de tijd dat iedereen een goede microscoop, en een pcr-apparaat(om leuke dna-analyses mee uit te voeren) in de schuur heeft staan. Komt het neer op gooi een diverse biomassa in een bak met water, gooi eventueel een extra voedingsbron erbij in, kruis je vingers en hoop op het beste. En het beste is dan een diverse hoeveelheid aan micro-organismes die je over je planten en bodem gooit.

Een berg compost over je tuin uitgooien heeft hetzelfde effect. Wat dat betreft zie ik het vooral als een snelle weg om een diversificatie aan te brengen, door ook eens andere bronnen te gebruiken. Je kunt niet je hele tuin volgooien met bosgrond, maar je kunt deze methode wel gebruiken om uit een handje met bosgrond een flinke hoeveelheid van de organismes die daarin zitten te produceren, en deze over je tuin uit te gooien.

Veel micro-leven heeft ook een micro-verspreidingsbeleid. Velen, hebben een verspreiding van hoogstens enkele cm's tot een meter per jaar. Je kunt dus heel wat jaartjes wachten, totdat bepaalde organismes die je niet hebt, maar wel van belang zouden kunnen zijn, eindelijk eens in je tuintje terechtkomen. Of na een flinke pesticide aanval weer je tuin komen koloniseren.

Bij een beperkte hoeveelheid aan materiaal is compost thee, en trouwens ook het gebruik van plantengieren(hetzelfde idee) een goede methode om een groot oppervlakte toch te voorzien van een injectie van allerhande organismes.

Het gaat trouwens ook niet alleen om de organismes die je kweekt, maar ook om de voedingsstoffen en allerhande andere moleculen die erin zitten, gewoon om het nog eens extra ingewikkeld te maken.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

@ Balto. Het gaat om een rijk en gevarieerd bodemleven. Geen of-of! Geen verbod op schimmels in de moestuin...integendeel, zeker de diverse mychorrizza-schimmels, die symbioses aangaan met planten en ze zo voeden en beschermen tegen plagen zijn enorm nuttig.

Toch hebben kortlevende planten (de meeste groenten in de moestuin zijn 1 of 2 jarigen) vooral ook een rijk bacterie-leven nodig om zich goed te ontwikkelen. Het een spreekt het ander niet tegen!

Ik kwam net dit artikeltje tegen van Marc Siepman (de vertaler) waarin je dezelfde gedachten ook weer wat terug vindt. Zowel het belang van een rijk bodemleven in alle vormen als de werking van schimmels en bacteriën in afbraak en voedingsprocessen voor planten komen er ter sprake. Hier de link. (Even doorscrollen naar bladzijde 6!)

http://www.de12ambachten.nl/pdf/nieuwsbrief%20155.pdf

Ik denk dat je mijn post verkeerd begrepen hebt, want dit is ook juist wat ik bedoel. Dat groentes vooral bacterien nodig hebben, maar óók schimmels, alleen in mindere mate.

Heeft er iemand ervaring met compost thee maken in grote hoeveelheden?

Ik zou zo'n 1000 liter willen maken die ik dan via mijn druppelsysteem aan de plantjes kan geven.

Moet ik dan gewoon langer wachten (dus een week of langer beluchten) of moet ik dan ook een grotere hoeveelheid compost toevoegen?