0xygen Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Hallo iedereen, Ik heb tomatenplanten gekocht bij de lidl en een paar zelf gegroeid. De planten groeien goed maar soms heb ik naar beneden gekrulde bladeren in de top(is dit goede of slechte krul)? Wat mij verder op viel is dat er op een plant een bult aan de onderkant van de stam zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rico Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 over de bulten kan ik niet heel veel zeggen, daar hebben andere mensen meer verstand van: https://www.moestuinforum.nl/tomaten-plant-romaten-t9823.htmlook over de bladeren is wat te vinden: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/gekrulde-bladeren-in-de-kop-van-de-tomatenplant-krulkoppen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Die bulten zijn wortelbeginsels. Als je de plant dieper in de grond plaatst groeien daar "extra" wortels uit. Veel mensen planten dieper om dat te stimuleren. Met dit blad is helemaal niks mis. Het is een jonge plant. Ziet er prima uit. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted April 26, 2015 Author Share Posted April 26, 2015 Bedankt voor het compliment. Ik heb de betreffende planten wat meer grond gegeven. Hopelijk krijg ik nu nog meer wortels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Zou ze ook niet teveel ondersteunen met die klemmetjes. Als je ze los houdt en er elke dag even een paar keer aan schudt (of de ventilator een tijdje erop zet) dan krijg je steviger stelen aan de planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted April 26, 2015 Author Share Posted April 26, 2015 Voor tomaten gebruiken ze toch meestal spiralen? die ondersteunen toch ongeveer hetzelfde als die klipjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 In een spiraal kan de stam van de tomaat ongehinderd dikker worden. Als je zo'n klem niet op tijd verwijdert klemt hij op een gegeven moment letterlijk de stam af en hindert de verdere groei. Zo te zien is dat bij jou nu al ongeveer het geval. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted April 26, 2015 Author Share Posted April 26, 2015 Als je het over die onderste foto hebt, die klem was naar beneden gevallen. Daarom lijkt het alsof hij hem klemt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Dat stokje en de klemmetjes zouden sowieso niet nodig moeten zijn. Ondersteuning zoals een spiraal komt pas als ze groter zijn, hier zodra ze buiten staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 okee, dan haal ik het eraf. Gaan ze nu op eigen kracht staan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Mocht je bijvoorbeeld katten hebben die wel eens in de vensterbank springen zou ik de klemmetjes lekker laten zitten. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 Geen katten hier, nog niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts