Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bladeren snijboonplanten worden geel


Lisa

Aanbevolen berichten

De foto's spreken eigenlijk voor zich, de snijboonplanten (links) worden geel maar de sperzieboonplanten ernaast lijken nergens last van te hebben. Ik heb twee weken geleden nog een beetje mestkorrels voor groenten aan ze gegeven omdat ze in een vrij kleine pot zitten (5 planten in een pot van 30cm). Ik zag ook dat op aantal bladeren hele kleine zwarte stipjes verschenen. Ik heb geen ongedierte kunnen ontdekken dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Ik behandel ze allemaal hetzelfde en aan de bovenkant van de planten lijkt er (nog niets) aan de hand, weet iemand wat het probleem kan zijn?

 

ndx669.jpg

 

2cicgvb.jpg

 

357f5va.jpg

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm stikstofgebrek lijkt me waarschijnlijk, maar je zegt dat je ze twee weken geleden nog hebt gevoed, misschien nog wat rijke compost of organische mest geven zou ik zeggen. Kou kan ook een oorzaak zijn van geelverkleuring, ik zie het zelf nu ook in mijn kas, de omstandigheden zijn nogal drastisch veranderd de afgelopen week, en planten hebben tijd nodig zich aan te passen. Trouwens ook je spreciebonen lijken wat geel op de foto.

misschien kun je ze beter buiten uitplanten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfelde inderdaad al aan de potgrootte, maar ik had gekeken op de website Diana's Moestuin en daar stond dat er in een pot van 40 cm wel 15 planten konden, dus ik dacht dat 5 planten in een pot van 30 cm makkelijk zou kunnen. Ik heb een voorbeeld gevonden van stikstofgebrek bij stokbonen wat er echt sprekend op lijkt (hieronder), dus ik denk dat ik maar op zoek ga naar mest met een hoog stikstofgehalte.

 

20h5a2d.jpg

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vandaag ben ik dus even naar het tuincentrum geweest, op zoek naar iets met veel stikstof. Ik heb uiteindelijk een pak bloedmeel meegenomen. Thuis heb ik 2 eetlepels opgelost met water en bij de bonen gegoten, dus hopelijk knappen ze er wat van op.

 

En ik had echt niet verwacht dat bloedmeel zou ruiken naar waterlelies met een vleugje lavendel ofzo , maar man oh man wat stinkt dat spul zeg. Gatverdamme! Een paar rozenblaadjes erdoorheen had geen kwaad gekund. Ik hoop dat m'n planten me gaan belonen voor al mijn zorg. Bezig zijn met koeienstront, in de kas nieuwe diersoorten ontdekken zoals ranzige vliegen, vunzige kevers en kruiperige spinnen, schimmels afschrapen van de grond van de planten in de kas, helemaal met dat pokkeweer van de laatste dagen en als klap op de vuurpijl een smakelijk drankje maken van bloedkorrels.

 

Wat een blamage! Daar denk je toch niet bij na als je die Rob Verlinden ziet met z'n 'pragtigge petuniahs' en 'ff snoeiuh'.

Nee de waarheid is hard..., keihard.

 

Maar desalniettemin vind ik het toch best leuk allemaal hoor je eigen eten kweken. Ik moest dit gewoon even kwijt.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bezig zijn met koeienstront, in de kas nieuwe diersoorten ontdekken zoals ranzige vliegen, vunzige kevers en kruiperige spinnen, schimmels afschrapen van de grond van de planten in de kas, helemaal met dat pokkeweer van de laatste dagen en als klap op de vuurpijl een smakelijk drankje maken van bloedkorrels.

 

 

Ik krijg ineens die beelden van Zweinstein, ... en daar hadden ze ook nog eens een leuke kas!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het geven van het drankje 'a la Zweinstein' lijkt het alleen maar erger geworden. De bladeren zijn zo mogelijk nog geler en en slapper geworden.

Dus ik ben nog wat aan het googelen geweest en wat las ik dat de symptomen waren bij kaliumgebrek; ook gele bladeren!

Misschien heb ik het juist nu dus erger gemaakt door er extra stikstof bij te gooien. Iemand ervaring hier dat je door kaliumgebrek ook gele bladeren kan krijgen?

Ik zal wel balen als dat zo is, heb 13 euro uitgegeven aan dat pak bloedmeel. Misschien weet iemand een adresje waar je goedkoop kalium kan kopen?

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het geven van het drankje 'a la Zweinstein' lijkt het alleen maar erger geworden. De bladeren zijn zo mogelijk nog geler en en slapper geworden.

Dus ik ben nog wat aan het googelen geweest en wat las ik dat de symptomen waren bij kaliumgebrek; ook gele bladeren!

Misschien heb ik het juist nu dus erger gemaakt door er extra stikstof bij te gooien. Iemand ervaring hier dat je door kaliumgebrek ook gele bladeren kan krijgen?

Ik zal wel balen als dat zo is, heb 13 euro uitgegeven aan dat pak bloedmeel. Misschien weet iemand een adresje waar je goedkoop kalium kan kopen?

 

Koffiedrap... gewoon het spul dat achter blijft in het filter... en als jijzelf aan de senseo bent, gewoon even bij de buurvrouwen informeren... of ze de drap voor je willen bewaren... daar zit kalium en magnesium in... gaat de plant niet van groeien (wel van de stikstof), maar wordt er wel mooi stevig en groen van... ze hebben van alles wat nodig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me stug dat het om een stikstofgebrek gaat. Vlinderbloemigen maken dat namelijk "zelf" aan, doordat ze handig samenleven met bacterien in de grond. Grond waar bonen op stonden is altijd relatief stikstofrijk.

 

Het ligt voor de hand dat het om wat anders gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gele stokbonen in mijn kas lijken weer een beetje groener te worden, ook groeien ze nog gewoon door, het eerste boontje heb ik vandaag gespot. Na een paar dagen geleden bloedmeel erbij gedaan te hebben heb ik vanochtend kalium erbij gedaan en water gegeven. Geen idee of het zo snel werkt maar ze leken iets groener.

Ik ben dus voorzichtig optimistisch.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet het even opzoeken maar ik zou me niet al te druk over het blad maken. Het gaat vooral om de bloemen den uiteindelijk de peulen die eraan komen. Is je grond niet te zuur? anders eenvoudig beetje algenkalk toevoegen.

 

Ik heb gewone potgrond gebruikt, volgens de verpakking moet de ph tussen de 5,5 en 6,5 liggen. Is dit te zuur voor bonen?

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze houden nogal van voedzame grond, sommige oudere tuinders maken een geul in februari/maart met wat gft om een vruchtbare geul te creeren voor de snijbonen... Sperziebonen houden van ph tussen 5.5 en 7... Ik weet niet of je ze permanent in potten laat staan want dan hebben ze misschien af en toe wat bijvoeding nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...