Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bevroren aardappelplant !!

custersfrank

Recommended Posts

Help.

Had ik eindelijk de aardappelen een paar cm boven de grond, hebben we gisterennacht nachtvorst gehad.

Nu zeggen ze bij ons op het tuinencomplex dat je gewoon de plantjes op de grond af moet knippen en dan komen ze weer op.

Maar voor ik dat ga doen is er Miss hier iemand anders hier met ook een gouden tip

Ik zou ze in ieder geval aanaarden totdat het blad goed onder de grond is, zodat nog een keer nachtvorst niet helemaal met ze afrekent. Of een vliesdoek er overheen. Zorg dan wel dat het doek de bladeren niet raakt anders bevriezen op die plekken de aardappelen alsnog.

Kwestie dus van de weerberichten goed in de gaten houden en als er nachtvorst voorspeld wordt, dan beschermende maatregelen nemen.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Als de plantjes nog klein waren toen ze bevroren dan groeien ze er waarschijnlijk nog wel weer doorheen.

Hebben hier vaak last van late nachtvorst en hebben de aardappelplantjes daarna nog nooit afgeknipt.

Ze zeggen dat ze echt bevroren zijn geweest. De blaadjes zijn nu zo'n 3 tot 5 cm boven de grond en sommige plantjes zijn donkergroen en sommige van de zelfde sort aardappel zijn lichtgroen.

Ze zeggen dat de donkergroene bevroren zijn geweest.

Zijn de plantjes werkelijk bevroren? Hoe zien ze eruit?

De aardappels op de foto van simon zien er precies zo uit als die van mijn (zeer ervaren) overbuurman sinds de nachtvorst. Hij has ze niet beschermd, maar ze lijken er geen dramatische schade van te hebben gekregen en groeien lustig door. Geen aardappelziekte dus

Míjn aardappelen daarentegen, die ik driftig had aangeaard (tot zover dat kon) hadden in de loop van koningsdag natuurlijk hun kopje weer boven de aarde gestoken en zijn prompt in de nacht bevroren geraakt. Ze lijken er wel bovenop te komen hoor, maar toch... het voelt niet eerlijk

Ik sprak gisteren met mijn tuinoverbuurman. Hij bleek de aardappelplanten wel beschermd te hebben, de ene helft door ze met potten te bedekken en de andere helft met een doek of zeil. Dat laatste hielp wel, het eerste niet, zei hij.

Ik was op vakantie toen de vorst het aardappel loof met de grond gelijk maakte, maar ze lopen weer uit.

Niet alleen nieuwe scheuten vanuit de knol, maar ook opnieuw vanuit de afgevroren stengels.

Er hoeven in ieder geval geen nieuwe de grond in. Ben benieuwd wat het oplevert.