custersfrank Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Help.Had ik eindelijk de aardappelen een paar cm boven de grond, hebben we gisterennacht nachtvorst gehad. Nu zeggen ze bij ons op het tuinencomplex dat je gewoon de plantjes op de grond af moet knippen en dan komen ze weer op.Maar voor ik dat ga doen is er Miss hier iemand anders hier met ook een gouden tip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piggy Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Zijn de plantjes werkelijk bevroren? Hoe zien ze eruit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Ik zou ze in ieder geval aanaarden totdat het blad goed onder de grond is, zodat nog een keer nachtvorst niet helemaal met ze afrekent. Of een vliesdoek er overheen. Zorg dan wel dat het doek de bladeren niet raakt anders bevriezen op die plekken de aardappelen alsnog.Kwestie dus van de weerberichten goed in de gaten houden en als er nachtvorst voorspeld wordt, dan beschermende maatregelen nemen. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Als de plantjes nog klein waren toen ze bevroren dan groeien ze er waarschijnlijk nog wel weer doorheen.Hebben hier vaak last van late nachtvorst en hebben de aardappelplantjes daarna nog nooit afgeknipt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 ja komt goed, alleen heb je wat later oogstwij hebben de bevroren frieslanders aangeaard en voorzien van vliesdoek en er zijn nu al nieuwe groene stukjes te zien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
custersfrank Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Ze zeggen dat ze echt bevroren zijn geweest. De blaadjes zijn nu zo'n 3 tot 5 cm boven de grond en sommige plantjes zijn donkergroen en sommige van de zelfde sort aardappel zijn lichtgroen.Ze zeggen dat de donkergroene bevroren zijn geweest. Zijn de plantjes werkelijk bevroren? Hoe zien ze eruit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
custersfrank Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Maar ik ga ze niet afknippen. Zal afdekken met aarde en kijken wat het wordt.Tanks voor de tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Enkele van mijn aardappelplanten hebben ook wat vorstschade. De bevroren bladeren verwijderen of eraan laten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
buitenvogel Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 ik denk eerder dat jouw planten de aardappelplaag hebben dan dat ze bevroren zijn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 nu al paniek zaaien over de aardappelziekte? is dat niet wat vroeg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
custersfrank Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Zoals de foto van Simonvb hebben verschillende mensen ook zo hun aardappelen er op staan. Bij mij zijn ze zo hoog nog niet Ik zal dit weekend een foto maken en deze hier ook op zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
buitenvogel Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 http://www.groen.net/Article.aspx?id=20487 hier zeggen ze ook dat het al eind april begin mei kan. En ik heb al op zieke tomatenplanten zien staan in winkels. Dus ik denk dat het nu al kan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vuur Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 De aardappels op de foto van simon zien er precies zo uit als die van mijn (zeer ervaren) overbuurman sinds de nachtvorst. Hij has ze niet beschermd, maar ze lijken er geen dramatische schade van te hebben gekregen en groeien lustig door. Geen aardappelziekte dus Míjn aardappelen daarentegen, die ik driftig had aangeaard (tot zover dat kon) hadden in de loop van koningsdag natuurlijk hun kopje weer boven de aarde gestoken en zijn prompt in de nacht bevroren geraakt. Ze lijken er wel bovenop te komen hoor, maar toch... het voelt niet eerlijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 http://www.groen.net/Article.aspx?id=20487 hier zeggen ze ook dat het al eind april begin mei kan. En ik heb al op zieke tomatenplanten zien staan in winkels. Dus ik denk dat het nu al kan... het kan... alles kanmaar half april terwijl het nog vriest is wel heel koud. vorst is een meer logische verklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vuur Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Ik sprak gisteren met mijn tuinoverbuurman. Hij bleek de aardappelplanten wel beschermd te hebben, de ene helft door ze met potten te bedekken en de andere helft met een doek of zeil. Dat laatste hielp wel, het eerste niet, zei hij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Ik was op vakantie toen de vorst het aardappel loof met de grond gelijk maakte, maar ze lopen weer uit.Niet alleen nieuwe scheuten vanuit de knol, maar ook opnieuw vanuit de afgevroren stengels.Er hoeven in ieder geval geen nieuwe de grond in. Ben benieuwd wat het oplevert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts