Broek Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Is het waar dat je bamboe bonenstaken ieder seizoen moet ontsmetten?Klopt het dat er anders een diertje inzit die de planten aantast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Nooit van gehoord maar ge maakt me nieuwsgierig. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Misschien net zoals bij potten? Zelfnooit gedaan of gehoord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerritr1955 Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Ik weet het niet en heb er ook nooit van gehoord, maar het lijkt mij niet nodig als ze de hele winter buiten gelegen hebben.Dan zijn de beestjes wel doorgevroren.En wat zou je moeten doen als je ze ontsmet hebt en er daarna beestjes in komen ?Ongedierte hou je toch niet zo gemakkelijk uit je moestuin hoor. Quote Hortus est amicus meus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Heb wel eens gehoord vanwege schimmels, maar niet vanwege beestjes. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cherna Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Hoe ontsmet je bamboe eigenlijk? Kokend water erover? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoAa Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Kort met een gasbrander eroverheen, dat doodt in elk geval mogelijke schimmels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uppy Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Ik gebruik apothekersalchohol 80%. Quote https://www.facebook.com/pages/Uppys-moestuin/429899817149798 Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Waarom zou je lukraak schimmels bestrijden? Ik kan hier geen enkele goede reden voor bedenken!!! 1. Vele schimmels zijn uitermate nuttig en zelfs nodig.2. Sporen vliegen overal rond...dus als ze al schadelijk zouden zijn, is de kans minimaal dat ze uit die bamboe komen. 3. Houtschimmels zijn niet schadelijk voor planten/bonen. Ik ken geen schimmels die teelt van bonen e.d. ernstig bedreigen, die in bamboe zouden overleven en jonge planten weer zouden besmetten.4. Chemische schimmel-doders zijn ronduit zeer schadelijk. De schimmels die echt bedreigend of kwalijk zijn voor mensen (bijv. kalknagel, zwemmers-exceem, en nog veel ernstiger: resistente in ziekenhuizen) zijn bijna niet meer te bestrijden vanwege dat fungiciden niet of bijna niet meer werkzaam zijn (resistent) doordat ze te pas of onpas worden gebruikt in veel te grote hoeveelheden. Gebruik ze niet, als het even kan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoAa Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Het gaat volgens mij meer om het ontsmetten van gebruikte staken na een seizoen, zodat je eventuele achtergebleven ziektes niet meeneemt voor je volgende seizoen. Niet zozeer het doden van alle mogelijke schimmelsoorten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 welke ziektes overleven dan op bamboehout? en ook nog tijdens de vorst in de winter?en wat is het nut hiervan wanneer je bonen niet ziek zijn?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Lijkt me volkomen overbodig. Welke ziektes worden zo (misschien? eventueel?) overgedragen dan? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Ik had hier ook nooit van gehoord. Lijkt me ook onzinnig, als je me eerlijk vraagt. Dweilen met de kraan open. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts