Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bonenstaken ieder seizoen ontsmetten? Beestjes?

Broek

Recommended Posts

Ik weet het niet en heb er ook nooit van gehoord, maar het lijkt mij niet nodig als ze de hele winter buiten gelegen hebben.

Dan zijn de beestjes wel doorgevroren.

En wat zou je moeten doen als je ze ontsmet hebt en er daarna beestjes in komen ?

Ongedierte hou je toch niet zo gemakkelijk uit je moestuin hoor.

Hortus est amicus meus.

Waarom zou je lukraak schimmels bestrijden? Ik kan hier geen enkele goede reden voor bedenken!!!

1. Vele schimmels zijn uitermate nuttig en zelfs nodig.

2. Sporen vliegen overal rond...dus als ze al schadelijk zouden zijn, is de kans minimaal dat ze uit die bamboe komen.

3. Houtschimmels zijn niet schadelijk voor planten/bonen. Ik ken geen schimmels die teelt van bonen e.d. ernstig bedreigen, die in bamboe zouden overleven en jonge planten weer zouden besmetten.

4. Chemische schimmel-doders zijn ronduit zeer schadelijk. De schimmels die echt bedreigend of kwalijk zijn voor mensen (bijv. kalknagel, zwemmers-exceem, en nog veel ernstiger: resistente in ziekenhuizen) zijn bijna niet meer te bestrijden vanwege dat fungiciden niet of bijna niet meer werkzaam zijn (resistent) doordat ze te pas of onpas worden gebruikt in veel te grote hoeveelheden. Gebruik ze niet, als het even kan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het gaat volgens mij meer om het ontsmetten van gebruikte staken na een seizoen, zodat je eventuele achtergebleven ziektes niet meeneemt voor je volgende seizoen. Niet zozeer het doden van alle mogelijke schimmelsoorten.

Lijkt me volkomen overbodig. Welke ziektes worden zo (misschien? eventueel?) overgedragen dan?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.