Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vilten

Featured Replies

Geplaatst:

Een centraal topic voor het maken van vilt met losse wol. zowel droogvilten/naaldvilten als natvilten met water en zeep.

ben zelf nog een beginner. tot nu toe alleen nog balletjes gevilt van lontwol. Op de MTFD een beetje ruwe wol van ousantschaapjes gekregen dus binnenkort daarmee aan de slag.

Wie heeft er meer ervaring en wil deze kennis delen??

Geplaatst:

Niet meer ervaring maar ik wil wel volgen en leren. ..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb allebei wel gedaan.(tas) Ik heb e.e.a. nog liggen, en doe nu inspiratie op via Pinterest(waldorf) Ik vind vooral die seizoenfeetjes erg leuk,maar ook bruikbare dingen,zoals die om de zeep van Yasmin zitten.

Geplaatst:

Ben wel nieuwsgierig naar de foto's van jullie kunstwerk en het proces wat er aan vooraf ging.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb laatst een viltworkshop gedaan bij iemand anders (je leert altijd kleine dingetjes als je bij iemand anders in de keuken kookt )

Helaas niet een serie van de diverse stadia:

2015-07-16-1398161437057532.55

2015-07-16-1338781437057536.56

Eerst een lapje gemaakt met natvilten, daarna nog met naaldvilten kleine detaills aangebracht, kraaltjes hier en daar, willekeurig met stiksel (hand) lijnen geaccentueerd, dringend mezelf ingehouden om niet te overdrijven, daarna een dummie gekocht in de Witte Boekenhal (voor 3,50 heb je een blanco gebonden boek), kaft geplakt, en jaaa... ik ben er happy mee. Geen idee wat ik in het boek ga schrijven, maar heb wel zin dit te herhalen en te perfectioneren (met name het plakwerk, want dat was nog wat stuntelig)

• 8 jaar later...
Geplaatst:

Vandaag een cursus vachtvilten gedaan, zo leuk! Was eigenlijk makkelijker dan gedacht, wel veel werk. Dit was een stuk van een vacht van een Utrechts heideschaap uit het gebied Den Treek. Ook nog een vacht meegenomen om thuis te verwerken.

Links bovenin mijn vachtje :) (naast de grijze)

20240607_121535.thumb.jpg.4b5ada68f99b802911fff47bd1b6b5a3.jpg

Deze dus, hier nog nat. Na het drogen ga ik 'm nog uitborstelen.

20240607_114711.thumb.jpg.b13105183319467b5f35af0f19544fff.jpg

Geplaatst:

Heb je dan de hele vacht vervilt om als kleedje te gebruiken of zo?

Geplaatst:

Dit is een gedeelte van een vacht, ongeveer een 1/2 - 1/3e omdat we ander tijd te kort hadden tijdens de cursus omdat het veel werk is. En inderdaad dan als kleedje.

Geplaatst:

Ik ben abuis. Als je wol vervilt, wordt het een soort dreadlock. Ik zie altijd alleen vachten met zachte haren. Kambaar zeg maar.
Gaat het bij jou dan anders worden of wordt er met vervilten een kambaar vachtje bedoeld?
En hoe vervilt je dan?

Wel superleuk zo’n cursus!

Geplaatst:

De achterkant van de vacht vervilt je, dus de scheerkant. Die vervilt je op een dun laagje gekaarde wol. Zo creer je dus een nieuw vel aan de achterkant. De voorkant vervilt je niet, dus blijft zacht. Door het bewerken wel iets aan elkaar maar dit kun je weer kammen als je wilt.

Geplaatst:

(toevoeging 🙂) Met name de wol van heideschapen is geschikt omdat ze uit verschillende onderdelen bestaat.

De ondervacht (waar je de gekaarde wol tegen legt) vervilt het snelst, terwijl het haar gedeelte veel moeilijker vervilt, waardoor je dus mooie lokjes overhoud.

Sommige soorten wol vervilten bijna helemaal niet, zoals Texelaar en bij andere hoef je alleen te wachten op een beetje regen en dan er boos naar kijken, zoals Ouessant.

Maar wat Wortel al aangeeft, het vervilten van een volledige vacht is zwaar werk en duurt wel even. Ik heb zelf wel eens een elektrische schuurmachine aangepast als hulp 😬

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
17 uren geleden, woldistel zei:

Sommige soorten wol vervilten bijna helemaal niet,

weet je ook iets over zwartbleskop schaap? Ik heb twee vachten nl. En om te spinnen ( als dat nog lukt, 40 jaar niet meer gedaan)  de andere kan ik dit eventueel wel mee proberen.

Wortel kan je misschien iets meer vertellen over de werkwijze? Met foto’s ook?

Op 8-6-2024 om 07:43, Wortel zei:

omdat het veel werk is.

Geplaatst:

@appelvrouw Dat spinnen heb je vast zo weer te pakken, dat is net als fietsen, dat verleer je niet.

Ik spin bijna niet meer, mijn mojo is weg. Brei en weef enzo ook. Maar komt vast wel eens terug (moet ook wel want de halve zolder ligt nog vol met wol, echt verschrikkelijk hoeveel soorten en kleuren en vachten ik verzameld heb in de loop der tijden 🤭, maar ik stond ook regelmatig met een kraampje met vanalles op wolmarkten enzo.)

Zwartbles zou niet mijn eerste keus zijn om te gaan vachtvilten als je dat nog nooit eerder hebt gedaan. Net als Texelaar of Melkschaap. Het kan wel, hoor, maar je moet er wel flink meer moeite voor doen. De beginselen aanleren met Heideschaap en kaardvlies van bergschaap of steenschaap gaat wat lichter. 

Maar misschien is er bij jou in de buurt wel ergens een cursus vachtvilten.

Geplaatst:

Ik heb dus nog een grote vacht liggen om te doen, daar kan ik wel werkfoto's bij maken met uitleg. Nu nog een dag zonder regen en werk....

Geplaatst:

Dergelijke vacht kan ook als camouflage dienen voor sommige poezen 😸

IMG_20240623_082215461.thumb.jpg.038ec3a20acf77aca628cc38e16f12ea.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.