SuusP Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Balen... ik was vast van plan om bij 50 cm hoogte direct de toppen uit de tuinbonen te halen ter preventie, maar het is al zo ver: luis in de topjes. En ze zijn pas 40 cm hoog (wel al in bloei gelukkig). Wat is nu het beste? Alsnog toppen, zo goed en kwaad als het gaat luizen eraf spuiten en behandelen met spiritus/zeep mix, of allebei? Of andere tactiek?De planten staan op redelijk schrale bodem, dat zal wel deel van het probleem zijn. Ik heb inmiddels wat goed verteerde stalmest kunnen bemachtigen, dat ligt nu tussen de planten om ze langzaamaan een beetje extra van voeding te voorzien.Volgend jaar zaai ik ze in november, dan ben ik hopelijk de luizen voor (maar goed, dat was dit jaar helaas geen optie...). Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 sorry, spuiten die hap denk ik, hadden ze maar niet zo vroeg moeten wezen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Okidoki, dan ga ik morgen even aan de slag met groene zeep. Mits het droog blijft natuurlijk, anders wordt het een lastige kwestie Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 ennuh: voorzaaien in november heeft wel wat risico natuurlijk, onze eigen voorzaaier was alles kwijt door een flinke hagelbuiennuh: koemest werkt wel heel langzaam, misschien is een gier sneller? ofwat bloedmeel of wat kunstmest?ennuh: als je toch topt wel lekker opeten die topjes hè Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Topjes met luis opeten? Yummie... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Heb ook al luis in de tuinbonen, dus dat wordt ook sproeien. Wekelijks herhalen helpt wel, dus dat moet dan maar, want anders worden het wel heel veel luizen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Typisch, het luizenprobleem in de zwarte bes heeft zichzelf opgelost, geen luisje meer te zien, waarschijnlijk dankzij de sluipwespen en wat lieveheersbeestjes. Zou je denken dat er toch een paar sluipwespen op de tuinbonen terecht zouden zijn gekomen, er zijn honderden jonge sluipwespjes geboren. Maar ho maar. Zouden ze de zwarte bonenluis niet lekker vinden? Of zouden de luisjes te diep tussen de toppen verstopt zitten? Lieveheersbeestje dat ik op de tuinbonen zette, deed bij het eerste kleine mini zwarte miertje. HEEELPIE!!! EEN MIER!!! REDT MIJ!! AAHH!! REN!! REN!!Wat een mietje... Dit weekend maar even kijken wat ik ga doen, nog een keer met de brandnetelgier/knoflookextract aan de gang, of de planten toppen. Inmiddels zijn ze wel mooi de hoogte in aan het gaan. Dus waarschijnlijk wordt het dan toppen. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 De dille, is trouwens ten onder gegaan als ienieminie kiemplantjes zijnde aan de luizendruk, alhoewel dat een groen luisje was. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 De planten staan op redelijk schrale bodem, dat zal wel deel van het probleem zijn.Meestal is dat het probleem. Als de grond schraal is, worden tuinbonen iel en zwak, vooral in de toppen, ze kunnen het niet meer aan en worden aangevallen door luizen. Ik zou ze gewoon toppen en alles waar het zwart van de luis ziet mee verwijderen. De planten hoeven dan niet verder te tobben met die luizen en dan nog groeien ook, kunnen nu gewoon lekkere tuinbonen aan gaan maken voor je, de koemest lusten ze vast wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Ik blijf het echt typische vinden. Het barst van de luizen, maar op het merendeel van de planten 'verdwijnen' ze. Hele populaties bouwen zich op en gaan ten onder. Behalve dus de zwarte bonenluis op de tuinbonen en de kamille. Kan iemand mij dat uitleggen? Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Hier de tuinbonen met luis uitgetrokken, kost wel wat planten en bonen maar helpt wel goed. Helaas ook luis in de artisjok, die heb ik maar gespoten. Dit jaar voor het eerst 2 bloemknoppen, wie weet wordt het nog wat dit jaar. Zou eigelijk een soort zijn die in een jaar en jaarlijks bloemen geeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikketim Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Is het geen oplossing om wat oost indische kers bij die tuinbonen te zetten ? Ik heb hetzelfde gedaan bij de rozen van mijn vrouw. Op die rozen is geen enkele luis te bespeuren , op de oost indische kers zitten verschillende kolonies. Ik laat ze daar maar zitten. Daar kunnen ze geen kwaad en lokken ze hopelijk nog nuttige insecten. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Ik heb wel iets wat misschien werkt gewoon cola spuiten op de planten. las dit op een site. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts