IlonaRazzy Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Hallo allemaal ik had een vraagje.. De laatste weken wordt de tuin geplaagd door een groene luis. Ze zitten echt overal, maar voornamelijk op de bramenstruik. Ik heb geprobeerd met spiritus en dreft, maar zonder succes. Daarna ecologische bestrijding gekocht, ook geen succes. Het zijn er gewoon teveel en ik vrees dat ze ook bij de buren zitten en elke keer terugkomen naar mijn tuin oid Gezien wij in een nieuwbouwwijk wonen en jongeren tegenwoordig hun tuinen dichtstraten is er weinig groen in de wijk en ik heb het idee dat er helemaal geen natuurlijke bestrijders zijn voor de luizen. Lieveheersbeestjes heb ik hier nog nooit gezien. Nu las ik dat je online lieveheersbeestjes kan bestellen en dan wilde ik insectenhuisjes kopen zodat ze ook blijven... Maar... omdat alles hier nog uit balans is vraag ik me af of het slim is. Als ik lieveheersbeestjes bestel dan eten die alle luis op, maar wat dan? Heb ik dan een lieveheersbeestjes plaag? Of werkt dat niet zo? Ik vraag me echt af wat nu wijsheid is, maar ik baal wel flink van al het luis in de tuin hoor...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 die lvhb sterven een gruwelijke hongerdood....of ze vliegen gewoon weg natuurlijkwaarom spuit je niet wat vriendelijks? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IlonaRazzy Posted May 16, 2015 Author Share Posted May 16, 2015 Die tip heb ik van dit forum gewoon, daar wordt gezegd dat dreft met klein beetje spiritus niet schadelijk is: het-kopen-van-nuttige-beestjes-t8915.html Er wordt ook gesproken over de harde straal van tuinslang erop zetten maar dat lijkt me niet zo'n succes met de plantjes hier... Ook wordt er gesproken over ecologische bestrijdingsmiddelen, dus ook dat geprobeerd. Wat vindt jij wel vriendelijk om te spuiten en kan volgens jou effectief zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Je zou kunnen kiezen om niet de lieveheersbeestjes online te kopen , maar de larven er van. Die kunnen niet vliegen en vliegen dus niet weg. Een larve van een lieveheersbeestje is een moordmashine. die eet nog 2 a 3x zoveel luizen op als een pappa of mamma lieverheersbeestje. overigens het bekende recept : 1 liter water en 3 druppels dreft en een half theekopje spiritus is ook heel effectief hoor, en totaal onschadelijk. ( nou ja. zure regen is ook schadelijk duss... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IlonaRazzy Posted May 16, 2015 Author Share Posted May 16, 2015 Thanks bit! Het was inderdaad jouw post die ik opgevolgd had, van om de drie dagen spuiten. Ik weet niet of het dan door de regen misschien niet gewerkt heeft? Maar in ieder geval na twee weken nog geen resultaat dus ben ik nu gaan denken aan lieveheersbeestjes. Heb net bij de intratuin een huisje gekocht en bloemen voor lieveheersbeestjes!! Als alles goed en wel er is, is dat voldoende voor de larven om te overleven, of gaan ze dan alsnog echt heel zielig dood van de honger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Blijkbaar kun je ipv spiritus ook brandnetelgier gebruiken. Zie hier: http://onlinetuinieren.nl/home/tuinideeen/milieuvriendelijke-huismiddeltjes-tegen-bladluizen.html Overigens zijn bladluizen aangetrokken tot overbemeste planten. Bv hier kun je lieveheersbeestjes/larven bestellenhttp://www.adavalue.com/nl/tuin/index.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Brandnetelgier werkt ook prima ja. Zie ook de topics daar over. Huisjes kopen voor lieveheersbeestjes / larven kan, maar geven niet een extra overlevingskans ofzo denk ik ? ( eten )Cru gezegd, boeit dat overleven van de larven ook eigenlijk niet zo toch ? Je wilt dat ze wat te eten hebben ( de luizen ) en nadat die op zijn ( luizenplaag weg ) mogen die larven wel lieveheersbeestje worden om vervolgens lekker wegvliegend hun weg te zoeken toch ? Huisjes. Nooit zo begrepen. ( = ook weer een ander topic ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demier Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Lieveheersbeestjes vliegen overal en de larven zullen ook niet omkomen, die vinden hun weg gelijk de vliegen, die kom je overal tegen.Het beste is om eens de natuur in te gaan en het leven daar eens te onderzoeken.Lijkt wel of eenieder nog denkt dat de melk uit de fles komt..Lieveheersbeestjes komen overal voor zelfs in de steden, worden daar door de wind heengedragen.Om deze in het wild t zoeken, ga naar een zonnig veld waar de brandnetels staan, op een zonnige dag zitten daar de beestjes, kleine gele propjes zijn de eitjes, neem die mee aan het stuk brandnetel en zet in de buurt van de luis.Na een tijdje zullen de eitjes uitkomen en de larven zwart met oranje geele rugstreep zellen hun werk doen.Na een tijd zullen de larven weer verpoppen naar vbeestjes en een aantal zal wegvliegen een deel zal blijven en een deel zal opgegeten worden.Dat is de natuur die zijn werk doet.gr Mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IlonaRazzy Posted May 17, 2015 Author Share Posted May 17, 2015 Thanks voor alle tips!! Kan er wel een hoop mee inderdaad en de links zijn enorm handig @Demier; bij onze Jumbo komt melk uit een pak hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerritr1955 Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Luizenpotjes maken en ophangen. Quote Hortus est amicus meus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Het is gewoon het moment van de bladluis. Naar mijn gevoel iets later dan vorig jaar. Over een paar weken zijn die over hun piekmoment heen en worden ze vrolijk opgegeten door hun belagers. Gewoon stukwrijven, hard aangetaste toppen verwijderen en wachten tot de natuur voor evenwicht zorgt. Alleen bij zwakke planten wil het soms niet lukken, maar dan zet ik wel iets anders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Ik heb geprobeerd met spiritus en dreft, maar zonder succes. Dreft werkt niet, maar vloeibare bruine zeep (Marseille zeep) werkt echt super. Voor elke liter water voeg je 2 eetlepels vloeibare bruine zeep toe + 2 eetlepels brandalcohol.Ik gebruik het hier in Corsica ook en het is zo'n beetje de biologische round up tegen luis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Weet ik niet wat luizenpotjes zijn. Wat zijn dat ? @scubapat. Leuke boude bewering : "Dreft werkt niet" Geeft helemaal niks als je vind dat het bij jou niet werkt. Maar bij mij werkt het al tig jaar prima hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Dat kan prima zijn hoor, maar...Heb in het verleden boterboontjes gehad die vergeven waren van de luis.Ik geef voorkeur aan bio-sproeidingen dus een oplossing gemaakt van dreft - alcohol en meerdere dagen gesproeid. Resultaat NUL Op aanraden van mijn buurman (collega-moestuinder) de dreft vervangen door vloeibare bruine zeep en nu werkt het als een tierelier Maar, "if it works it works" dus doe gerust verder met dreft... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IlonaRazzy Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Bij mij werkte het helaas ook niet met dreft en spiritus, maar zoals ik al zei volgens mij behandel ik gewoon niet alles (zit het in tuin van buren bijvoorbeeld) en komen ze terug. Want ik zie dat het op mijn planten zelf echt wel effect heeft op het moment dat ik gespoten heb, alleen dag later zit de plant gewoon weer helemaal vol. Ik zou de natuur ook wel met rust laten als het probleem niet zo erg was. Maar er zaten echt hon-der-den luisjes op de braam en ook de rest van de tuin zaten redelijk wat luizen, maar niet zoveel als op de braam. Echt de stengels en onderkant waren groen van de luizen! Ik overdrijf niet helaas. Heb de braam ook flink stuk moeten inkorten omdat de uiteinde gewoon afgestorven waren en ook nieuwe scheuten waren gewoon teveel aangevroten dus weggehaald. Het heeft dus echt wel categorie bedreiging voor de plant gehaald waardoor ik wil ingrijpen nu. Wat luizenpotjes zijn ben ik ook wel benieuwd naar, dat zegt mij niks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Dat een dag later alles al weer lijkt te leven klopt. Wat je met 1 spuitbeurt doet is alle dan levende luizen doden ( ze gaan vrijwel gelijk dood, je kan dat zien ), maar je dood niet de reeds aanwezige eieren. Luizen zijn extreem vruchtbaar en dat al heel snel na uitkomen uit de eitjes. 1x spuiten heeft dan ook eigenlijk niet veel zin. Je moet de leg-cyclus doorbreken. 1 x spuiten, 3 dagen later herhalen en 3 dagen later nog een keer en voor de zekerheid 3 dagen later nog eens. Ben je van die plaatselijke plaag wel af.Maar inderdaad. daarna is het wachten dat zich er een nieuwe populatie zich aan het opbouwen gaat. Maar meestal is dan óf de plant al weer verder in de groei ( luizen komen vooral op het zachtste moment van de groei in een stuik of plant ) of is het weer omgeslagen en is de plaag van dat moment voorbij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerritr1955 Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Een luizenpotje zijn er in allerlei verschijningsvormen.Het principe is een bos stro in een omgekeerde pot (bloempot, afgesneden melkpak, o.i.d.).Hierin gaan oorwormen hun onderkomen zoeken.En oorwormen verorberen graag luizen.Effe googlen zou ik zeggen. Quote Hortus est amicus meus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 beter bekend als een oorwormenpotje heb ze hier wel hangen maar helaas nog niet bewoond door de oorwormen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 linkje op het landje van de boer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Ja oorwormpotjes is me een bekend begrip. oké Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts