Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel schapen?

Roelie

Recommended Posts

We hebben een strook grasland om ons terrein dat 4 meter breed is en 450 meter lang. Nu denken we er over om daar wat schapen op te zetten. Lammeren kopen in het voorjaar en aan het eind van het jaar smikkelen en smullen.

Hoeveel van deze beestjes kunnen we kwijt op zo'n oppervlakte?

De bedoeling is om ze in een verrijdbare omheining te plaatsen, iets van 3.5 x 5.00 meter, kruiwagenwielen er onder, waterbak er in, klaar.

Zinnig plan of baarlijke nonsens...?

Schapen opsluiten in een vak van 3,5 x 5 m ?!? Ze moeten wel een beetje kunnen rennen...

Ze kunnen vrij gemakkelijk ontsnappen, dus moet je wel een grondig hekwerk hebben. Ze moeten ook kunnen schuilen (stalletje).

Mocht je het hele stuk gebruiken (4 x 450 m) dan kun je daar ca 2 schapen op kwijt. Wat meer als je bijvoert.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Nou ja, 3.5 x 10 kan ook, paar extra wielen en het is klaar. En een verblijf is ook zo gemaakt, paar golfplaatjes aan het hekwerk, eentje er op, ook geen probleem. Het gaat ons er om te weten hoeveel er op deze oppervlakte passen. Met een beetje bijvoeren dus wel drie. En dat is ook net een mooi aantal om tot koteletjes, worstjes etc. te verwerken.

Het advies van schapen ging over het gehele stuk grond.

Nu worden het er 3 in een ren van 3,5*10? Dan kan je net zo goed vlees van de vleesindustrie eten.

Schrikdraadnetten zijn ook een makkelijk te plaatsen afrastering om in 2e te delen.

Dat is wel erg beperkt qua ruimte, wat is er op tegen om het hele grondstuk te gebruiken, zonder afrasteringen?

Wij kunnen ook een stuk grond huren van zo'n 1200m2 mét verblijf om er schapen of geiten op te zetten, maar daar ga ik geen afrasteringen tussen zetten. Als wij dit doen komen er twee schapen op en wordt er bijgevoerd.

opdelen in 2 stukken is om het gras wat rust te geven en eventueel extra sproeien/bemesten. dan hebben de schapen uiteindelijk meer te eten. kan natuurlijk alleen wanneer de 2 delen beide groot genoeg zijn als leefruimte. maar zo'n mini hokje maken, dat vind ik echt sneu:(

Tja, het gaat me aan het hart om alle goed bedoelde adviezen af te serveren, maar wie van de reageerders heeft zelf al een tijd schapen? Ik sprak kort geleden wat mensen op de buurt die van mijn plannen hoorden én zelf schapen houden... ze vonden mijn idee juist een heel goed idee en een van die lui heeft nu waarschijnlijk eerder dan ik zo'n verrijdbare omheining.., en ik had niet het gevoel dat dit dierenbeulen waren die hun schaapjes op industriële wijze wilden opfokken... Ik mag bijna gaan hopen dat Marianne niet mee leest... ben ik straks mooi de sigaar....

Ik verzorg de schapen van onze buren (ivm leeftijd van die mensen) en dat doe ik al een aardige tijd. Ze zijn dan wel niet van mijzelf, maar ik ben blij dat die schapen niet zo gekooid zijn als de jouwe. Zij hebben 5 schapen op een halve hectare inclusief bijvoeding en grote stal voor de nacht (ivm roofdieren hier). Wat is er mis met schapen die lekker kunnen rondscharrelen en af en toe wat kunnen rennen ook (ja, dat doen ze soms ook ja)? Jouw ruimte had ik voor mijn twee konijnen in het verleden. Maar goed, ik hou niet van dieren die in een te beperkte leefruimte worden gehouden.

Kijk dat is nu een antwoord waar ik iets aan heb, iemand die zelf schapen houdt en dus uit ervaring spreekt. Alle goed bedoelde raad van mensen die geen schapen houden of hebben gehouden kan ik immers niet zo veel mee. En waarom zou een reageerder zich niet verantwoorden? Ik kan toch ook niet iemand goede raad geven op basis waarvan ik dénk dat het goede raad is, maar het eigenlijk niet feitelijk weet?

Vaak wordt er ook op gevoel raad verstrekt, goed bedoeld, maar inhoudelijk niet zo sterk.

Maar goed, ik wist niets van rennende schapen, dus dat geeft al een ietwat andere kijk op de zaak. Nu kan dat van ras tot ras ook nog anders zijn, maar daar komen we nog wel achter. Als het al iets anders wordt dan de verrijdbare omheining dan eerder gaas dan electrisch, als de stroom weg is heb je misschien geen blatertjes meer...

Trouwens Flup, ik heb nog geen schapen hoor, er is hier nog niets gekooid...

Op dit forum wordt er meestal alleen geroepen wanneer iemand weet waar het over gaat. (rennen was in de eerste reactie al verteld.)

Of schrikdraad voldoende is ligt aan de schapen, wel handig om het weiland gemakkelijk in 2e te delen. Bij schapen die langs het gaas schuren is een draadje langs het gaas ook handig.

Aangezien ik me eerst moet verantwoorden voordat je mijn reactie gelooft:

opgegroeid met schapen. Eerst Texelaars voor wol/vlees, sinds de boerderij is verkocht enkel nog ouessant schaapjes voor hobby. (niet bij mij thuis in de achtertuin natuurlijk, bij mijn ouders)

Ik weet overigens niet hoe de regels in Nederland zijn, maar in Duitsland is het verplicht dat de melk!rassen een ruim nacht / schuilhok ter beschikking moeten hebben. Voor vleesrassen schijnt dat vreemd genoeg niet te gelden, maar die worden meestal een half jaar buiten gehouden en daarna geslacht (heb ik althans begrepen van de buren). Wij gaan zelf dus ook schapen houden, maar ongeacht melk of vleesras komt er hoe dan ook een goede en ruime schapenstal. Die staat er al (en heeft ongeveer de afmeting van jouw verrijdbare kooiconstructie) op een van de grondstukken, dus dat komt helemaal goed.

Het grondstuk waar de schapen van de buren op staan is ongeveer een halve hectare groot en is met een gaashekwerk goed afgezet. Daarnaast wordt het grondstuk in de zomerperioden ook nog uitgebreid door er een grondstuk aan toe te voegen (is in de wintermaanden te nat, vandaar alleen zomers), dit wordt met een electronische omheining gedaan. Schapen vind ik niet zo slim, soms komen ze vast te zitten in het gaas, dus eigenlijk moet je regelmatig een oogje op je schapen houden om dit soort dingen te voorkomen of snel in te kunnen grijpen. Wat dat betreft zijn geiten denk ik makkelijker én ook minder kwetsbaar qua gezondheid.

Tja, geiten, maar mijn lief wil wol... spinnen, weven, vilten, je weet wel...

Vroeger wel geiten gehouden voor melk/kaas. Toen mochten ze nog aan een scheerlijn, nu is dat bijkans een doodzonde geloof ik.

En geiten zijn een soort Houdini's, ze klimmen en duiken dat het een lust is...