Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Magnesium-gebrek, ingrijpen?

sugarlevi

Recommended Posts

Ik vond een aantal van de planten in de tuin er al verdacht frisgroen bijstaan. Inmiddels zijn er een aantal wel erg geel aan het worden, vooral het fruit. Ik dacht eerst aan een stikstofgebrek, omdat wij bij veel fruit met houtsnippers gemulcht hebben. Dus ik heb de laatste tijd met wat brandnetelgier bijgegoten.

Maar inmiddels begint er een duidelijk magnesium gebrek zichtbaar te worden. Ouder geel blad, en jonger blad met gele plekken en donkergroene nerven.

Op zich is het niet veel moeite, eens wat magnesium voeding aan te schaffen, of wat van wat ik thuis heb staan naar de moestuin mee te nemen.

Maar is het de moeite waard? Ik lees, dat het op kleigronden doorgaans ruimschoots beschikbaar is, we hebben daarnaast een goede 40 kruiwagens aan compost in het najaar over de grond verdeeld. Waarvan ik lees, dat ook die doorgaans een goede hoeveelheid aan magnesium bevat. Alles gedurende winter in een dekentje van blad bedekt, waaruit toch ook heel wat voeding in de grond getrokken zou moeten zijn.

En in maart/april, zijn er koemestkorrels, koffiedik, en een beetje houtas in de grond ingeharkt.

Plus dat het natuurlijk een koud voorjaar is geweest, en koude zou voor lagere opname van magnesium kunnen zorgen.

Wat is wijsheid, gaat het met warmer weer in aantocht, misschien nog wegtrekken? Of kan ik beter nu ik dit geconstateerd heb, eens naar een specifieke magnesium bemesting gaan omzien?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Op grond van wat constateer je nu magnesium-gebrek? Dat lijkt me de kernvraag! Hoe weet je zo zeker dat precies dat mis is.....? Er kunnen allerlei andere factoren zijn die daarop lijken...hoeft niet eens een probleem te zijn.

Als je met goed rijpe compost bemest, liefst niet onderwerken maar oppervlakkig toepassen, dan mag je ervan uitgaan dat magnesium geen echt probleem is. Niet in de eerste plaats door de grote hoeveelheden magnesium die er in zitten, maar omdat het bodemleven er voor zorgt dat het makkelijk beschikbaar is voor de plantenwortels.

Dat planten het wel aanwezige magnesium niet goed opnemen kan ook als oorzaak hebben dat een ander evenwicht in de grond zoek is. Ik denk eerst aan de zuurwaarde. Zowel een vrij hoge als een vrij lage PH hebben effect. (Blokkering mogelijk of uitspoeleffect)

Als ik met deze beperkte informatie iets zou adviseren:

- Laat het op zijn beloop....gebruik alleen compost (max 1 a 2 cm. per jaar) en waarschijnlijk verbetert het vanzelf.

- Overweeg een professionele bodem-analyse (niet van tuincentrum of een merk die je iets wil verkopen!). Kost iets en de resultaten zijn en blijven betrekkelijk....geven een momentopname en daarmee wat inzicht in hoe je bodem is. Herhaal over circa 2 jaar, want een ontwikkeling zegt 100x meer dan alleen een moment. Voor een kleine fruittuin is dit te duur, maar als je echt een groot stuk vaste fruittuin hebt verdien je je geld waarschijnlijk snel terug (al is het maar omdat je er niet van alles voor gaat kopen en op gaat gooien)

- Koop een kleine verpakking kieseriet (magnesium-meststof) en geef wat hiervan volgens doseringsvoorschrift aan enkele planten, die duidelijk de verschijnselen laten zien die jij als Mg-gebrek uitlegt. Die zullen wel bijtrekken op korte termijn (want krijgen even een vrij grote dosis), maar let vooral op wat er in het komend najaar en volgend voorjaar ermee gebeurt.....zien ze er ook dan nog aanzienlijk beter uit, dan zou ik de rest van de tuin ook een halve dosis geven volgend jaar.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Je weet zeker dat het specifiek om magnesium gebrek gaat?

Denk ook aan, ijzer, mangaan, en zink tekorten.

Bepaalde fruitsoorten zijn gevoeliger voor 'gebrekziekten 'dan anderen, misschien kun je aangeven welke soorten duidelijk meer of minder gelig blad hebben.

Welke pH waarde heeft de grond?

In kleigronden komen deze elementen vaak voor maar zijn ze slecht tot nauwelijks opneembaar voor de plant, door een te hoog kalkgehalte bv. worden sporenelementen geblokkeerd.

Ik vraag mij altijd bij zulke dingen af: wat is er anders dan vroeger.

Toen ik zo'n jongen was van zo'n 15 jaar, nu zo'n 45 jaar geleden, deed ik mee in de moestuin van mijn oom.

Hij ongeveer 1000 m2. Wat hij één maal per jaar deed was bemesten met koemest. Verder zette hij nooit

twee jaar achter elkaar dezelfde groente op dezelfde plek. En alles groeide altijd als een tierelier.

Geen noemenswaardige last van koolvraat of wat voor een vraat dan ook. Geen pierensteek in de wortels

en dat soort dingen. De moestuin was gelegen op de zandgrond achter zijn huis.

En zoals ik al zei het groeide allemaal als een gek.

Hortus est amicus meus.

Je kan ook een blad bemesting doen met brandnetel gier en dat zeven en verspuiten. Of een exstract van zeewier. Heeft een hoog magnesium gehalte. Zeewier is een goede bladbemester. Te koop als zeewierextract.

Ik vraag mij altijd bij zulke dingen af: wat is er anders dan vroeger.

Toen ik zo'n jongen was van zo'n 15 jaar, nu zo'n 45 jaar geleden, deed ik mee in de moestuin van mijn oom.

Hij ongeveer 1000 m2. Wat hij één maal per jaar deed was bemesten met koemest. Verder zette hij nooit

twee jaar achter elkaar dezelfde groente op dezelfde plek. En alles groeide altijd als een tierelier.

Geen noemenswaardige last van koolvraat of wat voor een vraat dan ook. Geen pierensteek in de wortels

en dat soort dingen. De moestuin was gelegen op de zandgrond achter zijn huis.

En zoals ik al zei het groeide allemaal als een gek.

Wellicht komt dit omdat men tegenwoordig in de achtertuintjes van de woning van alles gaat proberen te telen, ik kan je vertellen dat dit heel vaak niet de allerbeste grondkeuze is, meestal opgehoogd met grond welke helemaal niet geschikt is om er iets in te laten groeien. En dit was vroeger wel anders...

Persica, dat zou een reden kunnen zijn.

Echter worden hier veel van dit soort problemen besproken en ik kan mij niet voorstellen dat al deze problemen voorkomen in de achtertuin met opgehoogde inferieure grond.

Wat mij te binnen schoot was de mogelijkheid dat de beestenmest van tegenwoordig van mindere kwaliteit zou kunnen zijn dan vroeger.

Door b.v. meer medicijn gebruik of het voeden met opgejaagd gras en dat soort dingen.

Ik weet het niet, maar de vraag blijft mij eigenlijk bezig houden.

Hortus est amicus meus.

Bij mij in de tuin zijn er ook een aantal planten met lichtgroener blad dan volgens mij zou moeten. Ik was per plant aan het zoeken wat het kon zijn en wat eraan gedaan moest worden. Bij de pompoenen bijvoorbeeld heb ik compost bijgevoegd. Maar die bladeren waren nog wel egaal lichtgroen. De rhododendrom heeft wel dat typische donkere groen nog bij de nerven. Die stond eerst meer beschut, en vangt nu meer zon, dus ik denk dat het gebrek daardoor naar boven is gekomen. Die heb ik gisteren wat magnesiumsulfaat gegeven, om uit te proberen (want ik kwam tegen dat het ook nog ijzergebrek kon zijn, maar wil niet beide tegelijk proberen, al kan het natuurlijk alle 2 zijn).

Vanuit de gezondheidshoek heb ik wel regelmatig gelezen dat er minder magnesium in onze groente zit dan zou "moeten", vanwege intensieve teelt. Al is dat blijkbaar niet duidelijk zichtbaar in de winkel. Maar jouw grond is toch flink bijgevoed (die van mij minder, en ik zit op zand). Zou er ook minder magnesium in mest kunnen zitten omdat de dieren eten krijgen met minder magnesium? En als er al wat minder magnesium in de grond zit, zou er dan als gevolg te weinig magnesium in compost zitten? Ik ben benieuwd wat je gaat doen en wat het resultaat zal zijn. Hopelijk is het probleem snel opgelost. Ik ben blij dat je er een topic over hebt geopend, dan weet ik ook beter hoe ik het moet aanpakken.

Ik weet niet zeker dat het een specifiek magnesium gebrek is.

Het zou inderdaad ook mangaan kunnen zijn. Maar dat ben ik nog maar weinig tegengekomen.

Ijzer zal het niet zijn, dat vertoont zich vooral in de groeitoppen, van binnen het blad naar buiten.

Daarnaast is magnesium makkelijk toe te voegen. En uit te sluiten. Als ik magnesium toevoeg en het niet verbetert dan horen jullie het van mij

In dit geval is het vooral algemeen op het blad, met ook duidelijke gele vlekken, en donkergroene nerven. Steeds duidelijker, en de onderste bladeren beginnen dus ook sterk geel te kleuren deze laatste paar dagen. Teken dat stoffen vanuit die bladeren worden getrokken en naar de nieuwe groei wordt gebracht.

Maar jullie denken dus niet dat het de koude zal zijn?

pH is goed, met 6,5. En er staat ook niet teveel water.

Ik denk dat ik dan maar eens wat magnesiumbemesting ga halen, en daar eens wat van ga toevoegen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Ik ga me zeker niet in de discussie mengen ( mij wat al te tricky ), maar wil wel graag even reageren op de rododendron in de laatste post.

Overal in de tuin zoeken naar signalen voor een eventueel gebrek snap ik ja. Maar denk toch wel dat je moet oppassen geen peren met appels te willen vergelijken. Een moestuingewas ( in zich al met tig soorten/ behoeftes en mogelijkheden van eventuele gebreken en de bijbehorende signalen ) vergelijken met een signaal wat een rododendron afgeeft is wel wat ál te tricky. Een rodo staat wel het meest ver af van wat een moestuingewas zou kunnen ontberen.

Hmm ja het is misschien te vergezocht van mij. Voeding en tekorten voor planten zijn voor mij nog wel vrij nieuw hoor. Het kan best dat bij mij de pompoenen geen magnesiumgebrek hebben, maar meer algemeen gebrek aan voeding. Die hadden dan ook verteerde koemest gekregen, en ze zullen nog compost erbij krijgen. Alleen bij de rhodo heb ik wat magnesium gestrooid, na wat ik had gevonden met googlen. Of bedoelde je dat niet?

Ik weet niet zeker dat het een specifiek magnesium gebrek is.

Maar jullie denken dus niet dat het de koude zal zijn?

Ik denk niet dat het kou is. Kijk bij andere struiken/ bomen in de buurt. Hoe staan die er bij? Vergelijk daarmee. Als deze oké zijn, dan is de kans klein dat kou de oorzaak is. Hier genoeg last van kou en nachtvorst gehad en de fruitbomen staan er nog goed bij.

Ik denk dat je te goed voor je tuin gezorgd hebt. En dat door al die bemestingen bepaalde verhoudingen verstoord zijn geraakt. Daardoor kan de magnesiumopname belemmerd worden. Iets teveel van bemesting A belemmert opname B. Het is een lastig verhaal.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Magnesium (magnesiumsulfaat) kieseriet of bitterzout kun je ook prima als bladbemesting gebruiken, binnen enkele dagen zijn je planten weer groen(er) het is erg mobiel in de plant, het werkt erg snel, je kunt het rustig proberen, ik heb er erg goede ervaring mee.

mengverhouding : los 15mg tot 20mg op in 1 L water. Niet sproeien in volle zon.

Ik heb er echt helemaal niet aangedacht om in de tuin bladvoeding te gaan toepassen! Op de lange termijn vind ik het niet zo praktisch, maar op de korte een goede test. Gisteren mijn fles magnesiumoxide (voor aquarium en hdyrocultuur) tevoorschijn gehaald, oplossing aangemaakt, en een deel van de planten bespoten.

En Gerrit ik weet niet of dit zo'n goed voorbeeld is om als tekenend voor de moderne tijd te nemen. Ik ben wat kritischer op de planten, dan veel anderen zijn. Na tien jaar een aquarium, en wat spelen met hydrocultuur. Is het een gewoonte geworden voor mij, om de planten af te speuren naar mogelijke gebreken om snel te kunnen ingrijpen. Meeste mensen zien ook niets raars aan de planten.

En de grond van onze tuin heeft ook wel wat te verduren gehad. Vorig jaar stond alles onder water, vanaf augustus. En bij de twee huurders daarvoor is het ook steeds misgegaan. Dus het duurt wel even voordat er een mooi evenwichtig grondje is.

Dat is dan moeilijk te vergelijken.

Colonel Kurtz

niemand noemt de houtsnippers. hoe vers zijn die, hoe dik zijn ze gestrooid en hoe groot/oud zijn de fruitboomp/jes? hoe lang staan de boompjes op deze plaats? door dit koud voorjaar komt bovendien de mineralisatie van compost langzaam op gang.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Zijn allemaal struikjes. Bessen had ik beter kunnen zeggen.

Een deel van de planten is trouwens erg opgeknapt van de magnesium.

Colonel Kurtz

• 3 weeks later...

Doosjes Magnesiummest(kieseriet) gekocht. En een lichte dosering door de tuin geworpen. Heel handig doseringssysteem trouwens, 35 gram per vierkante meter, en een maatschepje meegeleverd van 50 ml, eh...gram-> ml ? Lekker duidelijk.

Geen idee of het nu daardoor komt, of het langzamer betere wordende weer, maar wel mooi donkergroen blad nu bij veel planten.

Colonel Kurtz