Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uien hebben omgeknakte stengels


Metje

Aanbevolen berichten

Misschien verbaas ik me nu over iets dat heel normaal is. Mijn rode uien hebben allemaal al enkele weken omgeknakte stengels. Ze zien er verder gezond uit, gewoon lekker groen en sappig en voelen stevig aan. Maar in de meeste stengels zit een knik. Mijn sjalotten hebben hier helemaal geen last van, daar staan de stengels gewoon recht omhoog. Hoort die knik nu wel of niet?

 

Het ziet er een beetje uit zoals op dit plaatje (van het internet gehaald), maar wellicht wel ietsje minder erg:

 

655514-228386a3bffa497f19a6cdbaaea20afd.jpg

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ken ik alleen maar als een teken dat je binnenkort kunt gaan oogsten.Het loof valt dan plat en begint te drogen (als 2/3 geel is oogst je).

 

Maar dat platvallen voor de oogst lijkt me nu nog wat vroeg, tenminste bij mij in de tuin staat alles nog fier fier overeind. Hoe is dat bij de rest van de forumleden? Hopelijk kan iemand anders je wat meer duidelijkheid verschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het wat vroeg daarvoor maar denk ook beter als je een probleem hebt zelf een foto te maken omdat mischien daar wat aantezien is wat

je op zo'n internetfoto niet ziet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je gelijk hebt jasmin, het zijn waarschijnlijk de poezen geweest! Onze kater heeft een tijdje terug een duif gevangen die hij door het uien-/sjalottenveld heeft getrokken (de duif heeft het overleefd en we hebben haar meegegeven aan de vogelopvang). Ik vindt het alleen zo gek dat mijn sjalotten het niet hebben, ze staan tenslotte in rijtjes naast elkaar. Maar misschien zijn die gewoon steviger (meer stengels per plant) en zijn die daarom toch overeind blijven staan. Ik maakte me vooral zorgen over ziektes en plagen, maar als ik van meerdere mensen hoor dat het meer met wind en omverlopen te maken heeft maak ik me niet zo druk.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook wat geknakte stengels van ui. Deels door het vogelnet en de laatste vorst met vliesdoek en deels omdat we er ook wel s langs lopen. Is dit erg? Of groeit het evengoed wel door?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ineens vraag ik me iets af: sommige stengels zijn door het knakken opengebroken, trekt dat nu de uienvlieg aan? Hoe herken ik een uienvlieg en wat kan ik er tegen doen? Zag vandaag twee vliegen op een ui zitten, maar ik weet niet of het uienvliegen waren.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

alle soort van vliegende dingen dat je denkt tast me planten aan, kun je vitrage gebruiken.

Betty heeft een stapel voor me gekocht bij Ikea en bevalt me uitstekend ik heb zelfs me kersen die vol vrucht hangen ermee ingepakt kan niks meer

bij ik wil zelf me kersen eten

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das bij iedereen de bedoeling Hans

Ik moet ook s die vitrages gaan inslaan. Ik wil ook niet dat er beestjes met mijn groente/fruit vandoor gaan. Heb vorige week al wel wat van die electra buizen ingeslagen. Nu nog de vitrages.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zeer zeker door de ajuinvlieg-preivlieg komen.

 

Bij ons op de tuinen is bijna alle ajuin en sjalot verloren, begon met omgeknakte stengels, we dachten ook de wind.

De droogte zal ook wel een rol meegespeeld hebben in de ontwikkeling van de ajuinvlieg.

 

Maar het rare is dat ik er ongeveer 30% verlies heb, daar het bij de anderen bijna 100% is.

Niemand heeft ze afdekt.

 

De ajuinen zitten vanonder tegen de wortels vol met kleine maden.

 

De winterajuin heeft het niet,ze lijken net iets jonger plant te lusten als eiafzetgebied.

En daar zit waarschijnlijk het verschil bij mij en de rest, ik had ze 4 weken eerder geplant, dus bij mij zijn enkel de achterblijvers die klein genoeg waren aangetast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...