michael-art Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 *Ik wist niet zeker of dit het goede subforum was maar omdat het om het leiden/groeien van een boom gaat heb ik het hier geplaatst* Hoi, ik vroeg mij af of het mogelijk is een appelboom op deze manier te leiden. Op het internet kom ik in het nederlands en engels van alles tegen over espaliers en dus de top eraf en dan de zijtakken laten groeien in allerlei vormen, maar niks over de boom 'normaal' laten groeien.Mijn idee is eigenlijk om de boom gewoon te laten groeien en dan om te buigen, weer laten groeien en zo verder. Zijtakken bundel ik dan bijeen en verwijder zo nodig als ze niet goed kunnen gebundeld. Is dit een haalbaar idee en meer ook een vruchtbaar idee?Heeft dit gevolgen voor de ontwikkeling van de bloesems?Welke soort appelboom zou ik hiervoor het best gebruiken? Het zijn best wat vragen maar voordat zo'n boom een beetje gegroeid is ben ik wel enkele jaren verder dus zou het zonde vinden als het allemaal niet werkt en bijvoorbeeld geen vruchten geeft. Quote Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 waarom niet? je hebt wel geduld nodig... voorbeeldje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 ik ben bang dat je bij deze opmerkelijke vorm te weinig trekkracht van de sapstroom overhoudt. je zal zien dat de boom op de eerste bocht waanzinnige groei gaat vertonen en dat daarna bij iedere bocht de groei minder wordt. tot het tenslotte stopt. hoe het een en ander uit pakt?evt om dat effect een beetje te compenseren de tak schuin omhoog leiden. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Als dit niet haalbaar is, kun je nog een Step-over leivorm proberen: Een leivorm waarbij de vertakking laag begint en bestaat uit slechts 1 tak naar links en 1 naar rechts. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Een ander vraagje over het uitbuigen van appelbomen, ik ben er gisteren mee begonnen en was verbaas hoe ver ik sommig takken al kon buigen soms al 90 graden. Of ben ik misschien toch nogiets te vroeg? Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael-art Posted June 3, 2015 Author Share Posted June 3, 2015 @windindewilgen Schuine bochten of een soort van piramidevorm is ook niet zo'n probleem om te maken. Het gaat me er meer om dat hij laag groeit gezien ik hem in de voortuin wil plaatsen en de woningbouw niet echt happig is op een megaboom in de voortuin Hoeveel meters zou je dat dan ongeveer schelen?Ik ging er in ieder geval al vanuit dat ik een hoogstam boom nodig heb. @Deborah Had ik inderdaad al over gelezen maar is kwa vorm net niet helemaal wat ik zocht. Maar mocht wat ik wil toch niet helemaal haalbaar zijn zal het wellicht zo'n leivorm worden. Quote Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Michel De groei kun je simpel weg nemen door een zwakke onderstam te nemen. Verder met deze vorm heb ik geen ervaring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Dit doet mij een beetje denken aan de dubbele u-bomen die wij hier verkopen. Ik weet bijna zeker dat het haalbaar is. Wenselijk, ach, waarom niet? Hij zal natuurlijk niet helemaal perfect rond gaan zoals in je tekening, maar een beetje natuurlijk, maar dat is denk ik niet erg. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Als je aan laag en leiden denkt dan heb ik zoiets gezien tijdens een open tuindag. Daar stonden vele oude appelrassen en die waren maximaal ongeveer 80cm hoog maar de taken (in 2 lagen) waren horizontaal geleid naar beide kanten. De boompjes waren al heel wat jaartjes oud. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael-art Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 @AshaiRey Lang geleden, tijdens wikipedia surfen geloof ik, ben ik een perenboom tegengekomen in zo een vorm, dus eigenlijk horizontaal kronkelend. Dat was dus eigenlijk ook mijn uitgangspunt van of het dan wel of niet kan, maar ik kan dat plaatje c.q. website nergens meer terug vinden . @Frank Houweling Goed om te horen dat het geen probleem zal moeten zijn. Dank iedereen voor het meedenken, ik zal van de herfst waarschijnlijk de plant halen en dan komt hij vanzelf wel in mijn moestuin updates terecht Quote Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts