darren1988 Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Beste allemaal, sinds enkele weken is een kleine droom uitgekomen, namelijk dat ik een huis met een tuin heb. Ik heb een aantal jaar al kennisgemaakt met permacultuur, en wil dat nu dan ook echt in de praktijk gaan doen. Het plan is om een voedselbos te maken en zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven. Wij hebben een tuin van 25-30 m2, de helft staat op halfzon en de helft in de schaduw, en er hebben over de gehele tuin bakstenen gelegen, die heb ik er inmiddels uitgehaald. De intentie is om in het voorjaar 2016 te gaan planten, zodat we tot die tijd kunnen werken aan de bodem. Dus, het eerste project is de bodem verrijken (ziet er niet heel slecht uit, maar het is wel kaal (1 half gekapte boom, een beetje onkruid, een laag zand en aan de zijkanten redelijk rijke grond zo op het eerste oog), er moet dus wat aan gedaan worden. Ik denk daarbij aan een mulchlasagna in de hele tuin, maar als ik het goed heb gezien dan gaat dat een hoop geld kosten, aangezien we zelf nog geen compost hebben, en pas net hier wonen en er dus ook weinig keukenresten beschikbaar zijn. Oftewel, voor een mulchlaag zullen we dan van buitenaf compost, mest, stro etc moeten halen. Weet iemand uberhaupt of dit het juiste seizoen is voor mulchen en hoelang het duurt voordat de grond klaar zou kunnen zijn? Een andere optie is om alleen 1000-2000 liter compost van buitenaf te halen, dat over de gehele tuin verspreiden, wormen toevoegen (want ik heb er pas 1 geteld in de huidige grond), een eigen compostvak beginnen (gaan we sowiezo doen), en wellicht later in het jaar te gaan mulchen (of helemaal niet). Hebben jullie enige ideeën over de eerste stappen in een kersverse tuin? Alvast bedankt!Darren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Is een groenbemester een optie? Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Eerst een welkom natuurlijk op ons forum. En een wegens het verkrijgen van je 1e stukje eigen aarde. Klinkt veelbelovend natuurlijk. Vol plannen .... je lijkt te weten wat je wil en wat je doel is .... dus ik zou zeggen : go for it en doe verslag op ons forum wat je keuze's zijn en hoe het stap voor stap gaat. Velen houden hier een soort 'Blog' bij ( zie de moestuin-update's : blog/ ). Misschien ook een idee voor jou / jullie. Een geheel nwe tuin, kaal en leeg is een hele uitdaging. Je eerste ding lijkt me helemaal goed : beginnen met aanplanten in 2016. Misschien dat je een aantal zaken ook al wel dit late najaar kunt doen, omdat bij een hoop vaste zaken / struiken ( kleinfruit enzo ) het wel handig is als je dat al voor de winter zet en je volgend jaar al wat 1e resultaat kunt hebben. Maar goed. Je grond dus. Misschien moet je een foto toevoegen ? Veel zand ? wat voor zand ? wat voor aarde ? 25 zakken compost van 40 liter is wel wat begrotelijk ja. Misschien kun je de zomer benutten eens om je heen te vragen en te kijken naar andere bronnen van / voor organisch materiaal. Een lekker dikke mulchlaag ( zijn zat topics over, zie zoekfunctie ) hoeft niet uit compost te bestaan. Wormen aanvoeren is niet echt noodzakelijk hoor, die komen echt vanzelf en vrij snel ook, als je er het klimaat voor schept. Wil je compostwormen, dan komen die ook echt helemaal vanzelf. Zelf vind ik dat dus echt onzin om dat aan te schaffen. Een voedselbos. Mooi ! Maar ( ik temper je maar een beetje hoor, neem het me niet kwalijk ) een 30m2 is ook weer niet héél veel he ? Dus ga tussen nu en het najaar ook eens rondkijken wat wél en wat dan maar niet. Ook op dit forum. Alles echt álles is al eens in een topic gezet. succes ! en vraag rustig door hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 (edited) Hoi Darren, Ik denk dat bodembedekking het aller belangrijkste is, specifiekere toevoegingen kunnen altijd later. Kijk inderdaad naar een bos, daar is de bodem altijd bedekt met organisch materiaal. Door de organische bodem bedekking (des te eerder des te beter) kan het leven in de bodem zich voeden en vermeerderen (bacterien, schimmels, wormen, pissebedden en andere organismen). Voor een permacultuur bos is het prettig als de bodembedekking ook redelijk wat houtig afval bevat (als je er aan kunt komen), dat is weer voedsel voor de schimmels die een symbiose aangaan met bijna alle gewassen, maar voornamelijk gunstig zijn voor je fruitbomen en bessenstruiken (houtige gewassen). Eventueel kun je later nog extra mineralen en bodemleven toevoegen, al naar gelang je wensen en je portemonnee . 30 m2: als je de gehele oppervlakte kan bedekken met enkele cm aan compost (kwaliteit van de compost is natuurlijk altijd een vraag, maar prima om mee te beginnen) (liefst deels houtig als dat ergens te krijgen is), dan is dat natuurlijk fantastisch voor de bodem. Met enkele jaren wordt je bodem dan redelijk, nog veel langer duurt het als je echt het optimum wilt (ook natuurlijk afhankelijk van hoeveel toevoegingen jij er aan doet, de mens kan het proces behoorlijk versnellen). Maar dat is natuurlijk altijd relatief kijken: de ene persoon vindt zijn bodem al fantastisch gezond als er planten willen groeien, de ander wanneer zijn planten er vrij van ziekten en plagen kunnen groeien en weer een ander pas als alles vrij is van ziekten en plagen en nog eens zeer goede brix waardes scoren, en meer dan uitmuntend smaken (dat je echt zegt van: zoiets heb ik nog nooit gegeten/geproefd). Alles is mogelijk. Edited June 3, 2015 by Guest Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Klinkt mooi! Maar...lees ik het goed?....25 a 30 m2?...en daarin een voedselbos?....om ook nog zelfvoorzienend te leven? Ik snap er niet zo veel van....of begrijp ik iets helemaal verkeerd?? Met een goede aanpak, een groente + fruittuin van die grootte, die je zeer intensief ( = anders dan permacultuur!) gebruikt voor teelten en een goede planning, kun je voor een gezin van 2 misschien een deel van je groenten en fruit daar (vers) uit halen. Ik schat een kwart hooguit. Tuurlijk kun je dan op een natuurlijke/ekologische manier te werk gaan....maar met permacultuur heeft het dan weinig of niets te maken en een - klein - voedselbosje van die grootte heeft al makkelijk een jaar of 5 a 10 nodig om af en toe ietsjepietsje eetbaars te gaan opleveren. Kortom.....ook met een stukje van die grootte kun je zeker iets leuks en ecologisch doen.....enkele fruitbomen, of wat struiken en wat soorten groenten in wat kleinere hoeveelheid...dat kan allemaal best.....maar ik ben bang dat je verwachtingen veel te hoog zijn. Wat ik ook erg vreemd vind is dat je alles van buiten snel wilt aanschaffen om snel al een hapklaar begin te hebben. Dat kan ik helemaal niet rijmen met alle ideeën achter "permacultuur", waar het juist gaat om hergebruik en een rustige en natuurlijke opbouw. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Je zou ook kunnen beginnen (kan nu al!) met een makkelijke moestuin / square foot garden. Dan kun je dit jaar nog het een en ander eten uit je tuin, zonder dat eerst je hele tuin ingericht moet zijn voor de planten. Zoals eerder genoemd is 25 / 30m2 niet echt veel, maar er is zeker voldoende uit te halen. Of je maakt deze tuin gewoon tot een mooie siertuin en je huurt een moestuin bij een moestuincomplex. Maar in jou situatie zou een makkelijke moestuin nu ook al renderen. Veel tuinplezier, tuinieren is echt leuk! En helemaal als het ook wat oplevert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darren1988 Posted June 3, 2015 Author Share Posted June 3, 2015 Bedankt voor al jullie reacties, dat waardeer ik enorm. Ik heb twee foto's van de tuin bijgevoegd. Zelfvoorzienend was wellicht een te groot woord, wat we willen is gewoon een klein paradijsje waar we veel plezier van kunnen hebben Ik zie dus verschillende, en vooral ook waardevolle reacties op de aanpak van de bodem. Volgens mij is de mulchlaag dan een goede optie, wellicht eerst een aantal maanden groenbemesters. Dat zou ook voldoende tijd geven om eens rond te kijken voor organisch materiaal voor de mulchlasagna die daarna opgebouwd kan worden, en om ondertussen een compost zelf te beginnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Ik vrees dat je al blij mag zijn met een klein moestuintje met wat opbrengst af en toe. Die schutting houdt echt veel zon en wind tegen.Een voedselbos is echt niet haalbaar hier, vrees ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikketim Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Afdekken met karton en daar bovenop een laag compost is perfect om volgend jaar er in te kunnen vliegen. Ik heb het begin dit jaar ook gedaan en ben nu al volop aan het planten.Voor :na : Het zal tot begin volgend jaar je tuin goed onkruidvrij houden en ook netjes. Daarbovenop kan je nu al een vierkante meter bak zetten en dan kan je dit jaar al wat uit eigen tuin eten. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Mis je nu straks niet het allerbelangrijkste in je tuin; zonlicht?Je geeft zelf al aan de helft de hele dag schaduw (dat wordt een slakkenparadijs met wat planten in de buurt), de andere helft halfschaduw.Dus je houdt één helft over waar redelijk planten kunnen groeien.Zet ergens in het midden een boom neer en je houdt nog minder over. Ik zou het zoals al eerder geopperd; houden op een stukje square foot tuinieren en verder gewoon genieten van je tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Superleuk! Ik heb zelfs maar 12m2 (tuin van 40m2, merendeels bestraat) maar laat me daardoor ook niet tegenhouden:). Net als jij ben ik vooral op zoek naar genieten van een zelf opgekweekte (eetbare) tuin; elke dag eruit eten zal niet lukken, maar gewoon, zoals vandaag, een handje peulen en een radijs plukken als snack, geeft ook al een enorme kick. Tip: de serie 'Edible Garden' van Alys Fowler. Ik vind het heel gaaf hoe zij haar tuin gemaakt heeft: een slingerend paadje middenin en dan voor de rest optimaal gebruik maken van de ruimte. Hier is de eerste video van de serie: https://www.youtube.com/watch?v=podoqzGOJg0&index=1&list=PLTYPv_2bX-it3y7Wj6DgvTg0AmtTXdPKF Veel succes en plezier!! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts