Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb Temptation en Sarian F1 gezaaid, het is goed opgekomen en ze zijn

plm een centimeter groot. Nu lijkt het wel of ze stoppen met groeien,

ik hoop dat dit tijdelijk is??

Ron

Geplaatst:

Misschien moet je ze verspenen omdat ze te dicht op elkaar staan? Ik heb mijn bosaardbeien vorig jaar wel verspeend maar ze stonden weer te dicht op elkaar en stopten toen opnieuw met groeien (en ik had het te laat pas in de gaten - dus amper nog geoogst vorig jaar)

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Bij mij staat "in een zaaibakje bij 20C" in februari of later buiten onder glas. Let op het zijn lichtkiemers. Na verspenen medio mei buiten uitplanten.

Ik heb ze toen verspeend naar een groter bakje (en ik had er heel veel - ook omdat iemand hier het bakje heeft laten vallen en ik oernieuw heb gezaaid en toen kwam alles op ). Ik zou nu waarschijnlijk minder veel in een jaar zaaien en dan verspenen naar kleine potjes.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Oké! Zet ze op mijn To-do-List van februari!

Even om vergissingen te voorkomen, lichtkiemers zaai je op de aarde en druk je heel licht iets aan maar bedek je NIET met grond toch?

Maar er staat niet op over plantafstand? Ook niet als ze uiteindelijk op hun vaste plekje komen?

Gaan deze aarbeien ook een beetje hangen, dan zouden ze leuk zijn in een aarbeienpot

Al wilde ik daar eigenlijk de Ostara stekken in gaan doen...

bosaardbeitjes mogen ook wat schaduw hebben toch? Kan ik ze beter ergens anders zetten....en de Ostara in de volle zon!

Geplaatst:

Bosaardbeitjes mogen wel in de halfschaduw (daar staan ze bij mij ook). De afstand heb ik ergens van internet geplukt (net als het feit van lichtkiemer - zo iets hoort toch op het zakje te staan). Dat was waarschijnlijk iets van 15 cm.

Inderdaad: Lichtkiemer op de aarde en beetje aandrukken. Sproeien maar. Heb zelf een betrekklijk vlak bakje met deksel gebruikt (van zewiersalade ) zodat ze goed vochtig bleven.

Geen idee of die van jouw gaan hangen. Die van mijn in ieder geval niet. Die van mij heet Yellow Cream. Heb er in oktober nog 3 mogen proeven en LEKKER!

Geplaatst:

Toch wel een aparte hobby het zaaien van aardbeien ik dacht het wel even makkelijk te doen

Heb wat zaden van elan f1 gezaaid een gedeelte bloot met alleen hun kont in de vochtige grond en het andere gedeelte dun bedekt met zand.

Het kiemt erg ongelijkmatig nu bijna 2 weken geleden gezaaid en er lijken nog steeds zaden te kiemen.

Geloof dat ik 40 zaadjes gelegd heb en dat er nu zo'n 25 opgekomen zijn ik vraag me af of een koude periode in de koelkast voor het zaaien

beter was geweest iemand hier ervaring mee? Althans dat zeggen sommige bronnen via google

Geplaatst:
Geef mij maar aardbei plantjes
Ja dat dacht ik eerst ook, maar toen ik van een soort geen plantjes maar wel zaad kon vinden dacht ik vooruit

en moet zeggen viel absoluut niet tegen, en hebben eerste jaar zelfs vruchtjes gehad.

Dus mij maakt het nu niet meer uit zowel plantjes als zaad oke bij aardbei.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Het kiemt erg ongelijkmatig nu bijna 2 weken geleden gezaaid en er lijken nog steeds zaden te kiemen.

Geloof dat ik 40 zaadjes gelegd heb en dat er nu zo'n 25 opgekomen zijn

Mijn (eenmalige) ervaring van afgelopen jaar is dat kiemen traag gaat, en dat ook na 2 weken er nog plantjes opkomen. En ook trouwens dat er daarna een soort groeistilstand optreedt: het duurt weken voordat ze echt gaan groeien.

Dit jaar ga ik niet zaaien. Ik ga de Evie2 (frigo stekken van Erwin) proberen, mede door de enthousiaste verhalen hierover van Borsalino. Wel ga ik ook door met de Sarians van afgelopen jaar, maar eens zien hoe ze in hun 2e jaar presteren.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ah oke bedankt voor de waarschuwing dan weet ik dat ik niets verkeerd doe als de groei traag gaat.

Kijk dat is een geweldig idee henk ik had afgelopen jaar ook evi2 planten bij duivenvoorden vandaan hij groeit goed, draagt veel vruchten en ze blijven goed aan de maat.

Had alleen last van trips in m'n aardbeien enige wat ik er tegen kon bedenken waren roofwants dat werkte prima .

Wil ik toch even uitsloven

aardbeien-goot95471327521463.jpg

Ben benieuwd of m'n elan zaailingen opgewassen zijn tegen evi2 plantjes

Geplaatst:

Ik had nog zo'n zaaipakketje van de Action liggen, met cherrytomaatjes en aardbeien. Ik heb dan ook niet echt een idee wat voor soort aardbeien het zullen worden, er stond iets van wilde aarbei op.

Maar goed, ik heb ze 16 januari gezaaid in een potje op de vensterbank en sinds gister komen er wat groene puntjes omhoog. Ik heb dus geen idee of het wat gaat worden, maar dan zien we vanzelf . Ga er in ieder geval niet al te veel van verwachten haha.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn eerste zaai-ervaring met aardbeien is helaas mislukt. Nu heb ik het opnieuw geprobeerd, weer met Sarian F1 zaden, ook weer in een kasje en dit maal alle 50 die ik nog had gezaaid. Heb dit maal wel een heel dun laagje vermicelum gebruikt onder- en bovenop de zaadjes (en daaronder wel gewoon potgrond).

Als het dit keer niet lukt ga ik de plantjes gewoon kopen hoor.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:
.... Heb dit maal wel een heel dun laagje vermicelum gebruikt onder- en bovenop de zaadjes .....
Ik heb begrepen dat aardbeien lichtkiemers zijn. Dus de zaadjes niet bedekken! Dat werkte destijds bij mijn bosaardbeitjes prima. Succes! RvO.
Geplaatst:

Juiste seizoen zaaien zal ook helpen, door dat binnen gedoe krijg je vertekend beeld,

en mislukking waar het niet nodig is.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar Sarian F1 zaadjes opgekweekt. Inderdaad niet bedekken en vochtig houden met bijv. een plantenspuit. De grond vochtig houden lukt beter door een kasje te gebruiken of door een potje af te dekken met folie. De potjes had ik gewoon neergezet voor een raam op het zuidwesten.

Op deze manier waren ze bijna allemaal opgekomen.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:

Hoera! Ik zie de aardbeikiempjes al opkomen! Vooruit, nog niet allemaal, maar al wel een heel aantal! Dat is al een veel beter resultaat dan bij mijn eerdere zaaipoging. Nu maar hopen dat het echt wat gaat worden en de rest ook nog opkomt!

Geplaatst:

Ik denk dat ik in een zeer vruchtbaar huisje woon, aangezien de pineberry zaadjes die ik pas zaterdag had gezaaid nu al opkomen!

Even een vraagje aan jullie, wanneer verspeen je aardbei zaailingen? Mijn zaailingen zijn nu bijna 1 cm hoog. Ze zijn nog niet allemaal opgekomen, maar toch zeker al wel 75% van alle zaadjes. Ik heb nu ook al wel 1 van de 2 ventilatieklepjes van het kasje opengezet.

Geplaatst:

Vorig jaar heb ik een bakje van de aldi gekregen met aardbeien zaad, daarvoor nog nooit iets met succes opgezaaid, maar boven verwachting kwam er toen een hoop op, verspeend zodra er na de 2 kiemblaadjes 2 "echte" blaadjes aan groeiden, en bijna alles overleefde het, nu een hele grote bak vol super aardbeienplanten staan, vorig jaar wat kleine aardbeitjes van gehad, dus voor komend jaar goede hoop!

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Helemaal enthousiast geworden door dit draadje.

Ik heb Sarian f1 zaad gekocht en heb ze zojuist gezaaid....12 stuks in een champignonbakje. Dat staat nu bij het raam kort bij de verwarming.

Geplaatst:

Volgens mij ben ik een klein beetje doorgeslagen met het vroeg zaaien

moestuinforum30071331483693.jpg

aardbeien-pot19061331483708.jpg

M'n elan/loran zaailingen zoals ze er nu uitzien het begint eindelijk een beetje te groeien buiten en ik heb al bloemtrossen

erin zitten...denk dat ik ze er beter uit kan vissen tot de planten iets groter zijn.

Geplaatst:

Wow Theo! Wanneer heb je gezaaid dan? Ik heb mijn Sarian's eind januari gezaaid en ze zijn nu net hun eerste echte blaadje aan het vormen! Doe ik iets fout of ben jij begonnen in november/december??

Geplaatst:

Volgens mij heb ik ze de 2de week van januari gezaaid dus iets eerder als jouw missmass maar volgens mij doe je zeker niets verkeerd hoor . Ik moet eerlijk bekennen dat ik vals gespeeld heb want ik heb ze gezaaid onder assimilatie lampen en ze stonden

een paar weken geleden niet erg goed op de wortel en vertoonden voedingsgebrek door het jagen.

Gelukkig staan ze er nu beter bij in de koude kas ik probeer het zaaien van de zomer nogmaals kijken of dat beter gaat!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn aardbeiplantjes lijken te stagneren in de groei. De zien er al 4 weken precies hetzelfde uit en ze lijken maar niet groter te groeien. Ik heb ze al wel buiten staan (de meeste nog in een kweekkasje met de ventilatieruitjes open en sommigen in mijn moesbak) maar haal ze binnen als het 's avonds dreigt te gaan vriezen.

Doe ik iets fout of ben ik gewoon ongeduldig? Moet ik ze toch nog binnen houden ookal is het nu toch echt lekker zacht weer?

Omdat ik persé mijn zinnen had gezet op een aardbeienoogst heb ik vandaag wel 6 Maxim aardbeien besteld bij Kwe van Duijvenvoorde voor de 6 hangpotjes achteraan in de tuin. Heb ik in elk geval toch iets, want ik zie het een beetje somber in met mijn Sarian F1 zaailingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...