diesel4666 Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Ik vroeg me af hoeveel trossen tomaten jullie toelaten per tomatenplant?Ik ken mensen, die de plant toppen na 3 trossen. Ook mensen, die zoveel mogelijk trossen laten groeien.In het boek "Grow for Flavour" raadt James Wong aan, om maar 1 tros per plant te houden. De redenering is: des te minder tomaten per plant, des te meer smaak. Ben benieuwd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Ik top na 5 trossen, dat heb ik geleerd van de buren. Waarom 5 en niet minder weet ik niet. De tomaten smaken overigens prima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 standaard is 3 trossen per plant. maar dat hangt af van de standplaats en wanneer je ze zaait. tomaten rijpen vrij langzaam af en mijn ervaring is dat ze vanaf oktober sterk in smaak teruglopen. als ze al niet eerder aan phytoftera zijn overleden!zaai je in februari en zet je ze erg beschut of zaai je in eind maart en staan ze in het open veld in groningen.het rare is dat dadel tomaatjes veel langer op smaak blijven. in de kas top ik deze pas eind september. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
heavythibaut Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 ik laat mijn tomatenplanten gewoon doorgroeien tot ze een bepaalde hoogte bereikt hebben (bij mij 1.75m). Ik heb niet echt een bepaald aantal trossen in gedachte. Wat ik wel doe is regelmatig de onderste bladeren wegsnijden voor meer luchtcirculatie (tegen plaag) en de zijramen van mijn serre staan bijna altijd open. Voor mij werkt dit vrij goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 De allerallerlekkerste tomaten vorig jaar had ik van een plant met 7 trossen. Het was een laat gezaaide soort en hij stond me niet in de weg dus ik heb 'm lekker zijn gang laten gaan. Amper gedieft ook. Ik zeg; bekijk het per plant. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 goed linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Ik hang zelf inderdaad de gedachte aan: hoe minder je laat rijpen aan de plant hoe lekkerder de tomaat die je wél laat rijpen. Na zo'n keuze is het moment van plukken de volgende erg belangrijke keuze. Ik ga dus inderdaad voor minder maar beter. ( naar mijn idee 'beter' dan he ? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 goed linkjeDank Robo , dit is nu eens duidelijke beschrijving, Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vuur Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Ik heb James Wong zijn boek ook gelezen, dus heb ik een klein projectje in de tuin: in één bed (buiten!) staan van alle tomatensoorten meerdere planten; de planten links mogen meerdere trossen maken, de planten rechts ga ik na 1 tros toppen. Hopelijk kan ik dan eventuele smaakverschillen verbinden aan de groeiwijze. Daar moet bij gezegd zijn dat de planten dan natuurlijk wel moeten overleven tot de tomaten rijp zijn, wat misschien een probleem wordt aangezien de tomaten maar langzaam op gang komen, en aardappelziekte ook nog kan toeslaan. Nou ja, we gaan het zien. Een jaar of 6 geleden kreeg ik van een boer in Spanje een tas vol tomaten, die de lekkerste waren die ik OOIT geproefd heb (nog steeds). Het was me toen niet echt opgevallen, maar na het lezen van James Wons's advies bedacht ik me dat die planten inderdaad laag afgeknipt waren.... nu kijken of dat in Nederland ook werkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted June 20, 2015 Author Share Posted June 20, 2015 goed linkje Mooie, duidelijke uitleg. Maar er wordt hier niet gepraat over de afhankelijkheid van smaak en het aantal tomaten/plant.Dat is net hetgene waar ik benieuwd naar ben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted June 20, 2015 Author Share Posted June 20, 2015 Ik heb James Wong zijn boek ook gelezen, dus heb ik een klein projectje in de tuin: in één bed (buiten!) staan van alle tomatensoorten meerdere planten; de planten links mogen meerdere trossen maken, de planten rechts ga ik na 1 tros toppen. Hopelijk kan ik dan eventuele smaakverschillen verbinden aan de groeiwijze. Daar moet bij gezegd zijn dat de planten dan natuurlijk wel moeten overleven tot de tomaten rijp zijn, wat misschien een probleem wordt aangezien de tomaten maar langzaam op gang komen, en aardappelziekte ook nog kan toeslaan. Nou ja, we gaan het zien. Een jaar of 6 geleden kreeg ik van een boer in Spanje een tas vol tomaten, die de lekkerste waren die ik OOIT geproefd heb (nog steeds). Het was me toen niet echt opgevallen, maar na het lezen van James Wons's advies bedacht ik me dat die planten inderdaad laag afgeknipt waren.... nu kijken of dat in Nederland ook werkt Fijn dat er nog iemand het boek gelezen heeft; ik kom er nog niets van tegen op dit forum. Ikzelf heb het boek nog niet uit, maar het was tot nu toe al heel interessant. Hij gaat duidelijk voor smaak, en niet voor grote opbrengst. Wat toch interessant is voor de hobby moestuinier. Ik veronderstel dat kleine tomatenplanten met maar 1 tros, ook sneller rijp zijn? Zodat je minder kans op ziekte hebt. Waardoor buiten groeien goed mogelijk is. Wat volgens hem betere tomaten geeft dan in kas. (kas filtert veel licht) Ik was ook aan het denken om 1 plant met 3 trossen te laten rijpen en dan 1 met maar 1 tros. Van hetzelfde ras uiteraard.Enig probleem is dat ze al allemaal aan 3 trossen zitten; dus weet niet of ik al te laat ben om te toppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Hangt dat niet sterk af van de soort?Met vroege rassen kan je je oogst buiten vergroten.Ik denk dan meteen aan de matina-tomaat.Twee jaar geleden had ik een matina in de tuin die ik tweestammig groeide.Hoeveel trossen die heeft grootgebracht weet ik niet meer maar het waren er veel.Ik merkte weinig verschil met de matina die in de kas stond. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted June 20, 2015 Author Share Posted June 20, 2015 Met vroege rassen kan je je oogst buiten vergroten. Het gaat niet zozeer over de tomaten tijdig te laten afrijpen (lees: zo groot mogelijke opbrengst), maar over zoveel mogelijk smaak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Hoe laag blijft zo'n plant dan? In sommige van mijn stamtomaten planten zitten al drie bloemtrossen, terwijl ze 50cm hoog zijn. Moet je dan al toppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Met vroege rassen kan je je oogst buiten vergroten. Het gaat niet zozeer over de tomaten tijdig te laten afrijpen (lees: zo groot mogelijke opbrengst), maar over zoveel mogelijk smaak.Dat maak je voor jezelf natuurlijk uit maar het enige noembare smaakverschil dat ik al heb opgemerkt is bij tomaten die afrijpten in oktober/begin november (in de serre).En dat komt door de lagere lichtintensiteit. Met vroege rassen kan je buiten een goede oogst hebben voor phytophthora of een andere schimmel doorbreekt. een tip: Door met extra kalium te bemesten zijn uw planten beter bestand tegen wind/vocht/koude.Je zal er ook minder van die toekrullende bladeren door hebben.Toekrullende/kleine bladeren verminderen de fotosynthese en verminderen de smaak van je tomaten. tip nr2: Kaliumbicarbonaat en natriumbicarbonaat(baking soda) werken anti-schimmel en zijn onschadelijk voor het milieu. Je kan ze dus gebruiken om preventief tegen schimmels te sproeien.Kaliumbicarbonaat werkt iets sterker dan natriumbicarbonaat.Maar kalium- is moeilijker te vinden dan natrium-.Natrium- vind je in de meeste supermarkten...het is baking soda. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Hoe sproei je dan de bakingsoda? Met water vermeng en in wat voor verhouding? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Topic gaat over trosdunning / trossen weghalen / pogingen om door oogstverkleining de kwaliteit van de oogst te verhogen. Ziektebestreiding / bladweghalen / preventieve ingrepen ed, zijn al zat topics over. Kijk anders ook daar eens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Het bakingsoda sproeimiddeltje staat wat verstopt in het knoflooktopic:Op deze pagina: hoe-staat-de-knoflook-erbij-2014-2015-t15754-150.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted June 23, 2015 Author Share Posted June 23, 2015 Als je bijvoorbeeld beslist om 3 trossen te behouden. Waar top je dan net?Ik veronderstel niet direct boven de 3e tros... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Ligt eraan. Als er nog wat zijtakken boven zitten kun je daarboven toppen. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Vorig jaar had ik de lekkerste tomaten terwijl ik niets getopt had. Tot ver in september bleef de smaak prima, zowel op het terras als in de kas.Het lijkt mij echt jammer van de opbrengst om te toppen, alhoewel ik het voor de hoeveelheid niet hoef te laten. Wanneer al mijn planten het seizoen overleven kan de hele familie (en de hele straat) mee-eten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Twee jaar geleden oogstte ik mijn laatste tomaten in de kas in november. Ik hou niet van toppen. Ik ben zo'n leep die altijd denkt van; maar wat nou als ik het niet had gedaan. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Planten die tegen het dak van de serre groeien, top ik, derest niet.Ik heb 2 jaar geleden ook m'n laatste tomaat begin november geoogst.Alles zat toen onder de phytophthora. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts