Geplaatst: 13 februari13 Feb Ik vond het ook geen goed idee, mijn man zei het, want dat was het enige wat wij in huis hebben en wij gaan niet door de glibberige sneeuw rijden.Zodra wij weer normaal kunnen rijden, gaan wij ook vallen halen. Later dacht ik er ook zo over zoals jij zegt. Ja er zijn ook eekhoorns, vosjes en herten die hier lopen, niet in mijn tuinen, maar wel aan de overkant. Best een dilemma dit.
Geplaatst: 13 februari13 Feb Eigenlijk zou de handel een (goedkoop) lokmiddel met anticonceptie op de markt moeten brengen.Ik hou ook niet van gif,maar een rattenplaag kan niet zo simpel bedwongen worden,en dat wil meestal óók zeggen dat er weinig natuurlijke vijanden in de buurt zijn.Ratten hebben heel sterk ontwikkelde sociale communicatie,waardoor ze dreigingen doorspelen naar elkaar,zodat je niet zo snel een plaag onder controle krijgt met wat rattenvallen.
Geplaatst: 13 februari13 Feb Als oplossing zou zijn: geen zaden meer aan de vogels geven en alleen vetbollen ophangen. De rat komt misschien van de buren die wat minder hygienisch zijn. Stapels plastic zakken op de vuilnisbak dat dan heel lang staat b.v. Van de zomer zag ik (hoorde ik) dat er heel veel mieren rondliepen en die bestrijden zij met mierenpoeder. En dat kan ook anders (heet water of mengsel azijn en baking soda). Andere dieren hebben daar geen last van. En daarna gelijk weghalen en de volgende dag herhalen. Dat kost wat inspanning.
Geplaatst: 13 februari13 Feb Vandaag ook in de achtertuin weer veel vogels activiteit gelukkig. Verschillende koolmezen en puttertjes gezien en ook een merel.
Geplaatst: 13 februari13 Feb 1 uur terug, Petrasmoestuin zei:Als oplossing zou zijn: geen zaden meer aan de vogels geven en alleen vetbollen ophangen.Een oplossing zou ook kunnen zijn wat mechanische vallen neerzetten. Rattengif strooien is overigens sowieso niet toegestaan, ook niet in Duitsland. Om redenen die algemeen bekend zijn. @Bernaar Ik had niet de indruk dat er bij Petra al sprake is van een plaag anders heeft ze het niet over ‘de rat’. Dat kan het met hun voortplantingssnelheid natuurlijk wel worden. Dus wegvangen lijkt mij. Gif strooien is gewoon (gelukkig) inmiddels een ‘no go’ en ook strafbaar.
Geplaatst: 13 februari13 Feb 1 hour ago, Petrasmoestuin said:De rat komt misschien van de buren die wat minder hygienisch zijnDat is een illusie. Ratten zijn overal waar voldoende water is in combinatie met voldoende voedsel. @Bernaar ongebreidelde anticonceptie van plagen heeft vooral het gevolg dat de predatoren ook afnemen. Vooral niet doen dus, want de algehele bio-diversiteit neemt daardoor af. Er zijn geen uilen zonder muizen en de populatie weidevogels neemt vooral af door het vernietigen van een insectrijke omgeving. Niet omdat er af en toe een vos langs struint. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 februari13 Feb Snap ik, @woldistel,maar hoeveel predatoren zitten er in dichtbevolkte gebieden?Bijlange niet genoeg om een rattenplaag onder controle te krijgen,want de meeste mijden mensen.En katten als rattenvangers?De meeste vangen liever vogeltjes dan volwassen ratten,er zijn tegenwoordig al veel katten die er in een grote boog rond lopen.....😁Soms wordt onze buurt overspoeld met ratten als het water een tijdje hoog staat in het vaarkanaal 25 m voor onze deur.Hun nesten lopen onder,en ze verhuizen naar onze tuinen.Ik voer m'n kippen altijd 's morgens,zodat er 's avonds geen graan meer ligt,maar bij mensen met een moestuin is er altijd voedsel te vinden voor ratten...@Dahli,als je overdag al ratten ziet,verwacht je dan maar aan het ergste....😉Een paar jaar geleden zag iedereen in onze buurt ze ook overdag.Wij hebben toen de 'gemeentelijke rattenvanger' moeten inschakelen....
Geplaatst: 13 februari13 Feb 1 uur terug, Bernaar zei:Wij hebben toen de 'gemeentelijke rattenvanger' moeten inschakelen....Prima oplossing! Daar zijn ze ook voor.Maar wat wil je hiermee nu eigenlijk zeggen? Dat het in een dergelijk geval wel geoorloofd of verantwoord zou zijn, bijvoorbeeld in een geval zoals dat van Petra, om met rattengif te gaan strooien? Omdat ze overdag een rat ziet?Het is voor particulieren gewoon verboden om rattengif rond te strooien en om hele goede redenen. Het verbaast me overigens dat je zo’n lans breekt voor dit specifieke geval. Je bent overduidelijk bij andere zaken die de biodiversiteit ernstig geweld aan doen nogal uitgesproken. Ten aanzien van insecten in je tuin bijvoorbeeld. Waarom is dit zo anders? Daar ben ik oprecht benieuwd naar.
Geplaatst: 13 februari13 Feb 18 minutes ago, Dahli said:Prima oplossing! Daar zijn ze ook voor.Maar wat wil je hiermee nu eigenlijk zeggen? Dat het in een dergelijk geval wel geoorloofd of verantwoord zou zijn, bijvoorbeeld in een geval zoals dat van Petra, om met rattengif te gaan strooien? Omdat ze overdag een rat ziet?Gemeentelijke rattenvangers gebruiken óók gif,zelfs spul dat wij als particulier niet kunnen kopen,of zelfs op gestraft kunnen worden als particuliere bezitter.Wat Petra's geval betreft,als je overdag regelmatig ratten ziet,betekent dat dat er een grote populatie is die uit hun comfortzone moet treden om aan voedsel te geraken.En voor alle duidelijkheid,ik ben géén fan van rattengif,maar ik was de énige uit onze buurt van 13 rijwoningen die dat spul kreeg van de gemeentelijke rattenvanger door mijn manier van werken,mijn aangekochte vallen én voorzorgsmaatregelen om zo min mogelijk 'collateral damage' toe te brengen aan de fauna.28 minutes ago, Dahli said:Het verbaast me overigens dat je zo’n lans breekt voor dit specifieke geval. Je bent overduidelijk bij andere zaken die de biodiversiteit ernstig geweld aan doen nogal uitgesproken. Ten aanzien van insecten in je tuin bijvoorbeeld. Waarom is dit zo anders? Daar ben ik oprecht benieuwd naar.Ik ben een ouwe vent die als 1 van de laatste Mohikanen in een sterk verjongde buurt woont,maar ik wil niet dat nog maar 1 van de 9 kleuters uit mijn buurt besmet wordt door de 'rattenziekte' als ze in hun zandbak spelen.Mijn schoonbroer was een rioolplaatser bij een wegenbouwfirma,en ik heb uit 1ste hand gezien hoe ziek je daar van kan zijn...
Geplaatst: 13 februari13 Feb @Jorieke123 wil je mijn bericht eraf halen. Dank je. Ik wil geen problemen hier hebben. Trouwens je kunt gewoon rattengif hier kopen.
Geplaatst: 13 februari13 Feb 11 minutes ago, Petrasmoestuin said:@Jorieke123 wil je mijn bericht eraf halen. Dank je. Ik wil geen problemen hier hebben. Trouwens je kunt gewoon rattengif hier kopen.Hoeft toch niet @Petrasmoestuin ?We kunnen toch op een beschaafde manier verschillen van mening?😉Ik vind 'freedom of speech' nóg altijd héél belangrijk zolang het niet gebruikt wordt om anderen te schofferen....😉
Geplaatst: 13 februari13 Feb 3 uren geleden, Bernaar zei:Mijn schoonbroer was een rioolplaatser bij een wegenbouwfirma,en ik heb uit 1ste hand gezien hoe ziek je daar van kan zijn...Bedoel je doordat je zwager die dat werk deed ziek werd door de grond die besmet was door ratten?
Geplaatst: 13 februari13 Feb Yep.Besmette grond,besmet water.....wie kan 100% zeggen wat de oorzaak was..Maar achteraf heeft ie wél braafjes z'n injecties gaan halen op 't bedrijf tegen de 'rattenziekte'.....
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @Tanja65 Ik ken dat heel goed. Ik heb hier ook een hond die naar alles wat vliegt hapt, omdat ze dat ruim 7 jaar in Spanje gewend was op een klein platje. Tot nu toe nog niets gemerkt, maar ik zag ook een paar keer echt wat naar binnen gaan. Over muizen gesproken.De heren waren vandaag mijn kas in elkaar aan het zetten. Mijn man had al een paar keer spullen neergezet en toen kwam ik en ik zag dus een dode muis. Mijn hond is eergisteren ziek geweest en wij vonden 's morgens een verrassing in de keuken, misschien had zij de muis gesnapt en nu naar voren gehaald. Wie zal het weten.Dode muis. NSFW, kijken op eigen risico
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.