Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Een 9 op de gootsteenschaal


AshaiRey

Aanbevolen berichten

En nu vraag je jezelf zeker af 'waar gaat dit over'?

 

Het gaat over de beleving tijdens het eten van een perzik. Als dit boven de gootsteen moet gebeuren en met een opgerolde mouw dan score je al hoog op deze persoonlijk beleving schaal. Is die perzik verrukkelijk nou dan wordt het dringen...

 

Van de week liep ik langs een eco marktkraam en zag donker rode perziken liggen. Ik die doos uit het schap getrokken en ja hoor de herkomst en varieteit stond erop. Het was een 'Golden Glory'. Had ik nooit van gehoord dus ik koop er 2 om te proberen en eventueel voor de pitten. Nou waren die perziken me toch lekker zeg. Voor mij een 9 op de gootsteen schaal dus. Heb er gewoon spijt van dat ik er maar 2 had want ik moest ze delen met mijn vrouw....

 

Komende week weer terug naar die kraam om te zien of ze er nog meer hebben want de pitten waren ook goed ontwikkeld. De 'Golden Glory' is een van nature dwerg perzik maar met vruchten van normale afmetingen.

 

Golden Glory

Gootsteen ervaring - 9

Geel vruchtvlees

Groot - 120gr/st

Mooie rode tint

Vruchtvlees laat goed los van de steen

Zeer lekkere zoete en sappige perzik.

 

Caprice

Goodsteen ervaring - 8

Wit vruchtvlees - rood doorbloed

Groot - 120gr/st

Dieprode tot bordeaux rood

Steen komt niet goed los van het vruchtvlees, draderig aan steen.

Lekker en sappige perzik

 

Rich Lady

Gootsteen ervaring - 6

Geel vruchtvlees

Groot - 140gr/st

Rode tint

Steen komt goed los. Stevig vruchtvlees

Smaakt redelijk. Zoetzuur van smaak.

Lijkt meer op een productie ras

 

Summer Rich

Gootsteen ervaring - 2

Middel groot - 80gr

Donkerrood van kleur en zacht behaard. Rood vruchtvlees direct onder de schil

Smaak melig en droog.

 

Sweet Dream

Gootsteen ervaring - 4

Groot - 150gr

Geel stevig vruchtvlees met een pit die makkelijk los komt.

Smaak, matig met een iets fris zurige nasmaak.

 

Sweet Cap

Opm. Perzik is veel te onrijp geoogst

Gootsteen ervaring - 2

Groot - 150gr

Platte perzik.

Wit stevig vruchtvlees.

Smaak, melig en smaakloos en vast aan de pit. Oneetbaar

aangepast door Gast

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Bram...droomt echt van een Hof van Eden....die hij met niet verboden vruchten persoonlijk bij elkaar eet.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug geweest naar de marktkraam maar de Golden Glory perzik hadden ze niet meer. Daarop maar 4 Rich Lady perzikken gekocht.

 

Rich Lady

Gootsteenschaal 6

Grote perzikken circa 100gr stuk, mooi donker rood gekleurd, Schil laat niet makkelijk los daarintegen komt het stevige vruchtvlees goed los van de pit. De smaak is goed maar neigt naar de zoetzure kant. Mogelijk was deze eerste perzik nog niet helemaal rijp (beschadigd door transport en begon aangetast te worden). De perzik liet zich makkelijk eten zonder veel sap te verliezen. Lijkt meer op een industrie perzik.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Weer een nieuwe perzik ervaring rijker die ik met jullie wil delen. Wederom op de markt 2 perziken gekocht om te proberen. Helaas was de smaak van beide zo belabbert dat ik de pitten niet eens heb bewaard.

 

Summer Rich

Gootsteen ervaring - 2

Middel groot - 80gr

Donkerrood van kleur en zacht behaard. Rood vruchtvlees direct onder de schil

Smaak melig en droog.

Totaal niet perzik-waardig

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

slechte smaak enz komt door te weinig water in comb met te vroege pluk. wat me opvalt dat de perzik uit spanje naat mate het seizoen vordert steeds meer in eetkwaliteit achteruit gaan, uitzonderingen daargelaten. perzik eist in de laatste weken voor de rijping flink veel water en als spaanse perzikboer moet je maar toegang hebben tot flink veel water. bij vaak 40C heb je behoorlijk wat nodig.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een platte perzik en nectarine gehaald.

Zijn vrij grote platte .. Iemand enig idee welk soort?

 

 

 

 

 

Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk er zijn zoveel verschillende variëteiten om Ufo 3 of Ufo 4 het zijn grote platte perziken en vrijwel voor 80% roodkleurig, heb ze zelf in de tuin.

 

Ufo-344761438607161.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

slechte smaak enz komt door te weinig water in comb met te vroege pluk. wat me opvalt dat de perzik uit spanje naat mate het seizoen vordert steeds meer in eetkwaliteit achteruit gaan, uitzonderingen daargelaten. perzik eist in de laatste weken voor de rijping flink veel water en als spaanse perzikboer moet je maar toegang hebben tot flink veel water. bij vaak 40C heb je behoorlijk wat nodig.

 

Ze zagen er heerlijk uit maar de kraammedewerker zei dat ze nog moesten afrijpen. De eerst perzik was al zacht maar nog erg melig. De 2e langer laten rijpen maar die vond ik uiteindelijk niet meer eetbaar zo'n slechte smaak.

 

Bedankt voor je aanwijzing van de invloed van extra water op de smaak. Ik heb hier een paar platte perzikken en nectatrines hangen die aan het afrijpen zijn. Zal gelijk eens extra water gaan geven.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Van de week weer een nieuwe smaaktest gedaan. Was een beetje tegenvallend. Het perzik aroma ontbrak nagenoeg geheel. De perzik neigt meer naar een industrie perzik wat smaak betreft.

 

Sweet Dream

Gootsteen ervaring - 4

Groot - 150gr

Geel stevig vruchtvlees met een pit die makkelijk los komt.

Smaak, matig met een iets fris zurige nasmaak.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw bracht een kistje platte perziken mee van de Dirk.

Een koopje voor 3,- lijkt het maar is dat ook zo?

 

Sweet Cap

Opm. Perzik is veel te onrijp geoogst

Gootsteen ervaring - 3

Groot - 150gr

Platte perzik.

Wit stevig vruchtvlees.

Smaak, melig en smaakloos en vast aan de pit. Na een dag begin van schimmel en bruine vlekken. Eigenlijk oneetbaar.

 

Duidelijk geen koopje.

Moet er niet aan denken als dit wanproduct je eerste perzik ervaring zou zijn. Je probeer ze gelijk nooit meer. Erg jammer.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...