Frans Geplaatst: 27 mei 2018 Geplaatst: 27 mei 2018 De zeekraal groeit goed. Het duurt niet lang meer tot de eerste oogst. Alleen jammer dat één bak door eigen schuld verpest is. De kraaltjes zijn verdroogd in een periode dat ze nog nauwelijks geworteld waren en niets kunnen verdragen. De mislukte bak. In deze bak is net zoals andere jaren bij de samenstelling van het grondmengsel rivierklei gebruikt. Bak 2 heeft een wat onregelmatige opkomst. In deze bak is i.p.v. klei dat franse granulaat gebruikt. De kraaltjes zijn iets fijner van structuur en donkerder van kleur dan de kraaltjes in bak 3. De opkomst is minder regelmatig dan die in bak 3 maar dat hoeft nog niks met de samenstelling van de grond te maken te hebben. Bak 3 ziet er het best uit. Hier zijn i.p.v. klei de hydrokorrels van de Action gebruikt. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 28 mei 2018 Auteur Geplaatst: 28 mei 2018 @Anna3: Geen bakken, geen zaad, lastige enkels: dan houdt het op. Ik weet nu niet of ik misschien wat zaad ga overhouden.@Frans: Zo te zien kan oogsten (alleen de grootsten, die met beginnende zij-armpjes) nu al. Niet te laag snijden, zodat ze weer kunnen uitgroeien voor een tweede oogst. Het snijseizoen van het schor eindigt op 15 juli, zodat de plantjes daarna nog weer volledig uit kunnen groeien. En zo zaad kunnen leveren voor het volgende jaar. Een paar dagen geleden heb ik zaailingen verspeend naar de blauwe schelp:Ze zijn nog niet zo ver als die van Frans. Ik bedenk zonet dat ik vanavond vis ga eten. Met zeekraal van het schor. Helaas gaat het nu al weer richting hoogwater, volgende laagwater om 22:00u. Beetje te laat voor avondeten. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Es Tuin Geplaatst: 2 juni 2018 Geplaatst: 2 juni 2018 Hallo Frans en Henk, Ja, ik ben wel begonnen maar het is niet echt een succes. Ik vond kleikorrels voor vijverplanten (grijzig) en die heb ik gebruikt. Maar waarschijnlijk is de bak bij mij ook te droog geweest. Het zaad wilde maar niet kiemen, en nu ziet het er zo'n beetje uit als de mislukte bak van Frans. Ik heb bij Intratuin nog een laatste plantje gekocht en er maar bij gezet. Wel interessant, dat de hydrokorrels van de Action lijken te werken (of tenminste niet tegenwerken).Eigenlijk ben ik van plan om nog wat bij te zaaien. Om te kijken of het nu beter kiemt (was het de vorige keer misschien niet warm genoeg?) Tot zover. Groetjes, Esther Quote
henkg Geplaatst: 2 juni 2018 Auteur Geplaatst: 2 juni 2018 Weer even een fenologische waarneming: ook in het wild is het seizoen nu echt begonnen. Ongeveer 10% heeft nu van die cactus-achtige zijarmpjes. Alleen die heb ik geplukt (gesneden/geknipt): Het lijkt erop dat over een weekje het hoogseizoen begint. Beduidend vroeger dan vorig jaar. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 6 juni 2018 Geplaatst: 6 juni 2018 En de kraaltjes groeiden door ... Voor bak #3 tijd voor de kapper. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 6 juni 2018 Auteur Geplaatst: 6 juni 2018 Mooi Frans.Ik denk (hoewel ook een beginneling) dat je nog wel iets dieper kunt snijden.En ik ben benieuwd hoe straks de 2e groei en oogst er uit ziet. O ja: die uit het wild, van het schor, smaken nu nog heel mild en weinig zilt. Ze hoeven nu nog echt niet in heel ruim water geblancheerd/gekookt. En nu ook beduidend korter dan 6 a 8 minuten.Over een paar dagen trek ik weer, bij laagwater, de stoute schoenenlaarzen aan. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 6 juni 2018 Geplaatst: 6 juni 2018 Je hebt gelijk Henk. Zeker nu ze nog zo jong zijn en er nog geen spoortje van stok aanwezig is kunnen ze best dieper gesneden worden. Dat ga ik bij de volgende oogst ook zeker doen. Mijn zelfgeteelde zeekraal blancheer ik als ze zo jong is overigens maar één minuut. Daarna kort opbakken in een beetje ongezouten roomboter. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 17 juni 2018 Geplaatst: 17 juni 2018 Vandaag is bak #2 geoogst. De kraaltjes in deze bak zijn donkerder van kleur dan die van bak #3 hoewel ik geen enkele meststof heb toegevoegd. Beide bakken deden het tot nu toe met de meststoffen die al aanwezig waren in het aandeel potgrond van het gebruikte grondmengsel. Het kleurverschil moet dus te maken hebben met het verschil in de andere bestanddelen van de grondmengsels. Omdat er al een begin van stok aanwezig was heb ik de kraaltjes wat hoger afgesneden om vervelende 'draadjes' in de oogst te voorkomen. Van bak #3 die al eerder 'geplukt' werd is ook weer geoogst. Ook hier is wat hoger gesneden omdat er al een begin van stok was. Van het voorste gedeelte (dat op 6 juni gesneden werd) kan binnenkort weer geoogst worden. Bak #1 , de 'mislukte' bak , is toch nog zeer bruikbaar. De planten in deze bak gaan mij het zaad leveren dat ik nodig heb voor de zeekraalteelt van volgend jaar. Voor zaadproductie is het juist een voordeel dat er maar weinig planten staan . Iedere plant heeft zodoende de ruimte om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 18 juli 2018 Auteur Geplaatst: 18 juli 2018 Hier zit het seizoen erop: na 15 juli mag er op het schor niet meer gesneden worden (planten kunnen dan nog weer aangroeien, en zaad zetten). De -magere- eigen teelt laat ik uitgroeien, om daar zaad van te winnen: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 14 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2018 ...Frans, hoe en vooral wanneer oogst jij het zaad? Deze heb ik uitgetrokken, ze liggen nu binnen te drogen.Het beste moment (nét voor de zaadval) kan ik nog niet goed bepalen. Als ze net wel (of nog net niet) verdord zijn.Alleen in het allereerste jaar ging hier de zaadwinning goed. Beginnersgeluk? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 14 oktober 2018 Geplaatst: 14 oktober 2018 Zit er überhaupt wel zaad in Henk ? Bij mij duurt het nog wel even voor het zaad afgerijpt is. Als ik momenteel een zaaddoosje open snij zijn de zaden nog groen en zacht.Vreemd genoeg loopt de ontwikkeling van de zaden in de bak waaruit niet geoogst is (rechts op de foto) een stuk achter t.o.v. de zaden van de bakken waaruit wel geoogst is. Wanneer de zaaddoosjes gaan krimpen, en hun kleur verliezen, verhuizen de bakken naar de kas waar ze geen water meer krijgen en de bakken en planten uitdrogen. Spontane zaadval had ik de afgelopen jaren nauwelijks en daarom wrijf ik na het uitdrogen de afgeknipte zaaddoosjes tussen mijn handpalmen. Makkelijk daarbij is dit soort handschoenen (Action). Maar ook dan blijft nog een groot deel van de zaden achter in verkruimelde deeltjes van de zaaddozen. Geeft niet , want ook in die toestand kun je zaaien.Oorzaak van het niet goed loslaten van de zaden is volgens mij de vrij hoge relatieve vochtigheid van de lucht die je nu eenmaal in de herfst hebt waardoor zelfs schijnbaar geheel gedroogde zaaddoosjes enigszins 'klam' blijven 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 14 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2018 Doorsnijden, en kijken, dat had ik zelf moeten bedenken. Mooie foto, die close-up.Dat doorsnijden (en kijken) ga ik morgen doen, met tegelijkertijd een paar stengeltjes van het schor. Dan rondom 14:15u laag water. Wordt dus vervolgd. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 15 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2018 Op het schor. Mooi weer, weinig wind, laag water:Deze zijn nog niet rijp. Wel heel mooi. Voor de leken: dat -op de foto- citroengele en roodachtige spul, dat is zeekraal. Ik denk nu dat de aren die er helemaal verdroogd uit zien, maar toch nog net ietsje vochtig voelen, goed zijn om te oogsten, en na te drogen:Dit is na wat handmatig kruimelen. Close-up:De zaadjes zijn echter nog niet mooi zwart. Of ze kiemkrachtig zijn?Wel valt me op dat er nu nog erg weinig kaf meekomt. Als ze helemaal gortdroog zijn is dat veel meer. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
LalaLime Geplaatst: 20 oktober 2018 Geplaatst: 20 oktober 2018 Ik was vorig weekend op een tuinbeurs, en daar was een kruidenkweker die ook zeekraalplantjes verkocht. De stelen van deze plantjes waren al licht verhout, en volgens hem is het mogelijk om zeekraal 'over te houden', of te overwinteren. Nu kan ik hier op internet echt helemaal niets over vinden, hebben jullie hier ervaring mee, of ideeën over?Zelf zou ik zeggen: op een koele, vorstvrije maar lichte plek wegzetten (nog wel zaden oogsten?) en af en toe water geven, in het voorjaar weer terug naar buiten in de zon + mest geven. Quote
Frans Geplaatst: 21 oktober 2018 Geplaatst: 21 oktober 2018 Misschien dat er soorten zeekraal bestaan die meerjarig zijn maar ik betwijfel het ten zeerste. De inheemse zeekraal die ik zelf al een paar jaar teel (oorspronkelijke zaad gekregen van henkg dat afkomstig was van in het wild groeiende zeekraal in Zeeland) is een eenjarige plant. Na de zaadproductie sterft hij af. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 27 november 2018 Auteur Geplaatst: 27 november 2018 Frans,Hier mijn zaadoogst 2018.Met heel erg veel kafjes en ander spul. Ongeveer even groot als het zaad, dus zeven helpt niet. Ook het gewicht scheelt weinig, denk ik. Zodat blazen weinig sorterend effect heeft.Heb jij een scheidingsmethode? Ik weet dat ik net zo goed inclusief alle troep kan gaan zaaien, maar toch ben ik nieuwsgierig hoe te scheiden. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 30 november 2018 Geplaatst: 30 november 2018 Ik ben nog niet zo ver met mijn zaadoogst Henk. De planten stonden tot vanmorgen nog in de kas om af te rijpen. De afgeknipte zaaddoosjes liggen nu binnenshuis tot ze droog genoeg zijn om verkruimeld te kunnen worden. Zonder dat er teveel zaden verloren gingen is het mij nog nooit gelukt 100% zuiver te schonen. Dat is ook niet zo belangrijk zoals je zelf al zegt. Toch schoot me zojuist te binnen dat statische electriciteit weleens een hulpmiddel zou kunnen zijn. Kafjes wegvangen met een statisch geladen voorwerp (want soortelijke massa kafjes is veel lager dan soortelijke massa zaden). Ik ga eens een keer een proefje doen. Om te beginnen een test met een kunststof liniaal nadat die over een wollen trui is gewreven. Een kam door je haren halen kan ook, mits je genoeg haren hebt natuurlijk. Bij mij werkt dat al niet meer. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 26 januari 2019 Auteur Geplaatst: 26 januari 2019 Voorbereiding seizoen 2019. Een kiemtest, van zaad dat eerst twee maanden in de koelkast gelegen heeft.Woonkamertemperatuur, onder 18 W LED verlichting.De opkomst was verrassend snel: al na 36 uur waren de eerste groene puntjes te zien.Zaaien voor het echie: pas ergens in maart. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 Prachtig Henk ! Ik ben nog niet verder gekomen dan het uitwrijven van de afgerijpte zaadoosjes van het afgelopen jaar. Het schonen van de zaden m.b.v. statische electriciteit zoals ik eerder bedacht werkt niet goed heb ik inmiddels gemerkt. Zoals we al weten is dat schonen tot zuiver zaad ook niet belangrijk. Het spul dat je op de foto ziet bevat naar ik schat hoogstens 1% zuiver zaad maar het laat zich dan wel makkelijker zaaien dan hele kleine minibolletjes zuiver zaad. Het spul op de foto krijgt nog een korte koudebehandeling en dan ga ik ook proefzaaien. Verder heb ik nog genoeg materiaal van vorig jaar over (misschien ook nog wel van het jaar daarvoor) en eigenlijk is het wel interessant om eens te proberen in hoeverre dat nog kiemkrachtig is. Ga ik doen dus. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Anna3 Geplaatst: 28 maart 2019 Geplaatst: 28 maart 2019 Iemand al gezaaid? Dit jaar wil ik wel echt een poging wagen. Als ik het goed heb gelezen in dit topic moet het zo goed kunnen gaan: Zaaien in maart, bij 20 graden. Zaden niet bedekken, omdat het een lichtkiemer is.Zaaimedium: 2 delen brekerzand2 delen hydrokorrels (Action)3 delen goede kwaliteit gezeefde potgrond--> Frans, ga je dit jaar weer met dit mengsel werken? Bak in bak: binnenste bak van gaatjes voorzien. In de buitenste bak moet steeds wat water zitten.--> Op de foto's van Frans van destijds is alleen de zijkant met gaatjes te zien. Is de onderkant ook geperforeerd of is zoveel gaatjes niet nodig?--> Waar kun je die bakken kopen? Ze zien er zo stevig en lekker klein uit. En, heel belangrijk, ze passen goed in elkaar! Dan komt er nog een moment van vloeibare mest (Action) geven. --> Ergens in mei mee beginnen? En dan elke week wat geven? Vanaf wanneer en hoe vaak moet je zoute water in de bak doen? En hoe zout is het water dan? Quote
Frans Geplaatst: 5 april 2019 Geplaatst: 5 april 2019 @Anna Ik was eerst van plan dit jaar weer zeekraal te gaan telen maar ik sla nu toch een jaar over. Genoemd grondmengsel ga ik een volgende keer zeker weer gebruiken al wil dit nog niet zeggen dat dit het ideale grondmengsel voor zeekraal is . Het voldeed vorig jaar in ieder geval wel goed . Onderkant van de binnenbak was ook geperforeerd. Mijn bakken zijn bij de Action gekocht. Of ze dit type nog verkopen weet ik niet maar in principe is iedere nestbare bak die een beetje ruimte tussen binnenbak en buitenbak vrij laat bruikbaar. Hoeft niet diep te zijn, 20 cm is al genoeg. Oppassen met mest geven want dat is niet of nauwelijks nodig. Twee jaar geleden heb ik eens een keer wat mest gegeven maar vorig jaar niet. De plantjes hadden het hele seizoen genoeg aan de meststoffen die in het aandeel potgrond aanwezig waren. Zeekraaltjes ontkiemen het best in een niet zoute omgeving dus pas overschakelen naar het geven van zout water als ze ruim boven de grond staan. Ik gaf zout water in een concentratie die de helft is van de concentratie van het zout in zeewater. Het water van de Noordzee bevat ongeveer 31 gram zout per liter dus ik voegde 15 gram zout per liter zoet water toe. Na enkele keren bijvullen met dit mengsel moet je vooral weer zoet water geven. Zou je zout water blijven bijvullen dan wordt door het voortdurend verdampen van water de concentratie zout in de bodem te hoog. De kraaltjes zelf nemen maar weinig zout op. Door af en toe een kraaltje te proeven, het moet licht zilt smaken, kom je er vanzelf achter of er al voldoende zout gegeven is. Succes met de teelt. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 26 april 2019 Auteur Geplaatst: 26 april 2019 Vandaag eindelijk de blauwe schelp opgeschoond, waterafvoer naar de sloot gangbaar gemaakt, en deels verse grond (1/2 klei, 1/2 potgrond toegevoegd.En gezaaid. Dit jaar moet de teelt echt serieus, want ik ben uitgeloot voor een snijvergunning. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 2 mei 2019 Auteur Geplaatst: 2 mei 2019 Zes dagen na zaaien (buiten), de eersten zijn gekiemd: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Anna3 Geplaatst: 10 mei 2019 Geplaatst: 10 mei 2019 Jammer Henk! Maar nu heb ik in elk geval een medezaaier Heb 12 april gezaaid, in huis. Heb de bak eind april naar buiten gedaan.Vandaag: Quote
henkg Geplaatst: 2 juni 2023 Auteur Geplaatst: 2 juni 2023 Zeekraal zelf telen, daar ben ik mee gestopt. Erg leuk om gedaan te hebben, maar veel werk en weinig opbrengst. @Frans heeft wél 2 (3?) keer een prachtig resultaat gehad. Lees dit hele topic maar eens door. Tweede reden: net zoals vorig jaar heb ik nu weer een snijvergunning om wild te plukken ("snijden"). Op minder dan een kilometer van mijn huis. Gisteren begon het snijseizoen, dat dit jaar duurt tot eind augustus. Dus gelijk aan de slag: ^ Het is nog vroeg in het seizoen, de plantjes zijn nog klein. Toch heb ik ruim twee ons kunnen oogsten, genoeg voor een eerste maaltje. Hoe gaat dat toegestane! wildplukken in zijn werk: zie het bericht in mijn blog van vorig jaar: https://www.moestuinforum.nl/blogs/entry/8596-zeekraal-van-het-schor-laag-water-mijn-zwem-locatie/ 3 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.