Geplaatst: 18 juni18 Jun Nogmaals bedankt voor de zaden @henkg . Nu afwachten of de kraaltjes nog op tijd zijn voor een mooie oogst. Op de vangplaat zijn behalve een huisvlieg, 2 wortelvliegjes, 2 voor mij onbekende vliegen en nogal wat gevleugelde luizen gelukkig geen varenrouwmugjes meer aangetroffen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 19 juni19 Jun Auteur Eerste oogst van mijn thuis-teelt! ^ Ervoor. ^ Erna. ^ Detail. ^ De 1e oogst: 820 gram bruto. 780 gram netto. Zelfs méér dan waar ik stiekem op hoopte.(De plantjes zullen weer gaan groeien, normaal gesproken komt er nog een 2e oogst.) Allemaal leuk en aardig, maar is het een beetje te eten?Jazeker, topkwaliteit. Mals, geen enkel hard stukje. Zoutgehalte was precies goed. Heerlijk. Ik heb buur F. -die in een luxe viswinkel gewerkt heeft- een pond gegeven. Haar onafhankelijke beoordeling volgt nog. O ja: je hoeft natuurlijk niet alles in één keer te oogsten. Met deze test-teelt doe ik dat wel. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 27 juni27 Jun Auteur Vorig jaar werd bij mij alles opgegeten door slakjes.Dit jaar werd bij Frans bijna alles opgegeten door varenrouwmuggen.Wat daaraan te doen?Slakjes houden niet van zout. De larven van die mugjes misschien ook niet.Zeekraal groeit in een zilt tot zout milieu. Er wordt echter aanbevolen, ook door de WUR, om de zaden te laten kiemen in een zoet milieu, dan kiemen ze beter.Maar wat nou als een goede kieming ook plaatsvindt in een licht tot matig zilt milieu? Tijd voor een testje.Drie potjes, met resp. 0%, 17%, 29% zout (t.o.v. zeewater). De (pot)grond is vooraf gespoeld met de betreffende zoutoplossing, en een klein beetje wateroplosbare stikstofrijke mest (7-3-5).Eerst wacht ik de kieming af, want eerst de verschillen zien.Daarna zet ik ze in de schaduw, zonder schaaltje ergens op een begroeid plekje dat ik ook nog even nat sproei. dan zie ik de volgende ochtend(en) misschien of de 0% plantjes worden opgevreten door slakjes, en de andere(n) niet.O ja: de geoogste planten beginnen goed uit te lopen. Tweede oogst -met dit weer- heel misschien al over een week of drie. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Auteur Tweede oogst van mijn thuisteelt.Precies vier weken na de eerste oogst.^ Vlak voor oogsten.^ De 2e oogst: netto 500 gram. Prima spul weer, helemaal geen stok.Totaal nu: 780 gram + 500 gram = 1280 gram (bijna 1,3 kilo). Dat is meer dan waarop ik hoopte.Bij elkaar zijn dat ruim 6 maaltjes voor twee personen (à 100g p.p.)En nu?: Misschien nog een 3e oogst op komst, nog voordat ze gaan bloeien. Ik blijf ze dus verzorgen, en wacht af. Inhoud bloempot of bak berekenen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.