Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe wespenvraat aan perziken en pruimen voorkomen

AshaiRey

Recommended Posts

Zoals de titel al zegt. Hoe kan ik vraat door wespen voorkomen? Hoe doen jullie dit?

Ik heb een perzik, een nectarine en wat pruimen staan en met dit jaar een schamel aantal vruchtjes. Worden die ook nog eens door wespen aangevreten terwijl ze nog niet rijp zijn en daardoor rotten.

Groetjes,

Bram

Hier enorm veel wespenvraat dit jaar. Nog nooit zó veel last gehad als dit jaar ( pas 5e jaar met deze moestuin hoor ) Pruimen zijn bij mij allemaal verloren op een enkele na. De frambozen van een buurman zijn allemaal als verloren. Bij mij gaan de bramen er vroegtijdig aan. Héél veel kruisbessen er aan verloren. Het ergste is, dat de wespen er éérder aan gaan zitten dan dat ik ze rijp vind. De bramen waren nog écht niet plukrijp.

De buurman hangt wespenvallen op. een hele trits. Limonade. De vallen zitten vol wespen, maar ook met vlinders en bijen. Ik vind dat maar matig.

Wat ik nu als enigste aangeschaft heb, speciaal en alleen voor mijn toekomstige druiven oogst : oogstnetjes. Elke tros gaat in dit netje.

helaas geen foto van dichtbij:

2015-08-02-1823301438697002.39

Ik heb speciale wespenlokstof en wespenval gekocht (wel erg duur, maar zoonlief laten steken wil ik echt niet). Het is van het merk BSI, ik heb het bij Intratuin gekocht.

Tot nu toe heb ik alleen wespen en een onfortuinlijke vlieg ermee gevangen, geen vlinders of bijen.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Ik heb namaak wespen nesten in de bomen gehangen (€3,50 per stuk geloof ik, Esschert Garden, tuintrends webshop). Schijnt goed te werken, maar vooral pas als je ze ophangt vóór de eerste wespen gaan vliegen. Ik was te laat dus dit jaar. Mijn pruimen zijn er bijna allemaal aan. Hoop dat ze mn bramen ongemoeid laten ze zijn er nog niet aan begonnen iig.

Bzzzz...

In de buurt wat kastjes ophangen/plaatsen met daarin wat jam, vinden ze nog veel lekkerder dan pruimen/bramen etc. Wel blijven voeren uiteraard...

En als ze nog larven hebben, zou nu nog net kunnen, wat plakjes ham. Je moet ze eens zien smullen van zo'n lekkernij en ze nemen het mee naar hun nest.

Als je eens van dichtbij kijkt naar zo'n beestje krijg je een heel ander idee dan een alleen maar lastig insect.

• 4 weeks later...

Als je niet al te veel bomen/struiken hebt, zou je er Lillvitrage over kunnen gooien.

En ik las een artikel over een wijnboer die zijn trossen verpakte in vliesdoekzakjes tegen de wespen en die nieuwe vlieg.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.