henkg Geplaatst: 21 augustus 2015 Share Geplaatst: 21 augustus 2015 Ik kan nu (eigenlijk de hele zomer) makkelijk aan paardenmest van het land komen. Gewoon de pure drollen van de mesthoop scheppen (helaas wordt het regelmatig afgevoerd, dus geen rijpe mest)Stalmest (met ruim stro) kan alleen van oktober tot april, want alleen dan staan de paarden meest op stal.Beide soorten zijn vers. Welke ik ook ga gebruiken, ze moet dus nog rijpen. De vraag: Welke soort best te gebruiken? Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Balto Geplaatst: 21 augustus 2015 Share Geplaatst: 21 augustus 2015 Pure paardenmest is makkelijker, want dat hoeft eigenlijk niet echt te rijpen. De stikstof die daarin zit, is voornamelijk gebonden stikstof, dus kans op verbranding is klein. Stalmest die je krijgt van paardenstallen, heeft vaak teveel stro om goed te composteren. Het meest ideale naar mijn mening zou zijn een hoop maken van de stalmest mét pure mest erdoorheen. En daarnaast een hoop met pure paardenmest, die je al heel snel kunt gebruiken (veel youtubers doen dat en gebruiken het na zo'n drie weken al). Waarom dan alsnog een hoop met stalmest? Dat is vanwege de urine rijker. Zelf gebruik ik na m'n experiment dit jaar, ook gewoon zo paardenmest uit het land, als het echte groenige er maar af is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 22 augustus 2015 Share Geplaatst: 22 augustus 2015 Ik zou beide nemen, om het even. goed vermengen met alles wat uit de tuin komt en op/ in de composthoop dus. winter over en in maart/april op de tuin. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 ja, ik composteer het ook, met en zonder strodan verteren er ook vast een hoop zaden uit de mest Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 Paardenmest was best goed bevallen dit jaar, maar man..... wat een onkruid komt er uit... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 Ja, veel onkruid ja. Ik had een laag in mijn fruittuin gegooid, en er alleen op bepaalde stukken ook een laag gemaaid gras er overheen gedaan. Op die plekken met gras als toplaag is het nu een mooi stukje tuin. Op die andere plekken staat VEEL onkruid. Ik ben dat nu weer aan het afdekken met gras. In de moestuin bevalt het wel goed, dan hark je er net even wat makkelijker doorheen en is het onkruid wel te doen. Ik heb mest met stro, en dat laat ik dan eerst een tijdje liggen nog. Op de composthoop afgewisseld met laagjes ander spul, of puur in zo'n compostbak. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 Ik verkies keutels uit de wei boven stromest, omdat ik de mest haal met de fietskar. Dus de opvulling van stro (veel lucht en wat vezels) kan me dan gestolen worden. Ook heb ik het idee dat de mest zonder stro wat sneller composteert en wat meer geconcentreerde compost oplevert. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 De aardbeien gingen uit hun dak op die mest. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 23 augustus 2015 Auteur Share Geplaatst: 23 augustus 2015 Dank allemaal.Ik ga nu dus voor de pure paardenmest, en vermeng dat met de composthoop. Halen is een makkie, nog geen 150 meter lopen met de kruiwagen naar buurvrouw Magda.En wellicht later ook stalmest, daar moet ik wel meer voor reizen: zeker 500 meter.Wonen in een gehucht heeft een paar nadeeltjes (geen winkels!), maar veel meer voordelen. Die mest is er een van vele.(Binnenkort ook maar eens appels gaan plukken in de boomgaard op minder dan een kilometer afstand, in ruil voor een kistje of twee). Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 Ik sluit hier even bij aan. Ik haal ook losse weidekeutels en doe die in de compostton. Telkens een emmer, afgewisseld met laagjes tuinafval. Dit is een foto van vandaag, van de onderste laag. Die is van vorige zomer en is gemengd met beukensnoeisel. Ik vind het er helemaal niet goed uitzien. Heb er vorige week al eens een emmer water in gekieperd omdat het zo droog is. Het lijkt ook in de verste verte niet op compost. Eigenlijk ziet het er nog net zo uit als vorig jaar. Ben ik te ongeduldig of gaat er iets fout? (Ik ga hem niet omzetten: dat trek ik niet ). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 Ja. Daar gaat wat fout. Veels te droog. En nou nét beukenafval verteert niet snel he ? Beter mengen met álles uit de tuin, en niet in de volle zon, en weet ik niet hoe je composthoop er uit ziet en hoe die opgezet is en hoe/ waar, wat enzo, maar dit werkt dus niet nee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 Dank Bit, ik had natuurlijk veel eerder aan de bel moeten trekken Ja suf, dat beukensnoeisel. In de volgende lagen zit 'gewoon' tuinafval, dus hopelijk gaat het daar wat beter, als ik hem natter hou. Misschien toch maar hulp inschakelen en het spul omzetten. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 en lekker veel groen vochtig blad erdoor husselen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mw vogel Geplaatst: 24 augustus 2015 Share Geplaatst: 24 augustus 2015 Gek, wij gebruiken al jaren stalmest (paard), maar van onkruid nooit iets gemerkt.Althans, daar waar de mest lag dan Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 24 augustus 2015 Share Geplaatst: 24 augustus 2015 Misschien hebben jullie een hele nette wei, waar onkruid geen zaad kan schieten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 31 augustus 2015 Share Geplaatst: 31 augustus 2015 Ik heb e.e.a. gelezen over composteren (brochures van Vam en Vlaco en natuurlijk hier op het forum) dus de grondbeginselen zijn me wel duidelijk geloof ik. Maar 1 ding dat hier niet erg meewerkt is een luxeprobleem: bijna geen schaduw, dus die ton droogt flink uit. En wat denk ik ook niet handig is: ik wilde 2 vliegen in 1 klap slaan. Ik heb geen grote tuin, weinig te composteren, dus ik haalde geregeld een emmer paardenmest (zonder stro) en daarop dan zo'n 10 cm groenafval. Beetje husselen, klaar. Maar ik denk dat ik volgend jaar beter 1 ton mest en 1 aparte ton met groenafval kan maken. Of zou dat geen probleem hoeven zijn en moet ik er alleen vaker water bij doen? (Ik heb weinig energie, dus het kan niet te arbeidsintensief zijn.). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 31 augustus 2015 Share Geplaatst: 31 augustus 2015 Ik zou daar eens lekker de tuinslang opzetten. Teveel aan water, loopt vanzelf wel weg. Maar zonder water, geen leven, en zonder leven geen omzetting van je materiaal. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Balto Geplaatst: 1 september 2015 Share Geplaatst: 1 september 2015 Dat zou ik dan weer niet doen omdat bepaalde voeding dan wegspoelt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nynkef Geplaatst: 1 september 2015 Share Geplaatst: 1 september 2015 ik denk dat je er best wat water op kan gooien, maar niet zoveel dat het dan van onderen weer wegloopt. De emmer paardendrollen die ik afgelopen weekend meegekregen heb, zijn nog redelijk vers, een paar weken oud schat ik. Die liggen nu op het gedeelte waar ik in oktober de knoflook ga planten, ik hoop dat dat goed gaat Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 21 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 21 september 2015 Zo, afgelopen zaterdag vier kruiwagens gehaald. Mooi spul, met wat kortgesneden stro. Deze week maar eens een mooie hoop op gaan zetten.En nog maar eens 4 of 6 kruiwagens halen. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.