Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Een van mijn eeuwig moesplanten heeft de strenge vorst ook niet overleefd. Gelukkig had je nog stekjes genomen speets, dat scheelt!

Geplaatst:

Ook de 3 van mij zagen er zo uit. Ik had geen stekken genomen maar heb de toppen van die half verrotte planten in vochtige aarde staan. Ik heb nog wel een plantje met bont blad.. Die gaat binnenkort de grond in.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb eeuwig moes zaadjes op reclaim your seeds gehad. Het schijnt dat ze het ongeveer 4 jaar goed doen en je dan weer een stek moet nemen of opnieuw zaaien. Vandaar dat eeuwige, grinnik.

In de volksmond schijnt het van oudsher armeluissla te worden genoemd, omdat je er bijna oneindig van kunt eten. Ik heb het voor het eerst gezaaid, maar kijk er nu al naar uit!

Geplaatst:

Ow, dat wist ik niet. Het staat hier nu 2 jaar geloof ik en ik had er vorig jaar al een paar stekjes van genomen. Kijken of ik nog wat stekjes kan nemen, want als die groeit, groeit die goed! Heb er nog niet eens wat van gegeten ook, aangezien ik eerst wilde weten hoe de plant groeit. Dat weet ik nu, dus dit jaar wordt getest of het ook lekker smaakt.

Geplaatst:
  • Auteur

Het lijkt me apart Mellie, zaden van eeuwig moes, want die bloeit eigenlijk niet. Hier heeft de bonte ooit eens gebloeid, maar dat werd nix verder. Ik ben dus benieuwd wat er uit jouw zaden komt...

Mijn planten staan er nog goed bij, terwijl er wat kruiden zijn die volgens mij kapot zijn gevroren. Misschien staan de eeuwige moezen wat meer beschut. De bonte ziet er niet uit hoor, maar heeft frisse toppen.

Geplaatst:

Die van mij is niet bevroren maar 'gewoon' dood gegaan.

Ik had daarom ook het idee dat die dingen niet zo lang leven. Hoe oud is die van jou dan Jorieke en Jet?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Die van mij staat in de achtertuin, wat beschut dus hij heeft goed de vorst doorstaan. Hij gaat nu zijn derde jaar in, misschien ook maar eens kijken of ik stekken kan maken. Ik heb hem trouwens uit zaad opgekweekt.

Geplaatst:
  • Auteur

Tja... hoe oud. Mijn bonte is zeker 3 of 4 jaar oud, de normale is alweer een stek van 2 jaar terug. De struik wordt ook gewoon erg lelijk als ie ouder wordt, dus dan snoei ik hem geregeld terug of stek ik hem. Maar als je hem zijn gang laat gaan dan wortelt hij op al zijn hangende takken en kruipt ie dus verder je tuin door en blijft hij eeuwig. Het is alleen geen gezicht

Geplaatst:
Het lijkt me apart Mellie, zaden van eeuwig moes, want die bloeit eigenlijk niet. Hier heeft de bonte ooit eens gebloeid, maar dat werd nix verder. Ik ben dus benieuwd wat er uit jouw zaden komt...

O nu ben ik ook wel heel erg nieuwsgierig!

Even opzoeken hoe het ook al weer heet. Aha. Het is van De Oerakker en wel betrouwbaar leek me. Hier wat meer info.

http://www.deoerakker.nl/default.htm

In 1995 richtte Ruurd Walrecht Stichting De Oerakker op, met als doel om historische land- en tuinbouwgewassen als levend cultureel erfgoed te behouden.

Geplaatst:

Mijn planten waren ook een jaar of drie, normaliter neem ik iedere twee jaar stekken en zet ik ze weer ergens anders neer. Ik eet ze trouwens zelden, soms in de winter wat blaadjes, hier genieten de kippen en de eenden ervan in de winter als er geen ander groen is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik eet het in de winter best vaak, noem het dan 'gemengde kool', met boerenkool, palmkool, bladbroccoli en eeuwig moes en wat er verder te plukken valt. Lekker als stamppot met aardappelen en bacon van de vegetarische slager, maar ook met nepgehakt en rijst en een pittig sausje.

Geplaatst:

Ik zocht me vorig jaar gek naar eeuwig moes. Uiteindelijk een stekje gevonden.

Deze winter was hij echt niet gelukkig met de kou. Ik dacht dat hij het niet zou overleven. Maar hij staat er weer fris bij. Is bezig met enkele zijscheutjes.

Een blaadje geproefd : lekker, zacht. In de zomer wordt het vast stugger. Ik laat hem eerst wat groeien voor ik meer oogst.

Geprobeerd mijn tienjarige dochter te overtuigen een stukje blad te eten met een verhaal dat ik ergens heb gelezen: een Romeinse keizer was gek op eeuwig moes en liet door zijn troepen overal waar hij zou komen stekjes uitplanten zodat hij zijn lievelingskostje overal kon eten. Maar noppes. De dochter met interesse in de Romeinen was niet overtuigd.

Geplaatst:
Hé wat leuk: daar noemen ze het ook wel 'voederkool' of 'stekkool' en het is "geschikt voor pluimveebedrijven".

Eens kijken of de kipjes het lusten.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja al onze beesten zijn er gek op, vooral de kippen. In mijn 1e bericht in dit topic (uit 2010 alweer ) schreef ik dat de geiten en schapen er ook gek op waren. Maar die hebben we gelukkig niet meer En voor de varkens schiet het met een paar planten al gauw niet op. Dus daar zaaien we ander kool-spul voor.

Maar ik heb de kippen er van de winter weer lekker van kunnen voeren

Geplaatst:
De dochter met interesse in de Romeinen was niet overtuigd.

Haha, nou, ik geef haar gelijk, ik vind het rauw ook niet bijzonder lekker.

Ik weet niet hoe hij 's zomers smaakt, dan eet ik hem niet en is het rupsenvoer. Hij wordt dan echt half kaalgevroten, maar daar komt hij steeds weer helemaal bovenop. Nu smaakt hij volgens mij het best, met jong blad waar de vorst overheen is geweest.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Tot mijn verbazing zag ik vandaag dat mijn eeuwig moes vol bloemknoppen zit, niet helemaal de bedoeling...

Ben wel benieuwd of ik er kiemkrachtig zaad van kan oogsten. We zullen zien.

Geplaatst:

Waarom zou je zaad oogsten van een 'mislukte' eeuwig moes? Dan geef je die eigenschap door. Dikke kans dat de kindjes ook bloemen gaan maken.

Geplaatst:

Omdat het een fijne plant is en ik hem wel her en der neer wil zetten. Van dat 'tijdelijk moes' kan ik ook 's winters oogsten toch?

Geplaatst:

Maar dan kun je hem veel beter stekken. Dat gaat sneller en heel makkelijk.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hmm zie dat er hier ook een draadje is over in de zaad geschoten eeuwig moes.

Vraag me sterk af of het wel eeuwig moes is. Kamp hier met hetzelfde probleem. Gezien de planten topzwaar over het land liggen overweeg ik wat stekken te nemen en 1 te laten voor zaad. Want uitproberen is leuk en anders heeft Jorieke extra voerzaad voor de knorries

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Mijn eeuwig moes heeft ook bloemen gehad na jaren geen bloemen te hebben gehad. Het zijn stekjes die ik van appelvrouw heb geruild jaren geleden en ik neem aan dat het ook echt eeuwig moes is. Moet hem nog altijd eens proeven, maar wilde eerst dat die plant het goed doet in de tuin. Iets voor volgend jaar dus, nu zijn de planten teveel aangetast door andere beestjes.

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik hou me aanbevolen voor een stek van eeuwige moes - eventuele verzendkosten wil ik uiteraard betalen. 

Geplaatst:

hoi mdubbelm

over een paar weekjes als alles er weer redelijk bijstaat heb ik wel een paar stekjes voor je

van de gewone eeuwige moes en de paarse variant (hoekjeskool)

mits de vorst mijn planten niet totaal heeft gesloopt, nu is het een treurig aanzicht.

(help me even herinneren over een tijdje😅)

IMG_20210214_151905.thumb.jpg.a8fa9e41a133ee5fff6bdf2e98dbd8c7.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 1 year later...
Geplaatst:

@paddestoelengek (topic weer even wakker schudden) Hoekjeskool?

Ik heb inmiddels via marktplaats twee gewone eeuwig moes stekken bemachtigd en die doen het nu best goed (groeien sneller dan de rupsn en slakken ze kunnen vreten). Ik ken wel een bonte variant van eeuwig moes, maar een paarse? Heb je die nog? Issie leuk?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik ben ook benieuwd of hier al meer mensen zijn die de Hoekjeskool hebben. Deze nieuwe paarse eeuwige moes is gekweekt door Johan van de Hoek, hij noemt de plant Hoekjeskool of Rubras. Aan het eind van het filmpje zegt hij dat hij het jammer zou vinden als de plant na zijn dood verdwijnt, dus hij hoopt dat er een paar mensen zijn die de plant willen vermeerderen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic