Bubbels Geplaatst: 7 september 2015 Geplaatst: 7 september 2015 Even checken of er akkers in de buurt zijn waar gespoten wordt. Amerikaanse vriendin is 150 tomatenplanten kwijt geraakt omdat de overbuurman zn akker doodspoot. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Salamandertje Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 Buiten en binnen nog geen phytphthora te bekennen heb ook resistente cultivars van fruitlent. Buiten-tomaten zijn onafgedekt. Quote Bzzzz...
Mariekeenfrance Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Tja, er zitten hier veel boeren in de buurt en in Frankrijk mag er nog veel... Maar in het kasje gaan ze ook. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
speets Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Misschien eens een foto van zo'n plant op het forum zetten? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
marcostuin Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Oude resten van planten ( wortel/blad ), van tomaten en aardappelen ( zelfde familie van nachtschaden), doe ik niet op de composthoop maar altijd in de afvalbak. en natuurlijk elk jaar altijd vruchtwisseling! heeft met de aaltjes in de grond te maken heb ik ooit eens begrepen. Quote
Balto Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Hier nog steeds geen phytophtora. Wel wat lelijke plekjes hier en daar, maar dat verergert zich niet. Quote
dennislp Geplaatst: 12 september 2015 Geplaatst: 12 september 2015 Hier ook nog niks. Voor de planten die in pot staan is dat niks nieuws, want die staan bij regen droog achter een raam in de schuur. Maar dit jaar heb ik ook één plant buiten gezaaid en zijn gang laten gaan. Die staat nog helemaal gezond met prachtig diep groen blad tomaatjes te produceren. Ben heel benieuwd hoelang hij het volhoud. Eerste keer dat ik een tomaat heb die nóóit onder een afdakje of binnen heeft gestaan. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
dries_86 Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Buitentomaten nu toch serieus aangetast, behalve deze onder afdak. Langdurige regen heeft ze genekt. Tomaten in serre voorlopig nog weinig tot geen aantasting. Quote
Balto Geplaatst: 17 september 2015 Geplaatst: 17 september 2015 Ik kwam gisteren na een week weer in de tuin, en de planten zijn vreselijk aangetast! Heb een deel al uit de grond gehaald, de nog gave tomaten eraf gehaald. Nu heb ik begrepen dat deze waarschijnlijk toch plekken gaan krijgen, maar dat je ze wel nu kunt verwerken in bijvoorbeeld een chutney. Is dat dan wel oké? Want de ziekte zit er dus wel al in neem ik aan. Quote
Bit Geplaatst: 17 september 2015 Geplaatst: 17 september 2015 fotootje van mijn tomaten in de volle grond. Geen ziekte. wél rot inmiddels. Maar nog zat te oogsten. Quote
RobO Geplaatst: 18 september 2015 Geplaatst: 18 september 2015 mooi, en dat voor buiten na een week of wat regenhier alleen kastomaatjes en daarvan rijpen er elke dag weer een paarde planten worden wel geel langzamerhand Quote
Anna3 Geplaatst: 18 september 2015 Geplaatst: 18 september 2015 Bit, mooi hoor! Zijn die bruine/verdorde plekjes op het blad geen phytopthora-aantasting? Is dat wat je rot noemt? Â Hier moet alles al een tijdje geruimd worden, maar als je het met drie lagen kleding aan onder twee dekens nog niet warm kunt krijgen heeft dat even geen prioriteit. Nu heb ik wel goed kunnen observeren hoe snel het eigenlijk gaat. Van enkele bruine steeltjes in de Millefleur (dus ook mille tomaten per tros) op maandag, tot alleen maar trossen met bruine steeltjes gisteren. Tomaten die barsten door het vele water en schimmels vangen en tomaten die opeens wat bruiner worden krijgen. Opvallend genoeg begon het bij de Banana Cream bij de bovensten nog groene tomaten, zo konden de bijna rijpe gele nog op tijd geplukt worden. Quote
loes Geplaatst: 18 september 2015 Geplaatst: 18 september 2015 Niet elk bruin vlekje is de aardappelziekte. Er zijn ook vele andere oorzaken. Ik durf zelfs te zeggen dat een deel van de geruimde planten de ziekte waarschijnlijk helemaal niet had. Â Ik zie hier in de tuin bladeren met enkele bruine vlekken en soms een steeltje welke bruin kleurt. Maar de test is nog steeds negatief en het verspreid zich ook niet zo snel als bij de aardappelziekte. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 18 september 2015 Geplaatst: 18 september 2015 Bij mij krijgen ze nu ook de plaag, kan moeilijk anders met zulk weer.  Maar de Bazin nu aan het werk krijgen is nog andere koek zulle, laat maar staan zegt ze. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
dries_86 Geplaatst: 19 september 2015 Geplaatst: 19 september 2015 Bit, mooi hoor! Zijn die bruine/verdorde plekjes op het blad geen phytopthora-aantasting? Is dat wat je rot noemtDenk dat dit toch wel een phytophthora aantasting is hoor, lettend op de bruine plekken op stengel. En rechtsboven op de foto zie ik ook enkele groene tomaten die er ook aangetast uitzien (en ook onder middelvinger). Maar ik vermoed dat het ofwel in het beginstadium zit, ofwel je een vrij resistent ras hebt waarbij vruchten minder aangetast worden  Hier zo goed als alle buitenplanten mogen ruimen, na het weer van de afgelopen week... Quote
prettig gestoord Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Alle BINNEN tomaten aangetast, buiten volledig genegeerd helemaal nul aantasting! Pfft go figuereSuper slecht tomatenjaar hier Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Bit Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 @dries_86 . Je hebt dus helemaal gelijk. Vanmiddag was het wel overduidelijk dat de planten nu wel aangetast zijn. Alles opgeruimd.Moet ik wel zeggen, dat vergeleken met andere jaren de tomaten het dit jaar buiten erg lang hebben uitgehouden en ook een grote oogst gegeven hebben. Quote
Frans Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Ik heb inmiddels al de helft van mijn buitentomaten moeten ruimen en de rest zal wel spoedig volgen. De eerste symptomen van phytophtora ontdekte ik een week geleden. Ook in de kas ontdekte ik vandaag de eerste tekenen van de aantasting en dat valt me toch wel een beetje tegen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
RobO Geplaatst: 21 september 2015 Geplaatst: 21 september 2015 ik sprak gister een tuinbuur, die had buitentomaten Vitella, dat ging heel goed zonder ziekten Quote
RobO Geplaatst: 22 september 2015 Geplaatst: 22 september 2015 vandaag een tomaatplant in de kas met bruine vlekken op de stengeltoen ik m raakte kwam er een soort stuifspul af, sporen denk ikheb de bruine plek goed natgemaakt met zuiveringszout om te kijken of ik de andere kan redden.... Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2015 Geplaatst: 22 september 2015 Ik heb inmiddels al de helft van mijn buitentomaten moeten ruimen en de rest zal wel spoedig volgen.   Frans mijn buitentomaten ( die ik o.a. van jou heb) staan er nog goed bij..ik controleer nu elke dag... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Bozo Geplaatst: 23 september 2015 Geplaatst: 23 september 2015 In de kas heb ik enkele blaadjes die ziekte beginnen te tonen, dit zijn Bartelly's van de Bolster, zeer hoge opbrengst en zeer goede smaak.Buiten heb ik Jasper en Mountain Magic staan, open en bloot, deze vertonen nog geen ziekte.Hoge opbrengt van Mountain Magic, Jasper vind ik tegenvallen.Deze zaden heb ik bij Fruitlent gekocht, de planten doen het op zich goed maar de kiemkracht was belabberd, zo'n 30%.Dan heb ik buiten ook nog Defiant staan, deze gekocht bij The Organic Gardening Catalogue, doen het ook prima, hoge opbrengst, kiemkracht was 100%Mijn nieuwe buitenras voor volgend jaar is Crimson Crush, eens kijken wat die oplevert. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 september 2015 Geplaatst: 23 september 2015 Ik had de eerste aangetaste plant buiten vandaag..de black cherry. De tomaten van Frans, de Moutain Magic ( ook via fruitlent maar dan als plant) De langwerpige kerstomaat vanviaweknow Velt en de tomaat die ik van Salamader heb en waar ik de naam even van kwijt ben doen het nog goed. Vooral de M.Magic Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
RobO Geplaatst: 24 september 2015 Geplaatst: 24 september 2015 diepdonkerbruinephytplek op de tomatenstengel doet vlgns mij niks meer na de spuit met zuiveringszout Quote
windindewilgen Geplaatst: 24 september 2015 Geplaatst: 24 september 2015 robo, is het wel phytof? het valt me op bij het lezen van diverse berichten dat al snel phytof wordt genoemd, terwijl er legio schimmels ook verzot zijn op tomatenplanten. maar ik ben geen expert. in mijn kas heb ik nog nooit phytof gehad. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.